Danas posao strojovođe pripada deficitarnim zanimanjima, a mladi mahom upisuju škole i zanimanja za koja Hrvatski zavod za zapošljavanje iz godine u godinu predlaže da se smanji broj upisanih jer ih ima i više nego dovoljno. Tako se u pojedinim gradovima i općinama posao strojovođe opet našao na listi deficitarnih zanimanja za 2023., a mediji su još u veljači pisali da upravo zbog manjka strojovođa dolazi i do zastoja u željezničkom prijevozu.
Premda posao strojovođe nije popularan među mlađim generacijama, one trebaju biti svjesne da im i ovo zanimanje nudi mnogobrojne mogućnosti napretka u karijeri. Naime, o svakom pojedincu ovisi kako će izgledati njegov karijerni put i hoće li iskoristiti prilike koje mu se na tom putu pojave.
Upravo je zato inspirativna priča našeg sugovornika Antonia Medveda (34), koji je radom i trudom od posla strojovođe došao do pozicije kontrolora prometne sigurnosti. Otkrio nam je kako mu je to pošlo za rukom te s kojim se izazovima u poslu danas susreće.
Kad poslodavac prepozna talent
Antonio Medved rođen je 1989. u Vinkovcima, osnovnu školu završio je u Ivankovu pokraj Vinkovaca, a srednju školu za zanimanje ''tehničar vuče - strojovođa'' upisao je 2004. godine u Tehničkoj školi Zagreb. Četverogodišnje zanimanje strojovođe 2017. godine dovelo ga je u tvrtku ENNA Transport, koja je poznata i kao prvi hrvatski privatni željeznički cargo prijevoznik. U njoj i danas radi, ali sad na poziciji kontrolora prometne sigurnosti.
Naime, nakon dvije godine obavljanja posla strojovođe, Medved je počeo raditi u operativi ENNA Transporta kao pomoćni dispečer. U tom periodu pružila mu se prilika da položi andragogiju kako bi postao instruktor strojovođa i ovlašteni ispitivač, što je objeručke prihvatio. Zatim je kao pomoćnik voditelja operative vodio odjeljenje strojovođa, a u studenom ove godine počeo je raditi kao kontrolor sigurnosti u željezničkom prometu te u odjelu tehnike na održavanju lokomotiva.
Njegova priča dokaz je da se uz trud i rad mnogo toga može postići, no tu su također potrebne velika razina odgovornosti i kontinuirana edukacija.
- Kontrolor za sigurnost željezničkog prometa ima veliku ulogu kako bi spriječio bilo kakve nepravilnosti u radu izvršnih radnika (strojovođa, pregledača vagona) i kako bi pratio obavlja li se posao na siguran način - objašnjava Medved prirodu svog posla te dodaje da, uz posao kontrolora za sigurnost, radi kao instruktor/ovlašteni ispitivač.
- Tu također imamo svakodnevne ispite mladih strojovođa koji nakon stažiranja polažu stručni ispit za strojovođu, pri čemu moramo procijeniti je li taj mladi strojovođa spreman sam sjesti u lokomotivu i voziti vlak po prugama HŽ Infrastrukture - pojašnjava sugovornik te pritom dodaje da vozni park ENNA Transporta ima najsuvremenije lokomotive koje također omogućavaju sigurniji i kvalitetniji rad za strojovođu.
Ističe kako je u svemu tome velika prednost što je atmosfera u odjelu, odnosno tvrtki, sjajna budući da su timski rad, komunikacija i suradnja sa svim odjelima unutar tvrtke presudni za kvalitetno obavljen posao.
Dinamična pozicija koja traži odgovornost
Njegov posao nosi veliku odgovornost s obzirom na to da rukuje vrijednom opremom, a pritom je zadužen i za prenošenje znanja strojovođama kako bi što efikasnije obavljali svoj posao.
- Izazova u poslu ima mnogo jer, praktički, niti jedan dan nije isti. Radimo vrlo intenzivno sa strojovođama kroz školovanja i edukacije kako bismo povećali sigurnost u željezničkom prometu i eliminirali bilo kakve nepravilnosti u radu - kaže Medved i dodaje da su veliki izazovi u ovom poslu svakodnevni.
- Rizik je prilično velik jer je riječ o 'teškoj' mehanizaciji, lokomotivama i vagonima, odnosno o opremi koja je vrijedna više milijuna eura. Također, u prometovanju vlakova ovisimo uglavnom o drugim subjektima, poput upravitelja infrastrukture HŽ Infrastrukture, carine, lučkih terminala, industrije i slično - objašnjava sugovornik te dodaje da je danas jedan od najvećih problema željezničkih prijevoznika u Hrvatskoj to što su mnoge pruge zatvorene radi građenja i modernizacije željezničke mreže.
- Ti zatvori su mnogobrojni, česti te dugoročni i svakako utječu na operativnu organizaciju i prometovanje vlakova, ali i na financije. Najčešća relacija prometovanja intermodalnih (kontejnerskih) vlakova je Rijeka - Budimpešta i obrnuto, gdje je vozno vrijeme zbog mnogih ograničenja na infrastrukturi prosječno više od 36 sati u jednom smjeru za 330 km udaljenosti - kaže Medved te dodaje da je to za današnje vrijeme modernih tehnologija i rješenja prilično sporo.
Važno je ulagati u (buduće) zaposlenike
U tvrtki ENNA Transport trenutno radi 65 strojovođa, koji upravljaju s 14 lokomotiva različitih serija i proizvođača. S obzirom na to da uspješno šire svoje poslovanje u Hrvatskoj i regiji, ali i ulažu u radnike, budućim strojovođama svakako predstavljaju poželjnog poslodavca, a ove godine odlučili su i stipendirati mlade nade.
- ENNA Transport je prvi put ove školske godine odlučila napraviti kampanju u Tehničkoj školi Zagreb s ciljem interesa i privlačenja mladih koji su upisali smjer zanimanje 'tehničar vuče - strojovođa'. Pritom se đacima nudi stipendija za cijelu školsku godinu 4. razreda. A nakon uspješnog završetka srednje škole sa zvanjem strojovođa imaju mogućnost početi stažirati u ENNA Transportu te poslije zasnovati stalni radni odnos - objašnjava Medved te pritom zaključuje da su prednosti rada u ENNA grupi svakako te što se konstantno ulaže u znanje i edukaciju zaposlenika, njihovu sigurnost, uvjete rada i kvalitetu.