Bez obzira na to jeste li početnik ili poduzetnik s višegodišnjim iskustvom, prije nego što napravite poslovni plan, proširite posao, lansirate proizvod ili uvedete neku promjenu, pokušajte pronaći mentora, to jest osobu koja će vam pomoći da se snađete u jednoj od najtežih i najzahtjevnijih profesija. Premda je pokretanje i vođenje posla uzbudljiv pothvat, ono je ujedno vrlo izazovno i usamljeno iskustvo, pa znanje, vodstvo i podrška mentora mogu biti od neprocjenjive vrijednosti.
Za vas smo potražili pet poduzetnika/mentora i pitali ih koji su to najvažniji poslovni savjeti koje bi prenijeli kolegama poduzetnicima.
Što je najvažnije učiniti na početku?
Od kada je ekonomistica Vanja Perić u partnerstvu s Ivanom Magašem 2021. godine pokrenula AymoLive, live stream platformu specijaliziranu za umjetnost i kulturu, naučila je da su za pokretanje vlastitog posla najvažnije tri stvari: vjerovanje u sebe i svoj projekt, pametan i pažljiv odabir dobrog tima te spremnost na promjene smjera u poslovanju. Ali prije svega navedenog treba odgovoriti na pitanje "Tko će koristiti ovu uslugu?".
- U početku smo morali razumjeti i točno utvrditi koji problem naša usluga rješava, zašto bi je netko koristio i kako je bolja od postojećih opcija. Proveli smo zbog toga mnogo vremena u razgovorima s umjetnicima da razumijemo s kojim problemima se suočavaju i kako im platforma poput AymoLive može pomoći. Isto tako istražili smo potencijalnu konkurenciju i pokušali predvidjeti kako se konzumiranje umjetnosti mijenja uz digitalizaciju. Dakle, treba istražiti tržište, potrebe korisnika i potencijale za monetizaciju kako biste odlučili ima li smisla krenuti u posao - objašnjava Vanja.
Kako da ljudi čuju za vaš posao?
Kad obavite istraživanje tržišta, potrebno je osmisliti načine na koje ćete učiniti poslovanje vidljivim, to jest odgovoriti na pitanje "Kako doći do potencijalnih kupaca?". Što se tiče poduzetnice Simone Augustić, idejne začetnice brenda ARYA INTIMO, trgovine proizvodima specijaliziranima za onkološke pacijentice, potrebno je uložiti u web stranicu, SEO, web članke, objave na društvenim mrežama, videosadržaj, Facebook oglase, tiskane materijale (letke, brošure) i tako dalje.
- Ja uglavnom sve navedeno radim sama, od postavljanja oglasa, smišljanja sadržaja i videosadržaja do dizajna za tiskane materijale. Mislim da su društvene mreže danas vrlo važne za vidljivost poslovanja jer su one najveća baza naših potencijalnih korisnika. U toj je priči 'samo' potrebno stvarati kvalitetan sadržaj koji će publika htjeti pratiti. Mreže također omogućuju izravnu komunikaciju s pratiteljima, brzo prenošenje informacija te izgradnju brenda, povjerenja i lojalnosti kod kupaca - ističe naša sugovornica.
Da biste stekli lojalnost i povjerenje kupaca, u današnje je vrijeme postalo neophodno i da posao vodite prema načelima društveno odgovornog poslovanja, ističe Ivan Šimatović, izvršni direktor tvrtke IDDI, koja se bavi razvojem i izradom inovativnih elektroničkih rješenja. Konkretnije, u okviru tvrtke osmišljena je platforma Roll+, odnosno mobilna aplikacija koja objedinjuje sva dostupna vozila za najam, i to ugradnjom samo jedne male kutije, RollBoxa.
- Ovim proizvodom želimo dokazati kako čovjek ne treba posjedovati nešto da bi to koristio i želimo postići da sva vozila budu dostupna svima, da svi imaju jednake mogućnosti. Posljedično, uz postojanje našeg sustava nastojimo smanjiti broj vozila s motorom na unutrašnja izgaranja i time postići redukciju emisija ugljikova dioksida - kaže Ivan.
Kako održavati posao uspješnim?
Dakako, kad bi na ovo pitanje bilo jednostavno odgovoriti, svi bi bili poduzetnici, ali komplicirana poduzetnička stvarnost daje složene odgovore.
Svjesna je toga i Jelena Martinčić, predsjednica udruge Ri Rock, koja smatra da uspjeh i stagnacija nikad ne idu jedno uz drugo u poduzetništvu. Udruga je prvenstveno osnovana kako bi poduprla sve aktere riječke alternativne scene te radila na očuvanju i promociji rock kulture. Prije četiri godine udruga Ri Rock osnovala je istoimeni j.d.o.o. te se počinju pomalo, ali sigurno, baviti poduzetništvom. Ri Rock je jedinstveno mjesto učenja i razvoja inovativnosti. Glavni program im je "Ri Rock akademija", koja trenutno nudi individualne tečajeve gitare, bas gitare, bubnja, pjevanja, klavijatura i udaraljki te grupnu radionicu bubnjanja za djecu i mlade od 7 do 14 godina i glazbenu igraonicu "Ri Rock vrtić" za djecu od četiri do sedam godina.
- Kako ne bismo stagnirali i kako bismo ostali konkurentni na tržištu, naš tim konstantno poboljšava i obogaćuje našu ponudu, pa smo tako trenutno u fazi razvoja Music Laba, odnosno STEAM radionica. STEAM je izvedenica STEM + Art. To je zapravo spoj znanosti, tehnologije, inženjerstva, matematike i umjetnosti. Svjesni smo kako je danas 'sve oko nas STEM', no mi smo umjetničke duše i ono čime se bavimo prvenstveno je glazba, tako da smo odlučili spojiti STEM s glazbom. Početak ovih radionica planiran je za kraj jeseni - najavila nam je Jelena.
Kako napredovati?
A da biste kao poduzetnici uvijek išli naprijed i bili inovativni, potrebno je stalno učiti, smatraju u tvrtki RED FORK, koja je osmislila rješenje vođenja kuhinja i nabave te jelovnika za vrtiće i škole po principima nutricionizma i smanjenja otpada.
Teme o kojima se vlasnica navedene tvrtke i magistrica nutricionizma Diana Gluhak Spajić, direktor Branimir Spajić i njezin tim najviše vole educirati putem digitalnih alata uključuju pregovaranje, znanost o hrani, prodaji i pozicioniranju, društvenim mrežama, cyber securityju i drugo. Što se tiče teme poduzetništva, ipak preferiraju druženje uživo i networking jer je to neprocjenjivo vrijeme za razmjenu iskustava ili pokretanje nove suradnje s drugim poduzetnicima.
- Tim smo koji primarno voli digitalni rad, pa tako i učenje. Zato nam se jako sviđa 'Pokreni nešto svoje'. Ovaj je program odlično rješenje za mentoring u poduzetništvu, i za potpune početnike i za one malo starije i iskusnije. Posebno mi se sviđa što nas mentorski tim u okviru projekta uči da treba misliti i samostalno doći do odgovora. Istina je to koju je davno shvatio i Sokrat, kad je rekao 'Ja ne mogu nikoga ništa naučiti, ja ih samo mogu natjerati da misle' - objašnjava nam nasmijana Diana, koja je uz Simonu Augustić (Arya Intimo), Vanju Perić (Pakra), Jelenu Martinčić (Ri Rock) te Ivana Šimatovića (IDDI) ove godine postala korisnica projekta "Pokreni nešto svoje".
Ukupno je bilo deset dobitnika te su, osim navedenih, izabrani Andrea Veljača (Tiflotehna), Ivan Pavić (Green Energy Pal), Slaven Abdović (Slaven Abdović - BeDry), Ivan Lauc (Reducos Software) te Nikolina Firm (JouJou). Ove će hrvatske poduzetnike - koji su svoj rad usmjerili u društveno korisne projekte - ACT Grupa i Philip Morris Zagreb u okviru projekta "Pokreni nešto svoje" sufinancirati s ukupno 50.000 eura te im pružiti stručno mentorstvo kako bi unaprijedili svoje poslovanje.
Inače, ovaj se program održava već sedmu godinu zaredom te je od njegova početka do danas, u hrvatske poduzetnike uloženo više od 655 tisuća eura. Zanimljivo je pritom istaknuti da je društveni povrat programa u proteklim godinama utrostručen u odnosu na dosad uložena financijska sredstva!