Prema Odluci o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj, korištenje zimske opreme obavezno je od 15. studenog i traje sve do 15. travnja iduće godine. Pritom se pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona podrazumijevaju zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.
S obzirom na to da je svake godine zabilježeno nekoliko prometnih nesreća u kojima su vozila imala neispravnu zimsku opremu, jednostavno je zaključiti koliko je ona krucijalna pri vožnji u zimskim uvjetima. Dakle, ako još niste kupili set zimskih guma, ili je na starim gumama istrošen gazni sloj, u nastavku doznajte kako odabrati nove i gdje su dostupne po povoljnijoj cijeni.
Opasnost koje mnogi nisu svjesni
Zimske gume najbolje funkcioniraju na temperaturama nižim od 7 stupnjeva Celzija te ćete ih prepoznati po simbolu planine i pahulje koji se nalazi na bočnoj strani. U odnosu na ljetne razlikuje ih to što su mekane i elastične te imaju bolje prianjanje i kraći put kočenja na mokrim cestama. S druge strane, ljetne gume postaju tvrđe na niskim temperaturama, što u konačnici može dovesti do proklizavanja automobila.
Štoviše, iz HAK-a poručuju da ljetna guma na snijegu nema nikakve šanse jer se njome produljuje zaustavni put, što vozača i suputnike dovodi u vrlo opasnu situaciju. Primjerice, pri temperaturi od -10°C automobil s ljetnim gumama, pri brzini od 60 km/h, zaustavit će se nakon 55 metara, a automobil koji na kotačima ima zimske gume zaustavit će se nakon 44 metra. Na nižim temperaturama put kočenja još je duži.
Zimskim gumama u takvim uvjetima pomažu tisuće sitnih i dubokih utora u blokovima gazne površine, koji pridonose raspršivanju vode i sprečavanju nastanka vodenoga klina. Akvaplaning ili vodeni klin je učinak koji nastaje kad gume ne mogu izbaciti veliku količinu vode koja se našla ispred njih tijekom vožnje po mokrom kolniku. U takvoj situaciji automobil gubi upravljivost, a kolnik postaje klizav kao da ste se našli na ledu, što je opasno čak i pri brzini većoj od 55 km/h.
Kako odabrati zimske gume?
Ovisno o tome na kojim lokacijama vozite, ujedno birate tip gume. Zato uzmite u obzir vozite li uglavnom na gradskim cestama, sporednim cestama ili autocestama te živite li, primjerice, u gorskom dijelu Hrvatske, gdje su snježni uvjeti malo ekstremniji, ili u Zagrebu.
Pri označavanju guma pronaći ćete podatke koji su vezani za potrošnju goriva, vanjsku buku koju guma stvara pri vožnji te - ono najvažnije - kakvo je prianjanje gume na mokroj podlozi. Upravo će posljednji faktor utjecati na to kako će se vozilo ponašati na cesti s velikom količinom vode ili otopljenim snijegom, a to se ujedno odražava na brzinu zaustavnog puta. Sve navedene karakteristike utječu na kvalitetu guma i samim time na njihovu cijenu, no dobra je vijest da je trenutno velik asortiman automobilskih guma na sniženju putem internetske trgovine eKupi.
Primjerice, napredna zimska guma Sava Eskimo S3+ s odličnim i pouzdanim prianjanjem na zimskim cestama te kraćim putom kočenja trenutno je na sniženju i košta 49,50 eura (372,96 kn), a za inovativnu gumu Uniroyal WinterExpert, koja se uspješno nosi sa svim zimskim izazovima, trebat ćete izdvojiti 58,80 eura (443,03 kn). Dobru uštedu možete ostvariti i odabirom zimske gume britanskog brenda Torque, uz koju štedite 11,65 eura po gumi.
Što s cjelogodišnjim gumama?
U cijeloj priči svakako treba spomenuti i cjelogodišnje gume, koje su sve češći odabir mnogih vozača jer ne zahtijevaju godišnju izmjenu, pa je time trošak održavanja automobila manji. One su proizvedene za rad u različitim vremenskim uvjetima jer imaju svojstva i ljetnih i zimskih guma, no upravo zato nemaju njihove maksimalne performanse.
Primjerice, u razdoblju ekstremnijih zimskih uvjeta i zaleđenih cesta imat će slabije performanse od zimskih guma jer nemaju istu razinu prianjanja. Zato su cjelogodišnje gume najčešći odabir za vožnju u području u kojem su jače snježne padavine rjeđa pojava.