Prema najnovijim statistikama, broj globalnih korisnika društvenih medija u 2023. iznosi 4,89 milijardi, što upućuje na porast od 6,5% u odnosu na prethodnu godinu. Zato i ne treba čuditi da je stvaranje sadržaja na digitalnim platformama postalo svakodnevna aktivnost za stotine milijuna ljudi širom svijeta. Međutim, zbog "poplave" različitih informacija jedno od pitanja o kojima se danas mnogo razmišlja i piše je kako influenceri utječu na naše odluke.
Kako influenceri utječu na nas?
Zanimljiv je tako podatak da će muškarci u odnosu na žene vjerojatno potrošiti i do 500 dolara više kad influenceri promoviraju neki proizvod. No mnogi faktori utječu na kreiranje našeg mišljenja temeljenog na onome što gledamo na društvenim mrežama, pojašnjava socijalna radnica Ana Veočić iz Centra za sigurniji internet. Što ćemo misliti o kvaliteti našeg života, o sebi, drugima, nekom proizvodu, odnosima i pogledu na život općenito, osim o načinu na koji je nešto predstavljeno i kakva je osoba koja to predstavlja, objašnjava sugovornica, ovisi i o tome kakvi smo kao osobe, kakvo nam je samopouzdanje i jesmo li zadovoljni životom koji živimo.
- Postoji koncept koji mnogi autori i znanstvenici koji se bave ovim područjem nazivaju strah od propuštanja (eng. Fear of Missing Out), koji obuhvaća ponašanje u kojem se pojedinac boji da bi drugi mogli imati ugodna iskustva dok je on odsutan. Istraživanje Bakera i suradnika iz 2016. godine govori kako je strah od propuštanja povezan s vremenom provedenim na društvenim mrežama: što više vremena provodimo online, to je i veći i izraženiji taj strah - pojašnjava Veočić.
U online okruženju, dodaje, vrlo se često može primijetiti kako korisnici društvenih mreža imaju tendenciju objavljivati detalje iz svojeg života koji su pozitivni ili temeljeni na onome što misle da će druge zanimati. Zbog toga ostavljaju dojam kako čine samo zabavne stvari, prilikom čega se pojedinac koji takve sadržaje konzumira može uhvatiti u zamci da uspoređuje vlastiti život sa životom o kojem čita ili samo promatra.
- Svi mi pratimo one ljude koji su nam po nečemu bliski, koji nam se iz nekog razloga sviđaju i s kojima se možemo poistovjetiti te u tome nema apsolutno ničeg lošega. No ono što možemo kad gledamo određeni sadržaj jest pregledati i druge objave, kritički sagledati sadržaj, zapitati se može li to biti istinito i kako se to odražava na nas i naš život te je li to nešto što odražava naše vrijednosti - ističe sugovornica.
Postoji li iskreni influencer?
Pravi influencer trebao bi biti ona osoba koja nudi originalan i autentičan sadržaj. Pritom ne bi trebali kopirati ideje drugih nego kreirati vlastiti sadržaj koji odražava njihovu osobnost, interese i vrijednosti, a njihovi bi postupci trebali biti iskreni, sve u cilju postizanja povjerenja kod publike. Također, količina suradnji influencera može biti pokazatelj njihove autentičnosti. Dakle, pravi influenceri biraju suradnje pažljivo i neće promovirati proizvode ili usluge koji ne odgovaraju njihovim vrijednostima ili publici. Ako vidite influencera s previše suradnji, možda bi to mogao biti prvi pokazatelj da taj nije iskren u svojim preporukama.
- Istraživanje pod nazivom Pozicija i značaj influencera u Hrvatskoj dalo je zanimljive rezultate. Naime, više od 50% ispitanika prosječne dobi 28 godina prati barem jednog influencera, a više od 80% ih se izjašnjava kako nemaju omiljenog influencera. Pritom su najpopularniji influenceri oni iz područja mode i ljepote. Istraživanje je pokazalo i da ispitanici nisu skloni osobito vjerovati influencerima, a u najvećem dijelu (65%) smatraju da niti domaći niti strani influenceri nisu iskreni. Štoviše, čak 30% njih drži da su potpuno neiskreni - dodaje sugovornica.
Iz navedenog se može vidjeti kako se čini da polako dolazi do zasićenja influencerima, no, s druge strane, nisu influenceri nužno loši. Štoviše, ako sadržaj konzumiramo s dovoljno kritičnosti, oni nas mogu usmjeravati u raznim područjima, kaže naša sugovornica i upozorava da kod mladih, posebno u adolescentskom razdoblju, odnosno onome u kojem traže svoje mjesto pod suncem, upravo influenceri imaju značajnu ulogu. Jedan od razloga je taj što ih mladi prate te se s njima poistovjećuju.
- To može predstavljati određeni izazov ako mlada osoba na vrijeme nije naučila kako kritički sagledati sadržaj. No roditelj primarno treba biti influencer svojem djetetu - ističe Veočić.
Regulirajte i kontrolirajte sadržaj
Kad je riječ o sigurnosti na internetu i pristupu različitim digitalnim sadržajima, Veočić napominje kako je vrlo važna komunikacija na relaciji roditelj-dijete.
- Potrebno je djecu učiti svojim primjerom: kritičkom razmišljanju te sposobnosti stvaranja i održavanja zdravih odnosa u stvarnom životu. S djecom je potrebno komunicirati o sadržajima koje gledamo, i onim pozitivnim, ali i onim negativnim, te to koristiti kao 'alat' u odgoju. Svakako je potrebno i regulirati te kontrolirati sadržaje koje djeca konzumiraju uz objašnjenje - savjetuje sugovornica i zaključuje:
- Pomoću platforme #BoljiOnline, koju je pokrenula A1 Hrvatska, stvarajmo zajedno bolji online svijet vlastitim pozitivnim primjerom drugima. Možda nam baš toga nedostaje. Influenceri su samo dio našeg puta, mi sami biramo kakav će on biti - rekla je na kraju sugovornica Veočić.