Duboke ogrebotine od ključa ili drugih oštrih predmeta noćna mora su svakog vlasnika automobila. Postoje mnogi trikovi kojima sami možete pokušati otkloniti ružan "ožiljak" s karoserije limenog ljubimca, ali ako je riječ o ogrebotinama koje su poprilično vidljive, morat ćete im se više posvetiti, pa i potražiti pomoć stručnjaka - lakirera.
Sitne, površinske ogrebotine
Ako je karoserija ogrebana površinski nekim manje oštrim predmetom, poput granja, tragove pokušajte otkloniti odstranjivačem laka tako što ćete ga nakapati na oguljeni dio te mekanom krpom i kružnim pokretima prelaziti preko lima. Ovaj eksperiment djelovat će već nakon tridesetak sekundi, ali imajte na umu da ga možete primijeniti samo ako je riječ o vrlo sitnoj i minimalnoj šteti na vozilu. Takve ogrebotine možete pokušati otkloniti i poliranjem ako lak na karoseriji nije puknuo.
Na tržištu postoje i razni markeri i sprejevi za prekrivanje ogrebotina, ali morate dobro paziti da kupljeni marker u potpunosti odgovara boji vozila, u protivnom i najmanja odstupanja u tonusu lako će se uočiti, upozorava Leon Pali, lakirer iz AutoZubaka.
- Metalizirane i perla boje predstavljaju poseban izazov. One kroz lak svojim zrncima ili granulama reflektiraju svjetlo i u sumrak možete uvijek vidjeti i najmanja odstupanja u nijansi boje. Zato profesionalci po potrebi nanose lak i na dijelove pored oštećenih kako bi se nijanse izjednačile - ističe Pali.
Uvjeti diktiraju rezultat
Zanimalo nas je zašto se u popravak jače oštećenih branika ili vrata ne bismo trebali upuštati sami.
- Popravak karoserije automobila prvenstveno ne bi trebalo raditi u garažama i dvorištima jer takvi prostori ne posjeduju uvjete za lakiranje automobila - kaže Pali.
- Prostor u kojem se lakiranje radi mora biti na određenoj temperaturi, između 23 do 60 Celzijevih stupnjeva, ovisno o fazi sušenja laka. Isto tako, svi znamo kako su garaže pune prašine i često zagušljive, a u ovom procesu ključno je da je prostor ventiliran – objašnjava stručnjak za lakiranje.
Termolakirnica je zato jedini ispravan način dobivanja kvalitetnog rezultata, izbjegavanja nanošenja prašine i nečistoća na lak te poštovanja temperaturnog procesa sušenja laka.
Plati manje pa popravljaj
Prijatelj vam je rekao da ima poznanika koji popravlja aute u "fušu", što zvuči kao jeftinija opcija. Međutim, mnogo je faktora koji mogu krenuti u krivom smjeru pa se tako obavljeni posao mora dodatno sanirati.
- Potrebno je mnogo dodatnih radnih sati za ispravljanje tuđih pogrešaka i pokušaja popravaka, pa tako 'jeftinija opcija' nerijetko postaje ona najskuplja - kaže Pali.
- Amateri u ovom poslu često miješaju materijale. Koriste temelj jednog proizvođača, punilo, odnosno filer, od drugog, a lak od trećeg. Miješaju i tipove materijala, a miješanje komponenti poslije uzrokuje pucanja, odvajanja baze laka od podloge i slične probleme - pojašnjava stručnjak.
Također na umu treba imati to da nestručan popravak može umanjiti vrijednost automobila.
Original ili zamjenski dio?
- Ako se odlučite za zamjenu oštećenog dijela, uvijek birajte kvalitetu prije svega - kaže Pali.
- Postoje tri vrste dijelova: zamjenski dio, čija kvaliteta može biti upitna, originalni dio, koji je idealan izbor zbog svoje kvalitete, te rabljeni dio, koji može ali i ne mora biti dobro rješenje, ovisno o njegovu stanju. Najvažnija prednost originalnog dijela je ta što su svi zazori pravilni, dio savršeno sjeda 'na šaraf' i popravak se poslije neće vidjeti – objasnio je Leon te istaknuo kako nema dijela do originalnog dijela.
Ako vam se ipak dogodilo da ste pristali svog limenog ljubimca prepustiti u nestručne ruke, ne očajavajte! Nema toga što profesionalac ne može popraviti. Zato se pri odabiru lakirnice za popravak trebate voditi kvalitetom, ugledom i biti strpljivi jer je to proces u kojem je vrijeme sušenja komponenti presudno za finalnu kvalitetu. Što je najbolje, cijena nije mnogo viša nego kod onih koji to rade u garažama - zaključuje Pali.