Vožnja motociklom, osim što pruža uzbudljivo iskustvo, ekonomičan je način prijevoza, a olakšava i probijanje kroz užurbanu gradsku vrevu te parkiranje.
Međutim, svatko tko razmišlja o kupnji dvokotačnog limenog ljubimca susreće se s pitanjima poput kakav motocikl kupiti, koje snage i veličine, koliko novca izdvojiti, kako se zaštititi od loših vremenskih uvjeta i sl. U tekstu dajemo nekoliko jasnih i univerzalnih savjeta koji će pomoći svakom novom vozaču koji sanja o tome da na dva kotača klizi po otvorenoj cesti dok mu vjetar mrsi kosu.
Važni savjeti za novopečene motocikliste
Ljudi imaju različite ukuse, želje i potrebe, pa je normalno da isti tip motocikla neće odgovarati svakome. Nasreću, proizvođači na tržištu nude bezbroj modela i daju opcije za vožnju po gradu ili na otvorenoj autocesti.
Kako se od nekud mora početi, krenimo od najvažnijega koraka u cijeloj priči, a to je sigurnost. Svako putovanje nosi određen sigurnosni rizik, pa je maksimalno umanjivanje opasnosti na cesti apsolutni prioritet kojeg se treba držati prilikom odabira prvog motocikla.
1. Gdje i kako steći dozvolu za motocikl
Polaganje vozačkog ispita za motocikle i usvajanje osnovnih pravila kretanja u prometu prvo je što ćete učiniti. Ovisno o snazi i vrsti vozila u Hrvatskoj razlikujemo kategorije vozila od mopeda (kategorije AM), preko A1 (motocikla manje snage) do kategorija A2 i A. Da biste pristupili ispitu za vožnju motocikla, morate ispuniti određene uvjete, kao što je dobna granica.
Ako želite položiti A kategoriju, morate biti stariji od 24 godine, odnosno od 20 godina ako imate položenu kategoriju A2. Da biste smjeli voziti skuter manje snage, dovoljno je imati 15 godina (kategorija AM) ili 16 godina ako želite polagati za kategoriju A1, a za kategoriju A2 potrebno je biti stariji od 18 godina.
Kategorija A1 namijenjena je početnicima i vozačima koji žele voziti manje motocikle, popularna je među mladim vozačima ili vozačima koji preferiraju motocikle za svakodnevnu vožnju. Na tečaju u autoškoli učite osnove vožnje motocikla, pravila prometa i sigurnosne procedure. Kako upravljati motociklom, održavati ravnotežu, izvršavati manevre i vožnju u različitim uvjetima.
Važno je istaknuti da vozači s kategorijom A1 moraju biti posebno oprezni i vožnju prilagoditi uvjetima ceste. Motociklisti su manje zaštićeni od vozača automobila, pa je važno nositi odgovarajuću sigurnosnu opremu, kacigu, zaštitu za tijelo i odjeću s odgovarajućim zaštitnim slojevima.
2. Koju snagu motora izabrati?
Činjenica je da se mnogi, ako ne i većina, modernih motocikala proizvodi s mnogo više snage nego što je potrebno. Vozači početnici, ako imaju slabiju konstituciju tijela, mogu imati poteškoća s upravljanjem težim motociklima. Čak ako ga mogu držati uspravno i njime manevrirati, morali bi se zapitati mogu li ga gurati autocestom ako iznenada prestane raditi. Upravo su zato manji motocikli poput skutera odličan izbor za početnike. Snaga motora najslabijeg skutera je 50 cc, odnosno 50 "kubika", a za vožnju tog tipa vozila ne treba polagati vozački ispit ako vozač ima položenu kategoriju B.
Važno je imati na umu da se upravljanje motociklom može relativno brzo savladati, no problem nije u upravljanju nego u načinu na koji se reagira u neočekivanim situacijama. Primjerice, ako vam netko iznenadno oduzme prednost. Vrijeme reakcije, dužina kočenja i korištena snaga neki su detalji koji traže vrijeme i usavršavanje vještine vožnje.
Zato, kad kupujete motocikl, uzmite u obzir iskustvo i birajte vozilo u skladu s tim. Sve dok se ne osjećate sigurno, nemojte mijenjati motocikl od 50 cc na veći.
3. Naučite što više o motociklu
Motocikli se uvelike razlikuju od automobila. Međutim, dok nemate iskustva iz prve ruke, neke je razlike teško shvatiti. Znati kako prepoznati signale da motocikl ne vozi kako treba može biti ključno za sprečavanje većega kvara ili čak sudara. Bilo bi dobro da doznate kako izgledaju normalne kočnice i kako uočiti curenje u vilicama, amortizerima ili prijenosu. Upoznavanje s načinom rada kvačila i uočavanje proklizavanja spojke može vas spasiti od situacije da novi motocikl vratite u trgovinu.
Ne manje važno poznavanje bontona na cesti i ponašanja u prometu pomaže u izbjegavanju potencijalnih izljeva bijesa na cesti jer ponekad se čini da neki ljudi iracionalno ne "ljube" motocikle.
4. Koristite dobru opremu
Odabir prave kacige važan je jer kaciga glavu čuva. Motociklističke kacige razlikuju se po izgledu, funkcionalnosti i zaštiti, dolaze u različitim stilovima, oblicima, bojama i uzorcima. Međutim, treba voditi računa o namjeni kacige jer potrebe, primjerice, vozača mopeda uvelike se razlikuju od potreba vozača superbikea koji uživa u trkaćim vikendima.
Važno je upamtiti da skuplje kacige znače bolju kvalitetu i višu razinu zaštite te bi trebalo kupovati samo one sa službenim ocjenama sigurnosti. Savjet je da se prepustite u ruke profesionalcima koji će prema opsegu glave i ostalim detaljima ponuditi najbolju opciju.
5. Održavanje motocikla
Vrlo vjerojatno znate kad je vrijeme da promijenite ulje ili napravite servis na svojem automobilu. Ni motocikli nisu ništa drugačiji. Svaki motocikl ima neke specifičnosti, pa je najbolji savjet za održavanje slijediti preporuke proizvođača i redovito ga servisirati u ovlaštenom servisu, ako nemate potrebne vještine da to učinite sami.
Što se manjih motocikala tiče, mehaničari preporučuju da nakon 3000-5000 km napravite kontrolni pregled te mali servis, očistite filtre i svjećice, dolijete ulje i antifriz te pregledate ispravnost cijelog skutera.
Dobro održavane gume, kočnice i signalizacija vrlo su važne za sigurnost i moraju se redovito provjeravati. Uvjerite se da je tlak u gumama ispravan jer one s neodgovarajućim tlakom mogu drastično utjecati na rukovanje motociklom. Većina motocikala ima kvačilo, koje će se s vremenom istrošiti. Zato redovito posjećujte svojeg servisera i ne odgađajte servise baš kao što ne odgađate redovite sistematske preglede kod doktora.