Je li vas ikad zanimalo kako neka tvrtka može postati toliko velika i moćna da bude među najboljima na svijetu u svim granama svog djelovanja? Samsung se bavi proizvodnjom raznih vrsta elektronike, gradi zgrade, brodove, pa čak i pruža usluge osiguranja. Da, Samsung osiguranje postoji, a dio Samsunga koji se bavi životnim osiguranjem nalazi se na Forbesovom popisu 500 najvećih kompanija svijeta.
S druge strane, još jedna zanimljivost. Možete li vjerovati kako trećina svjetske populacije na neki način koristi neki Huaweijev proizvod? Ovakve informacije i još mnogo njih možete pročitati u našoj priči o azijskim poslovnim divovima - Samsungu i Huaweiju.
Kako je sve počelo
Ako ste mislili da se Samsung pojavio tek u moderno vrijeme, varate se – osnovao ga je Lee Byung-chul 1938. godine u Južnoj Koreji. Riječ Samsung na korejskom znači „tri zvijezde“, a ime je nastalo jer je osnivač želio napraviti tvrtku vječnu kao zvijezde.
U početku je Samsung zapošljavao oko 40 ljudi te im je glavni posao bio proizvodnja i distribucija živežnih namirnica. Kroz desetak godina, tvrtka je počela rasti te se preselila u glavni grad, Seoul. Nakon Korejskog rata Lee Byung-chul je pokrenuo rafineriju šećera, a ubrzo nakon toga i najveću tvornicu vune u Južnoj Koreji. Uskoro se Samsung pod Byung-chulevim vodstvom proširio i na osiguranje i maloprodaju, sljedeći njegovu viziju o Samsungu kao vodećoj tvrtki u svim sektorima svog poslovanja.
Huawei je, u usporedbi sa Samsungom, relativno mlada tvrtka. Osnovao ga je bivši vojnik Ren Zhengfei 1987. godine u Shenzenu u Kini za 21.000 juana (tad oko 5.000 dolara). Da nikad nije kasno za uspjeh, govori činjenica da je Zhengfei tad imao 42 godine! Tvrtka se u početku bavila prodajom elektroničkih komponenti za telekomunikacijske sisteme, a ime joj u originalu znači „kinesko postignuće“.
Uzlet Huaweija neki pripisuju intervencijama kineske vlade, no tu situacija nije bila tako jednostavna. Bivši kineski premijer, Zhu Rongji, ponudio je Renu Zhengfeiju veliku pozajmicu, no Zhengfei ju je odbio jer nije htio biti usko povezivan s kineskom vladom. Ipak, prihvatio je pozajmicu od Kineske banke za razvoj, kojoj je zadatak podržavati međunarodno širenje kineskih kompanija. Uz pomoć tih sredstava, Huawei je proširio područje djelovanja na Afriku i Južnu Ameriku, a ta iskustva kasnije koristio u svojim europskim poslovnim pothvatima.
Razvoj i inovacije
Obje tvrtke, i Samsung i Huawei, svoj su uspjeh gradile na pametnim ulaganjima u razvoj tehnologije. Samsung je 1970. na tržište izbacio svoj prvi tehnološki proizvod - crno bijeli televizor. Ulaganja u razvoj televizije urodila su plodom, pa je 1995. Samsung prvi na svijetu proizveo LCD ekran. To mu je donijelo ogromnu količinu novca, jer su ostale tvrtke morale platiti Samsungu prava na korištenje njihove tehnologije koja je postala standard u svijetu.
Huawei je u roku od deset godina od osnivanja dosegao 250 milijuna dolara godišnjih prihoda i otvorio centar za istraživanja i razvoj. Već od 1999. su počeli otvarati slične centre i diljem svijeta, prvi u Indiji, što se pokazalo mudrim jer su 2002. ostvarili 500 milijuna dolara prihoda, i to bez uračunate zarade s kineskog tržišta. Zarada im je tad dolazila od izgradnje infrastrukture za žičanu i bežičnu komunikaciju, što im je poslužilo kao temelj za kasniji proboj na tržište mobilnih uređaja. Otprilike kao da BMW prvo napravi cestu, a zatim i automobile idealne za tu cestu.
Da sve nije išlo lako i jednostavno, oslikava anegdota iz ranih dana postojanja Huaweija. Postoji priča da je tad svaki novi zaposlenik pri zapošljavanju dobio madrac i pokrivač, jer se često radilo do kasno u noć. Radnicima se trud i isplatio, jer je tvrtka u njihovom vlasništvu. Naime, zbog želje da tvrtka nikad ne bude prodana, radnici za svoje zasluge budu nagrađeni dionicama tvrtke, pa je samo 1.4% dionica u rukama osnivača. Sve ostale imaju radnici!
Telekomunikacije
Samsung se u telekomunikacijsku industriju upustio 1980. godine, preuzimanjem perspektivne tvrtke Hanguk Jeonja Tongsin. Počeli su proizvoditi telefone i tako izgradili bazu za daljnje širenje u tom području, koje je rezultiralo kao i sve drugo što Samsung radi - uspjehom. Od 2012. Samsung je vodeći proizvođač mobilnih uređaja na svijetu po broju prodanih uređaja, a modeli poput Samsung Galaxyja J7 ili S8, dostupni u božićnoj duplo ponudi Hrvatskog Telekoma, neki su od najpopularnijih smartphonea na tržištu.
Kineski Huawei telekomunikacijama se, kao što smo spomenuli, bavi u širem smislu od same prodaje mobitela. Naime, oni su 2014. pretekli Ericsson na poziciji najvećeg proizvođača telekomunikacijske opreme na svijetu.
Zanimljivo, 2008. je Huawei pokušao prodati dio tvrtke koji se bavi mobitelima, jer tad nisu vidjeli perspektivu u razvoju tvrtke u tom smjeru. Na njihovu sreću, nisu uspjeli naći kupca, jer se sad bore za drugo mjesto po broju prodanih mobilnih uređaja s Appleom. Huawei je prošle godine prodao 139 milijuna primjeraka pametnih telefona, a uređajima poput Huaweija P10 i P10 Lite, koji su također na raspolaganju u božićnoj ponudi Hrvatskog Telekoma, definitivno je skinuta i posljednja predrasuda o Huaweiju kao proizvođaču koji nije u rangu vodećih na tržištu.
Giganti na globalnoj razini
Danas se Samsung bavi proizvodnjom raznih vrsta elektronike, od perilica rublja preko televizora do mobitela, djeluje u građevinskoj industriji, gradi brodove i kranove te pruža marketinške usluge i usluge osiguranja. Tvrtke koje čine Samsung su Samsung Electronics, Samsung Heavy Industries, Samsung C&T, Samsung Life Insurance i Cheil Worldwide, a sve su u 50 najvećih na svijetu u svojoj grani poslovanja. O veličini tvrtke svjedoči i brojka od preko 200.000 zaposlenih u cijelom svijetu, a ako niste znali tko je izgradio najvišu zgradu na svijetu, Burj Khalifa u Dubaiju, sad već vjerojatno pogađate - Samsung.
Samsung je prošle godine prodao 311 milijuna primjeraka svojih mobilnih uređaja na svijetu, a samo u SAD-u 70 milijuna ljudi ima Samsungov mobitel, prema podatcima Statiste.
Drugi div iz naše priče, Huawei, također se ima čime pohvaliti. Danas ima 170.000 zaposlenika u cijelom svijetu od kojih, prema njihovim podatcima, 45% radi na poslovima vezanima za istraživanja i razvoj. Zbog izgradnje infrastrukture, trećina svjetske populacije koristi njihove proizvode. Izgradio je najvišu bežičnu komunikacijsku stanicu na svijetu (na 6.500 metara nadmorske visine na Mt. Everestu) i ima ozbiljne namjere – 2021. žele preskočiti Samsung na poziciji najvećeg proizvođača smartphonea na svijetu. Neka bitka počne!