Probili ste se kroz šumu oglasa, poslali životopis na milijun adresa, lagano krenuli očajavati, a onda napokon dolazi odgovor - pozvani ste na intervju. Što sad? O čemu pričati i kako se prikazati kao pravi odabir za radno mjesto na koje ciljate? Vrlo jednostavno - budite ono što jeste. Točnije, ne baš točno ono što jeste, jer vjerojatno ste ipak malo lijeni, ponekad neodgovorni, a i smisao za humor vam nije uvijek prikladan situaciji.
Na razgovoru za posao morate biti malo bolja verzija sebe. Točnije, ona verzija sebe koju poslodavac želi vidjeti.
Stav
Prva, osnovna i najvažnija stvar je stav. Sve je u glavi, a kako zračiš, tako privlačiš. Sve te izreke čuli ste milijun puta i pogodite što - imaju smisla. Glavu gore, prsa van, osmijeh na lice i samo hrabro.
Došli ste dobiti posao i imajte to na umu. Držite se profesionalno, ali opušteno, jer ćete na taj način odati dojam vladanja situacijom. Ruke držite ispred sebe i slobodno gestikulirajte, jer se tada činite prirodniji i slobodniji. Prilikom ulaska u prostoriju i upoznavanja sa 'žirijem' uobičajeno se rukovati pa tom prilikom obratite pozornost na jačinu stiska. Slobodno stisnite jače, jer mlitav stisak ruke odaje dojam mlitave osobe. Ipak, nemojte pretjerivati. Znamo da ste snažni, ali slomljena ruka voditelja odjela za ljudske resurse neće vam baš pomoći u dobivanju posla.
Odjeću odaberite prikladno poslu za koji se prijavljujete. To ne znači da trebate imati kacigu na glavi ako ste kandidat za posao na gradilištu, ali u tom slučaju nemojte baš doći ni u sakou. Isto tako, odijelo ne čini čovjeka, ali utječe na prvi dojam, stoga kratke hlače i sandale nisu prihvatljive na razgovoru za uredski posao.
Kako bi malo opustili atmosferu, ne bi bilo loše da izvalite koju foru. Ipak, imajte na umu kako dosjetkama inače nasmijavate svoje društvo, no u ovom slučaju prilagodite šalu situaciji i pokušajte ipak biti nešto umjereniji. U svakom slučaju improvizirajte, jer ste snalažljiviji nego što možda mislite!
Dobar odgovor
Razgovori za posao najčešće se odvijaju po shemi pitanje-odgovor. Vjerovali ili ne, imate prednost, jer više-manje znate što će vas se pitati, što znači da se za ta pitanja možete i pripremiti kako bi vam odgovori bili na razini.
Za pitanja koja očekujete, smislite i uvježbajte odgovore. Odgovori trebaju biti pametni, ali prije svega kreativni jer se želite istaknuti. Sigurno je da će vas uvijek pitati za vaše najveće prednosti i mane.
Budite svjesni svojih vrlina i naučite ih izložiti na razumljiv i pozitivan način (malo 'pojačavanja' istine nikog nije ubilo), dok za mane nemojte reći "previše sam predan poslu, stvarno jako volim raditi". To je laž koju su čuli od kandidata prije vas, a reći će je i ona tri poslije vas. Umjesto toga, poslodavcu predstavite neku od svojih mana koja nije vezana za posao koji ćete raditi. Ako pokušavate dobiti posao u računovodstvu, recite kako vam je mana nedovoljno poznavanje stranih jezika.
Bonus savjet je da koristite anegdote. U životu vam se i privatno i profesionalno dogodilo puno stvari, a na vama je samo da se sjetite neke koju možete iskoristiti u pravom trenutku. Prednost ove metode je što vas može predstaviti u dobrom svjetlu bez da direktno hvalite sami sebe pa na taj način nećete ispasti samodopadni. Primjerice, ako se priča o rješavanju problema spomenite neku situaciju u kojoj ste spasili stvar, poput onog puta kad je frend zaboravio donijeti meso na roštilj, a vi ste znali susjeda koji ima mesnicu. Dobro, ne baš tako banalno, ali shvaćate poantu.
Uvlačenje
Da, dobro ste pročitali. Uvlačenje. Uvlačenje ima lošu reputaciju zbog onih ljigavaca koji šefu govore samo i isključivo ono što želi čuti, i to po mogućnosti na štetu kolega. No, nije baš tako. Nema ništa lošeg u tome da budućem poslodavcu idete niz dlaku, jer ste na kraju krajeva vi ti koji će imati koristi od toga.
Najprije se raspitajte prije razgovora. Guglajte sve o tvrtki, ali guglajte i osobu koja bi vam mogla biti na razgovoru. Osoba koja vam je poslala mail, voditelj odjela za ljudske resurse i voditelj odjela u kojem želite raditi su ljudi na koje morate obratiti pozornost.
Nemojte stati na guglanju, gledajte i Facebook, Instagram, sve podatke do kojih možete doći te na taj način saznajte što privatno voli osoba koja će pokušati saznati sve o vama. Nakon što prikupite informacije, primite se pripreme. Važno je da nađete neki stvaran zajednički interes, budete autentični i odaberete teme koje su vam barem donekle bliske. Zatim se dodatno informirajte i suptilno ih spomenite tijekom razgovora. Bam! Od situacije u kojoj se napetost reže nožem došli ste do prijateljske atmosfere u roku dok kažeš 'najbolji kandidat'.
Još treba spomenuti kako nema ništa loše u tome da potegnete neku vezu. Ako poznajete nekoga u poduzeću u koje dolazite ili možda znate nekoga tko poznaje vašeg budućeg šefa, ne oklijevajte. Nazovite ih, podsjetite ih na onaj put kad ste zapeli na tulumu u Donjoj Lomnici i obavijestite ih da dolazite na razgovor. Dobra riječ daleko se čuje. Da biste saznali više, pogledajte lekcije iz životne škole starog lisca.
Uvježbajte, pripremite, pobijedite
Sad kad znate sve što trebate znati, još samo morate naučiti sve to skupa upakirati. Razgovor za posao je prezentacija sebe i onoga u čemu ste odlični. Pokažite to, naglasite svoja znanja, svoje uspjehe i pohvalite se! Sramežljivost je za one neiskusne, a vi ne želite biti takvi.
Isto tako, znate i svoje nedostatke pa njih nemojte pokazivati. Vaš budući šef trenutačno ne mora (ne smije) znati da ste razdražljivi ili da vam je jutarnja kava puno draža od jutarnjeg provjeravanja mailova.
Kod prezentacije je najvažnije vježbati. Možda vam se čini glupo, ali nema ništa loše u tome da stanete pred ogledalo i nekoliko puta ponovite što želite reći i na koji način. Ako možete glumiti De Nira i ispitivati ogledalo "Are you talkin' to me?", zašto to ne biste i učinili?
Ukratko, znate što vas čeka, znate što možete ponuditi, ali ne škodi koji put to i ponoviti. Posavjetujte se s iskusnijima i naučite koju lekciju iz životne škole. Iskustvo je ključ, a ponavljanje majka znanja, stoga slušajte one koji znaju više i učite na njihovim uspjesima ili greškama.
I za kraj...
Sve što ste ovdje pročitali može vam pomoći u dobivanju posla, no nije sve u slijepom praćenju pravila. Prilagodite cijelu priču svom karakteru jer vi najbolje znate tko ste. Prosudite što možete, što ne možete, što možete naučiti, a što jednostavno ne ide.
Za kraj je važno znati samo dvije stvari. Prva je da ste vi vladar svoje sudbine i da je posao koji želite vaš, samo što vaš budući šef to još ne zna.
Druga lekcija je da životna škola uvijek dobro dođe.