S obzirom na to da se proteklih godina radilo na razvoju cestovne infrastrukture, ovo desetljeće trebalo bi biti u znaku razvoja željeznice. U skladu s tim, HŽ Infrastruktura pokrenula je veliki investicijski ciklus i istodobno provodi 27 projekata obnove i modernizacije željezničke infrastrukture, od kojih se njih 17 sufinancira novcem Europske unije. Time bi se u hrvatski željeznički sustav do kraja desetljeća investiralo i do pet milijardi eura.
Pritom valja napomenuti kako bi Hrvatska zbog geopolitičkog položaja mogla postati i logističko središte za ovaj dio Europe i zapadni Balkan. Naime, novom uredbom o TEN-T koridorima, čiji su amandmani usvojeni u travnju, Hrvatska se, uz postojeća dva koridora, dodatno nalazi i na koridorima "Baltičko more - Jadransko more" te "zapadni Balkan - istočni Mediteran". Time joj se otvaraju mnoge mogućnosti koje su od iznimnog značenja za gospodarstvo zemlje.
Velike prednosti željeznice
No osim jačanja gospodarstva, željeznički promet sa sobom nosi mnoge druge prednosti, o kojima smo razgovarali s Nikolinom Tomičić, starijom stručnom suradnicom u intermodalnom prijevozu tvrtke ENNA Logic. Evo zašto se željeznički prijevoz sve češće naziva i prijevozom budućnosti.
- U odnosu na druge vrste prometa (cestovni, cjevovodni, pomorski), promet u unutarnjim vodama, zračni promet i željeznički prijevoz imaju značajne konkurentske prednosti - kaže Tomičić i pritom napominje da željeznički prijevoz povrh svega ima jednu važnu ekološku prednost kad je riječ o emisiji CO2.
- Jedna od najvažnijih prednosti je ta da je željeznički prijevoz čisti oblik prijevoza, koji se služi električnom energijom, što pridonosi smanjenoj emisiji CO2 te je samim time ekološki najprihvatljiviji - objašnjava sugovornica te dodaje da je i opterećenje bukom nisko.
- Željeznica također ima mnogo veću nosivost i kapacitete u odnosu na cestovni promet. Primjerice, na jednoj kompoziciji vlaka moguće je prevesti 50 puta više tereta u isto vrijeme u odnosu na kamion - kaže Tomičić te dodaje da su vjerojatnost nesreća i kvarova na željeznici minimalne u usporedbi s ostalim vidovima prijevoza, što ga čini najsigurnijim oblikom prijevoza.
Zahvaljujući namjenskim željezničkim mrežama, također je omogućeno učinkovito rukovanje teškom i glomaznom robom, kao i relativno pouzdan raspored. A kao konačnu prednost željezničkog prijevoza ističe brzinu isporuke robe.
- Kad vaša roba putuje na velike udaljenosti, vlakovi će gotovo uvijek biti brža opcija. Njihove rute nisu uvijek izravne, ali se neće morati zaustavljati zbog prometa, izbjegavati nesreće ili se nositi s drugim kašnjenjima, a to može nadoknaditi dodatno vrijeme koje je potrebno za pokretanje vlaka - objašnjava sugovornica.
Pouzdan i precizan
Tomičić je diplomirala Logistiku i menadžment u pomorstvu i prometu na Pomorskom fakultetu u Rijeci, a svoju karijeru u tvrtki ENNA Logic počela je u srpnju 2021. Ovdje je riječ o uglednoj tvrtki u sastavu Energia naturalis grupe, koja svojim klijentima pruža širok raspon multimodalnih korisničkih rješenja - od konvencionalne željeznice prema intermodalnoj. Pri tome nudi i prilagođena rješenja za ispunjavanje specifičnih potreba klijenata, uzimajući u obzir čimbenike poput vrste tereta, volumena i odredišta.
S obzirom na mnoge izazove koji mogu ugroziti isporuku robe, ali i na to da su zbog trenutnih radova neke pruge zatvorene, zanimalo nas je što je ključno kako bi se prijevoz nastavio nesmetano odvijati.
- U cilju osiguranja nesmetanog rada u organizaciji, redovito primjenjujemo prakse poput učinkovitog dnevnog, tjednog i mjesečnog planiranja, organiziranja rasporeda i planova za pojedine pošiljke te koordinacije ljudskih resursa u izvršenju dnevnih aktivnosti. Da bismo izbjegli nesporazume i kašnjenja, izrazito je važna učinkovita komunikacija, odnosno uspostavljanje jasnih komunikacijskih kanala između različitih odjela i sudionika - objašnjava Tomičić.
Dodaje i kako tvrtka kontinuirano prati razvoj i implementira moderne tehnologije, kao što je GPS na vagonima i lokomotivama da bi svi sudionici u lancu u svakom trenutku mogli pratiti kretanje vlaka, odnosno tereta.
- Praćenje tereta od utovara do isporuke smanjuje rizik od gubitaka ili pogrešaka. Također se provode sigurnosne mjere za osoblje i teret, redovito obučavanje zaposlenika o sigurnosnim postupcima i ulaže se u sigurnosnu opremu. Planiraju se i nepredvidive situacije za potencijalne poremećaje, kao što su vremenske prilike ili tehnički kvarovi, da bismo smanjili utjecaj na operacije - kaže Tomičić te dodaje kako Odjel operative radi od 0 do 24 te uvelike pridonosi 'glađem' i pouzdanijem transportnom putu jer se u svakom trenutku može doći do potrebne informacije.
Izazovan i dinamičan posao
Radno mjesto naše sugovornice primarno obuhvaća poslove kao što su otprema kontejnerskih vlakova u međunarodnom prijevozu, nalog za utovar i istovar tereta, planiranje vlakova prema potrebama klijenta, organizacija prijevoznog puta, dnevna komunikacija s klijentima, priprema dokumentacije i slične aktivnosti.
- Posao je od početka vrlo dinamičan i izazovan zbog velikog broja aktera, kao što su brodari, špediteri, željeznički operateri, carina te terminalni operatori (lučki i kopneni). S obzirom na prirodu posla, stavila bih naglasak na važnost fleksibilnosti radnika u ovom području rada, kao i na sklonost timskom radu te važnost komunikacije. Bitna je i suradnja sa svim sudionicima, kao i brzo odgovaranje na zahtjeve, rješavanje problema te stvaranje dugoročnih odnosa s klijentima i predviđanje njihovih potreba - objašnjava Tomičić.
Kaže kako je u današnje vrijeme jedan od najvećih izazova za većinu biti prihvaćen i poštovan u novoj okolini, pa je sretna što je ENNA primjer poslodavca kod kojeg se odmah osjeti “ruka dobrodošlice”.
Velik projekt za Rijeku, ali i za Hrvatsku
Rad u velikoj tvrtki podrazumijeva i priliku za rad na velikim i značajnim projektima. Tako tvrtka ENNA Logic, u suradnji s međunarodnom kompanijom APM Terminals, razvija projekt Rijeka Gateway, koji predstavlja najsuvremeniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe. Ovaj projekt odlična je prilika za pozicioniranje Rijeke kao ključnog morskog izlaza za zemlje središnje i jugoistočne Europe. Radovi su počeli u rujnu 2023., a otvorenje prve faze očekuje se sredinom 2025. godine.
- Sudjelovanje u projektu Rijeka Gateway donijet će nekoliko strateških prednosti i koristi za različite dionike. Jedan od ključnih razloga ovog projekta za Rijeku, a i Republiku Hrvatsku, prije svega je ekonomski rast. Novi terminal uvelike će pridonijeti gospodarskom razvoju. Samo unutar terminala očekuje se otvaranje više od 300 novih radnih mjesta, a neizravno zapošljavanje u regiji moglo bi biti višestruko veće. Već i početna faza gradnje stvara prilike za zapošljavanje - ističe Tomičić.
Investicija vrijedna 480 milijuna eura
S obzirom na to da je riječ o investiciji od oko 480 milijuna eura, zanimalo nas je kako pristupaju projektu ove veličine te koliko zaposlenicima znači podrška unutar kompanije.
- Na projektu sudjeluje raznolik tim sa stručnošću u upravljanju projektima, financijama, pravnim pitanjima i relevantnim domenama. Uveli smo redovite sastanke timova, a s obzirom na postavljene ciljeve i očekivane rezultate, ENNA i vodstvo trude se svojim zaposlenicima pružiti širu viziju projekta te nastoje pomoći članovima tima da što bolje razumiju svoj doprinos u njegovu ostvarenju. Organizirali smo dodatno obučavanje zaposlenika, privlačenje nove radne snage, nabavu potrebnih alata, resursa i tehnologije - objašnjava sugovornica te dodaje kako ovako velik investicijski projekt traži pomno planiranje, učinkovito izvršenje i stalno upravljanje.
- Terminal zahtijeva značajan razvoj infrastrukture, uključujući prometne veze (ceste, željeznice), skladišne kapacitete i tehnološke sustave. To pridonosi ukupnom poboljšanju infrastrukture u regiji. Poboljšat će povezanosti s drugim načinima prijevoza, poput cestovne i željezničke mreže, gdje će ENNA Transport kao željeznički prijevoznik odigrati veliku ulogu u pružanju željezničke transportne usluge. Gradnja terminala jedan je od trenutno najvažnijih infrastrukturnih projekata u zemlji - zaključuje Tomičić te dodaje da se uz ovaj projekt istodobno radi na gradnji nizinske pruge od Rijeke, preko Zagreba, do mađarske granice, a nedavno je u promet puštena nova cesta D403, koja će povezivati kontejnerski terminal s riječkom obilaznicom.