Odnosi na relaciji zaposlenik-poslodavac počeli su se mijenjati jer su na tržite rada stupile nove generacije koje razmišljaju i funkcioniraju na drugačiji način. Zanimalo nas je koliko se generacija Z (rođeni 1981.- 1995.) i generacija Y (rođeni poslije 1995.) razlikuju od prethodnih generacija te što traže od svog poslodavca. Razgovarali smo s voditeljicom tima za razvoj i zapošljavanje zaposlenika u Hrvatskoj poštanskoj banci (HPB) Romanom Ćaćić, a u tekstu vam donosimo glavne razlike mladih zaposlenika s obzirom na starije.
Stariji kolege prepoznaju njihov potencijal
Ćaćić ističe kako su starije generacije, koje su u HPB-u od osnutka, najlojalniji zaposlenici, posvećeni su poslu, bitni su im suradnja i dobri međuljudski odnosi. Međutim oni su manje skloni preuzimanju rizika te manje preispituju autoritete od generacija koje se zapošljavaju posljednjih godina.
- Iskustvo i znanje starijih generacija temelj su na kojem se mlade generacije razvijaju i zajedno stvaraju vrijednosti. Iskusniji kolege često prepoznaju mlade potencijale, savjetuju ih i daju im širu sliku radnog okruženja - govori Ćaćić.
Traže benefite i testiraju nadređene
S druge strane, mladi zaposlenici neformalnije shvaćaju hijerarhiju i ne ustručavaju se podijeliti mišljenje. Novi val mladih zaposlenika u poslovno je okruženje donio nova pravila i standarde, a u tome su uspjeli jer su dobro upoznati sa svojim pravima i traže dodatne prilike i benefite. U HPB-u su svjesni očekivanja svojih zaposlenika, ali i sami znaju prepoznati važnost benefita kao što su interne i eksterne edukacije ili mogućnost internih rotacija.
- Njih ne zanimaju vizije, već vrijednosti za koje se Banka zalaže. Ako kažemo da smo brzi i jednostavni – oni će to testirati. Uz dobre uvjete, od poslodavca očekuju dodatne pogodnosti i personalizirani pristup. Imaju izraženu potrebu za učenjem stoga očekuju da ih se podrži i da im se osigura kontinuirana edukacija - objašnjava Ćaćić.
Očekuju ugodan prostor i okruženje
Mladi zaposlenici poslovni prostor više ne gledaju kao monotono mjesto koje služi isključivo za obavljanje posla. Personalizirana i živopisna radna mjesta postala su pokretači inovacija, produktivnosti i suradnje. Pametni uredi odražavaju kulturu tvrtke i dizajnirani su da pomognu zaposlenicima da lakše surađuju i komuniciraju te da se osjećaju dobro. To su odavno prepoznali poslovni giganti kao Google, Airbnb, Adobe i Facebook, koji su svoje poslovne prostore pretvorili u oaze za rad i druženje.
- Važno im je da rade u ugodnom prostoru, da imaju priliku za zabavu i sport čak i kad su u uredu - govori nam naša sugovornica, ali ističe i kako stariji zaposlenici HPB-a rado prihvaćaju zajedničke aktivnosti. Druženja koja se pamte su ona na kojima zaposlenici mogu isprobati nove aktivnosti i zabaviti se u neformalnom okruženju.
- Team building, sportska druženja, konferencije ili zajedničke proslave događanja su koja imaju brojne benefite - od podizanja motivacije do unaprjeđenja timskog rada. U ovoj godini družili smo se tijekom proslave pripajanja Jadranske banke u Šibeniku, na Kvartalnom sastanku na Plitvicama, slušali predavanje o design thinkingu na Vuglec Bregu, a svi sportaši ujedinili su svoje snage na Bankarskim igrama - ističe Ćaćić.
Razvoj karijere - važniji od plaće
Mladi zaposlenici žele jasnu sliku svog karijernog puta te je vrlo bitno komunicirati im koje su daljnje karijerne razine, u kojem vremenu i pod kojim uvjetima ih je moguće ostvariti. Pored sebe žele mentora, koji će prema njima biti otvoren i prijateljski nastrojen, žele povratnu informaciju o svom radu, a od sigurne plaće važnija im je mogućnost za rast i razvoj.
Međutim Ćaćić ističe važnost i tzv. "obrnutog mentoringa" - Također je potrebno poticati i "obrnuti mentoring" gdje mentorirani pruža povratne informacije svome mentoru, dijeli svoje mišljenje i znanja, time unaprjeđuje njihov odnos i mentorstvo nije više "jednosmjerni“ odnos - govori Ćaćić.
Obje generacije pridonose radnoj atmosferi na različite načine. Dok je ambicioznost i neustrašivost mladih zaposlenika poticajna, bogato radno iskustvo starijih generacija neizmjerna je tržišna vrijednost za bilo koju tvrtku. Uz dobru komunikaciju i poticajnu radnu atmosferu, poslovni uspjeh neizbježan je u svakom poslovnom okruženju.