To je to što me zanima!

On radi craft rakiju, a ona vodi restoran zdrave hrane: Zajedno čine novu gastro sliku Slavonije

Slavonija - predivna hrvatska regija koju prati glas o iseljavanju stanovništva. Razlog tomu je nedostatak ponude poslova, ali postoje i oni koji pokazuju da je život u Slavoniji itekako perspektivan
Vidi originalni članak

Martina Završki i Emerik Pišl pokazuju drugačije. Zahvaljujući kreativnosti i poduzetničkom duhu, pokrenuli su inovativne projekte koji mijenjaju gastronomsku sliku Slavonije. Naše sugovornike, osim Slavonije, povezuje i činjenica što su polaznici Uplift akademije, prve svebuhvatne edukacije za vlasnike mikro, malih i srednjih poduzeća koju je pokrenuo Mastercard, a koja je startala u listopadu. U razgovoru s njima otkrili smo zašto je jedinstvena ideja temelj uspjeha u poduzetništvu i kako njihovi projekti utječu na promjenu imidža kontinentalne Hrvatske. 

'Najveći motiv bio mi je biti sretna i uživati u onome što radim'

Martina Završki ušla je u svijet poduzetništva sa samo 20 godina, bez imalo znanja o poslovanju i ugostiteljstvu. Ipak, čini se da je naučila sve što je bilo potrebno jer je već četiri godine vlasnica restorana zdrave hrane Špajzu kojem gosti dobivaju obroke u staklenkama, a odnedavno i brenda Špajz juhice. Završila je medicinsku školu za dentalnog tehničara, ali poduzetnički san bio je jači od realnosti.

- Zapravo, cijela ideja nastala je u srednjoj školi kad sam zbog bolesti morala promijeniti prehranu. I tako, kad sam izašla iz srednje škole te shvatila da ne želim raditi kao dentalni tehničar, odlučila sam početi nešto što mi se istinski sviđa pa sam otvorila svoj restoran. Najveći motiv tad mi je bio biti sretna i uživati u onome što radim - opisuje svoje početke Martina. 

'Ta priča oduvijek je u nama, trebalo ju je samo početi pričati'

Emerik Pišl diplomirani je novinar koji se prije osam godina upustio u novu karijeru pokrenuvši obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo i craft destileriju Bijeli gusak. Za poljoprivredni dio brine se njegova supruga Ivana, mag. ing. poljoprivrede, a Emerik je zadužen za proizvodnju craft rakija i džinova. 

- Početak ove priče smjestit ćemo u 2013. godinu, kad smo osnovali OPG, iako je ona počela davno prije. Zapravo, ta je priča oduvijek u nama i trebalo ju je samo početi pričati. Usporedno s podizanjem trajnih nasada počeli smo graditi i mnogo važniju priču, a to je ekološka proizvodnja, koja se pokazala izrazito izazovnom. A kako volimo izazove i nikad ne stojimo u mjestu, zadovoljni postignutim, nego težimo novom, drugačijem i ponajprije inspirativnom, počeli smo proizvoditi voćne rakije - prisjeća se naš sugovornik.

Biti drugačiji golema je prednost u poduzetništvu

Martina nam objašnjava kako je svjesna da se njezina poduzetnička priča ne uklapa u gastro scenu Slavonije i da definitivno, pokraj kulena, kobasica i teške hrane, Špajz iskače svojom zdravom ponudom. Ipak, to joj je najviše pomoglo jer je uspjela privući mnoge ljude za koje se pokazalo da žele malo drugačiju gastronomsku ponudu. 

- Inovativnost je vrlo važna, ali je bitno da ju ljudi razumiju. Kod mene je bio problem što ljudima ni dan danas ne možete objasniti da je obrok u staklenci i da obrok nije zimnica. Ali pozitivno u inovativnosti je to da je drugačija i baš mi je to uvelike pomoglo jer su mnogi prepoznali zanimljivost i kreativnost iza mojeg projekta - rekla je naša sugovornica. 

Danas svaki posao traži inovaciju i kreativne ideje

Od početka svojeg poduzetničkog puta Emerik je želio temeljiti svoj posao na ekološkoj proizvodnji, a, kako kaže, htio ili ne htio, čovjek u tom području mora biti više nego inovativan. Naime, održiva poljoprivreda nosi golem rizik nestalnosti prinosa, posebice u voćarstvu, pa je tako nastala ideja o destileriji. Inovacije nisu stale na tome nego se ogledaju i u svakodnevnoj proizvodnji.

- Zapravo, u većini slučajeva,  dok destiliram, osjećam se poput srednjovjekovnog alkemičara i ne mogu dočekati isprobati arome koje sam stvorio odabirom najkvalitetnijeg voća i pravilnim vođenjem fermentacije. Ista je priča s džinom. Kad njega radim, još više si dam oduška i svaku novu seriju izvedem drugačije - objašnjava Emerik. 

Tajna dobre rakije

- Rakije u sve većoj mjeri privlače znalce i one koji žele uživati u slow drink kulturi, što im naše rakije i dopuštaju. A s obzirom na to da su ljubitelji džina u većini slučajeva dame, nastojim ne raditi džin teških zemljanih nota, kakav osobno preferiram jer ga pijem uglavnom bez tonika, nego mu dodam lepršavost nara i maline, uz blagost kamilice i bazge, te malo kasia cimeta i ostalih začina - objašnjava Emerik. 

Usput otkriva i tajnu dobre rakije. Naime, suprotno ustaljenome mišljenju, za proizvodnju premium rakije nije vam nužno savršeno tehničko znanje nego će na njenu kvalitetu u mnogo većoj mjeri utjecati faktori kao što je, primjerice, broj sunčanih sati u godini.

- Jer što ako je šljiva ili bilo koje drugo voće tijekom prošle sezone imala trećinu manje sunčanih dana i tako dovela do toga da je ovogodišnja rakija gotovo potpuno drugačijeg aromatskog profila od one prošlogodišnje? Ubacite li u tu jednadžbu i destilator koji ste izradili upravo za svoje potrebe, a koji je stvarni deus ex machina cijele priče, jasno je da svake godine dolazi do raspleta koji je nepredvidljiv i koji dovodi do toga da uvijek stvarate nešto novo - tumači Emerik. 

Poduzeća koja jačaju gospodarstvo 

Prema podacima preuzetima s platforme Uplift - središnjeg mjesta namijenjenog prvenstveno unapređenju sektora mikro, malog i srednjeg poduzetništva, mikro, mala i srednja poduzeća čine 99% svih registriranih tvrtki u zdravim gospodarstvima i zato je poticaj na realizaciju malih poduzetničkih ideja put prema prosperitetnijem hrvatskom gospodarstvu. U Hrvatskoj, od ukupno malo više od 136.000 gospodarskih subjekata registriranih 2019. godine, 121.000 bila su poduzeća s manje od deset zaposlenih. 

Martina i Emerik dio su poticaja hrvatskoga gospodarskog rasta i, osim što su razvili svoje poduzetničke priče, trude se pomoći i drugima. Primjerice, Martina surađuje s lokalnim OPG-ovcima, a Emerik ima velike planove za razvoj OPG-a u smjeru iskustvenog turizma, čime će se otvoriti i nova radna mjesta. 

- Ostali smo u Slavoniji i razvijamo neku svoju priču. Možda ona i neće biti ekstremno uspješna, ali ta će priča uvijek biti naša i tko je želi osjetiti i shvatiti naići će na otvorena vrata. Mi znamo da možemo sve ovo izvesti, ali još nam nedostaju djelići u tome mozaiku, ali i njih ćemo, nadam se, vrlo brzo uočiti i krenuti u pravu avanturu - zaključuje Emerik. 

Martina Završki i Emerik Pišl sudionici su prve generacije Uplift akademije, jedinstvene edukacije koja je u prvoj sezoni usmjerena primarno na mikro, male i srednje poduzetnike iz turističkog sektora. Jedina edukacija te vrste u Hrvatskoj svoj program temelji na modernom pristupu, uzimajući u obzir aktualne tržišne trendove, ali i specifičnosti turističkog sektora. Cilj edukacije, koju je kao dio projekta Uplift pokrenuo Mastercard, a koju provodi Algebra, je da svaki polaznik stekne velik set znanja potreban u modernom poslovanju. 
Idi na 24sata

Komentari 20

  • dadji 13.12.2021.

    odskocio u biznis nakon uspješnog rada u gradskom poglavarstvu upitnih uspjeha ,

  • Muki12 12.12.2021.

    Majke ti ...Danas svako misli da ako je nešto craft da je dobro. Svako peče rakiju i pravi vino danas....Ali eto želim im sreću, mada teško.....

  • beli1977 12.12.2021.

    Destilerija i rakija nije isto! Rakija je domaci proizvod,a destilerija se kemija!!!!

Komentiraj...
Vidi sve komentare