Pronaći novac za ostvarivanje dobre ideje nije lako, s tim problemom suočavaju se mnogi poduzetnici i oni koji bi to željeli postati. Kako funkcioniraju bespovratna sredstva, inkubatorski programi, Crowdfunding kampanje, mikrozajmovi i za koje se novčane potpore mogu prijaviti poduzetnici u Hrvatskoj objasnila nam je Martina Bašić, rukovoditeljica Algebrina odjela za pripremu i provedbu EU projekata.
Mnogobrojne opcije
Bespovratna sredstva jedan su od najpopularnijih i najpovoljnijih načina financiranja poduzetništva, a riječ je o financiranju projekata iz različitih EU programa.
- Raspisuju se pozivi koji definiraju glavne propozicije, tko može dobiti novac i za kakve projekte. Najčešće su to različiti projekti usmjereni prema unapređenju konkurentnosti tog poduzeća kroz, primjerice, inovacije, R&D, uvođenje pametnih IKT rješenja, edukacije, ulaganja u proširenje kapaciteta i slično. Posebno je važno znati da poduzetnik uvijek treba osigurati i vlastito sufinanciranje tog projekta jer će bespovratna sredstva pokriti samo dio ukupne investicije - kaže nam Martina Bašić.
Napominje kako je za start upove situacija malo složenija jer su rizici da će se projekt uspješno implementirati znatno veći. Prema njezinu mišljenju, uključivanje u inkubatorske programe najbolji je model potpore za takva poslovanja. U inkubatorima (budući) poduzetnici neće dobiti direktna financijska sredstva, ali mogu dobiti vrlo povoljan uredski prostor, kao i mrežu mentora koji će ih podržavati u razvoju poslovne ideje.
Poduzetnici se mogu odlučiti i na provođenje vlastite crowdfunding kampanje u kojoj pokretanjem marketinške kampanje od šire javnosti traže financijsku podršku. Cilj je uključiti što veći broj ljudi koji će malim uplatama omogućiti poduzetniku da pokrene poslovanje. Postoje i ESIF mikrozajmovi HAMAG-BICRO-a koji su odlična opcija za početnike jer imaju niske kamatne stope. Prednost HAMAG zajmova je što dozvoljavaju prijavu fizičke osobe uz uvjet da se po odobrenju zajma registrira poslovni subjekt.
Prijava projekata za EU natječaje
Inače, fizičke osobe imaju vrlo malo mogućnosti za prijavu za financiranje takve vrste. Martina kaže kako se za većinu planiranih EU natječaja traži da je poduzetnik registriran za obavljanje gospodarske djelatnosti najmanje godinu dana prije dana predaje projektne prijave - osim poticajnih mjera namijenjenih za, recimo, inovativna start up poduzeća, koje su relativno rijetka.
U prijavi projekata za financiranje iz EU fondova, prvo je potrebno znati kakva vrsta projekta se traži. Primjerice, za razdoblje od 2021. do 2027. godine fokus je na zelenoj i digitalnoj tranziciji gospodarstva te je trenutni proračun znatno veći od prijašnjeg razdoblja. Planiran je iznos sredstava od 1,8 bilijuna eura.
- Čak 20% Mehanizma za oporavak i otpornost namijenjeno je upravo digitalizaciji, koja predstavlja prioritet u svim programima. Europski zeleni plan nova je strategija koja je prepoznala klimatske promjene kao ozbiljnu prijetnju egzistenciji Europe i svijeta, a čak jedna trećina od ukupne alokacije bit će namijenjena upravo zelenoj transformaciji EU gospodarstava, čime će biti obuhvaćeni svi gospodarski sektori budući da je cilj ostvariti potpunu klimatsku neutralnost Europe do 2050. - navodi Martina.
Kako se snaći u moru informacija?
U procesu prijave za financiranje projekata iz EU fondova poduzetnici će se suočiti s mnogim problemima, poput sporosti administracije. Naime, Martina kaže kako se često zna dogoditi da prijavljeni projekt ostvari financiranje tek za godinu dana, što mnogima ne odgovara. Uz to, poduzetnici često ne raspolažu znanjima za prijavu projekata te ih administrativno opterećenje i složenost prijave već u početku odbijaju.
- Model 'najbrži prst', o kojem se već mnogo pisalo, doista je demotivirajući jer ne osigurava usmjeravanje bespovratnih sredstava na najbolje projekte, koji će zaista pridonijeti rastu hrvatskoga gospodarstva i otvaranju novih radnih mjesta, što je frustrirajuće za cijeli sustav - obrazlaže.
Ipak, oni koji žele pisati i prijaviti projekt za financiranje iz EU fondova posjetit će stranicu www.ec.europa.eu, na kojoj je moguće dobiti najširu sliku o dostupnim EU programima i strateškim dokumentima, a za objavu poziva za bespovratna sredstva na nacionalnoj razini korisno je pratiti stranicu Europski strukturni i investicijski fondovi. Uz internetske stranice, preporuka je sudjelovati u edukativnim radionicama.
- Neka nacionalna tijela imaju vrlo dobro organizirane informativne radionice, na primjer Agencija za mobilnost i programe EU, te su vrlo susretljivi i odgovaraju brzo na direktna pitanja poduzetnika. Također, postoji i niz portala koji prate i objedinjuju dostupne izvore financiranja, kao i konzultantskih kuća koje na svojim stranicama ili putem newslettera daju vrlo kvalitetne informacije. Svakako preporučujem i uključivanje u radionice, info dane i edukacije, kojih također na tržištu sad ima iznimno mnogo - govori Martina.
Uplift edukacija
U želji da informira i osnaži poduzetnike, Mastercard je u sklopu platforme Uplift.hr pokrenuo natječaj za prijavu na Uplift akademiju, jedini program u Hrvatskoj namijenjen malim poduzetnicima. Mastercard će za 32 prijavljenih osigurati stipendiju za online edukaciju koju će provoditi Visoko učilište Algebra. Edukacija je namijenjena poduzetnicima iz sektora turizma i uslužnih djelatnosti, prilagođena je potrebama mikro, malih i srednjih poduzetnika te je kao takva jedinstvena u Hrvatskoj. Budući da 24sata aktivno rade na promicanju i edukativnom sadržaju za mikro, male i srednje poduzetnike te obrtnike kroz svoj specijal Kvaka24, oni će kao partneri natječaja osigurati za pet najkreativnijih stipendista display kampanju vrijednu čak 100.000 kuna.
Tako će se poduzetnicima i obrtnicima omogućiti konkretni koraci kojima će oplemeniti i unaprijediti svoje poslovanje i razviti se prema globalnim potrebama tržišta.