Bio je novinar, reporter, istraživač, urednik i konzultant za odnose s javnošću. Bavio se istraživačkim novinarstvom i unutarnjom politikom, izvještavao je iz ratom pogođene Ukrajine te pratio razne nacionalne afere za vodeće domaće medije. Proglašen je 2020. godine "novinarom godine" u Večernjem listu, a imao je prilike raditi i u najvećoj PR agenciji u Hrvatskoj. Juraj Filipović poznato je medijsko ime, koje iza sebe ima više od deset godina iskustva rada u medijima, a od ove godine životopisu može pridodati i pozicije "poduzetnik" te "direktor agencije za odnose s javnošću".
Otvorivši na početku 2023. godine nezavisnu komunikacijsku agenciju za odnose s javnošću, pod nazivom Parlatina, Filipović je uspio ostvariti dugogodišnji poslovni san.
- O ovom sam iskoraku razmišljao dugo, možda čak i previše. Uvijek kad bih osjetio poriv da napravim konkretne poteze, pojavilo bi se bezbroj onih klasičnih egzistencijalnih pitanja koja muče svakog mladog poduzetnika. Međutim, znao sam da ću to napraviti prije ili kasnije. Na kraju dana osvijestio sam da u cijeloj priči ima više plusova nego minusa i da trebam presjeći jer, ako to ne napravim, uvijek ću se gristi da sam propustio priliku - kaže naš sugovornik, koji je u vrijeme pokretanja agencije baš bio dobio dijete.
Malo je reći da mu je u to doba dan bio prekratak za sve što je htio obaviti. Ipak, on je vjerovao u svoju viziju i rad se itekako isplatio.
Od ozbiljnih i renomiranih ljudi kojima vjeruje, kaže, skupljao je savjete.
- Apsolutno svi su mi, znajući kako radim i što smjeram rekli da ne strahujem jer potražnja na tržištu postoji. Također, svi su me oni upozorili da poduzetništvo nije lagan posao i da svakog mjeseca treba isplaćivati plaće, plaćati poreze… Iako sam to više-manje sve znao, moram reći da sam tek pokrenuvši posao shvatio što znači imati tvrtku. Dakle, ne obrt, nego tvrtku - kaže Filipović.
Jedna od najdeficitarnijih branši
Odnosi s javnošću inače su jedna od najdeficitarnijih branši na domaćem tržištu, tim više što je riječ o struci novog doba, koja se na našim prostorima pojavila prvi put prije nešto više od dva desetljeća. I kako kaže naš sugovornik, nezamislivo je u modernom dobu da ijedna ozbiljna kompanija koja ulaže u sebe i svoj razvoj nema interni odjel komunikacija ili agenciju s kojom posluje.
- Nažalost, u Hrvatskoj još uvijek u dijelu javnosti postoje stereotipi prema PR-u kao nekakvoj apstraktnoj filozofiji uz koju se vezuju negativne konotacije. Kad prosječan čovjek u medijima pročita nešto s čime se ne slaže, najčešće će iskomentirati: 'Ma to je nečiji PR'. Međutim, odnosi s javnošću su umijeće, vještina i izazov. Laički rečeno, PR znači staviti temu u široki eter i strateški je pozicionirati tako da se odašilju ključne poruke vašega klijenta - kaže Filipović.
Trend nepovjerenja u velike agencije
Naš nam sugovornik nadalje objašnjava da su za kvalitetan posao u odnosima s javnošću važne tri stvari: kontakti (korporativni, medijski i institucionalni), vještina komuniciranja (usmenog i pisanog) te kreativnost u oblikovanju komunikacijskih kampanja.
- Vrlo sam sretan što sam Parlatinu pokrenuo u vremenima u kojima je globalno zavladao trend svojevrsnog nepovjerenja u velike agencije. Posljednjih godina su, naime, velike agencije kontinuirano otvarale nove odjele, pokušavale nuditi što više usluga klijentu i počele se baviti ekstremno širokim djelovanjem, prilikom čega su u poslovanje uvrstili i digitalni, i kreativni, i reklamni, i oglašivački, i komunikacijski dio, nudeći klijentima i do desetak usluga istodobno pravdajući svoj pothvat argumentom da su to '360 usluge', 'sve je na jednome mjestu'... - govori.
Međutim, vlasnici agencija pritom su zaboravljali kako je smisao agencije da bude brza, produktivna i da daje istinsku podršku poslovanju određene kompanije - često u realnom vremenu. Biti brz i kreativan ne možete biti u agenciji koja zapošljava stotine ljudi. Jer kako kaže naš sugovornik, to više nisu agencije nego korporacije u kojima se procesi odvijaju sporo, a odluke donose još sporije. Iz tog je razloga Juraj odlučio da se Parlatina bavi isključivo tržišnom, strateškom i kriznom komunikacijom te komunikacijom s tijelima javne vlasti.
Trenutno radi za desetak klijenata, jednu političku stranku, a također surađuje i sa specijaliziranim domaćim i međunarodnim agencijama za public affairs kojima pruža operativnu i savjetodavnu podršku.
- Više od toga trenutno ne želimo niti trebamo - dodaje.
Spas u posljednji čas
Filipović je rodom iz Splita, ali životne okolnosti i potraga za poslom davnih dana odveli su ga u Zagreb.
- Volim reći da sam Splićanin sa zagrebačkom adresom. Iako danas u slobodno vrijeme igram nogomet, ponosim se što sam nekad na Bačvicama igrao picigin. I to onaj 'pravi', o kojem se snimaju TV reportaže i koji često živcira gledatelje s kontinenta u vrijeme Božića - smije se naš sugovornik.
I upravo je iz ljubavi prema rodnom kraju odlučio svojoj agenciji na zagrebačkoj adresi nadjenuti ime Parlatina, što je zapravo arhaična dalmatinska riječ talijanskoga korijenja za označavanje umijeća domišljate usmene i pisane komunikacije. Ponekad se u žargonu koristi za ironično opisivanje "dugačkih govora bez kraja", a u Dalmaciji danas parlatinom nazivaju autohtone govore i dijalekte određenih sredina te mikrolokacija. Ovo objašnjenje ujedno stoji na web stranici agencije, koja je, kako saznajemo, nastala u posljednji čas.
- Nisam imao web stranicu prilikom otvaranja tvrtke. Razmišljao sam o njenoj izradi, ali doslovno na dan otvorenja tvrtke Hrvatski Telekom me kontaktirao jer sam njihov dugogodišnji korisnik i ponudio mi usluge 'digitalnog poslovanja', s kojom će mi digitalni stručnjaci izraditi web stranicu i/ili web shop. Iskreno, do tada nisam ni znao što je to točno. No kako mi se žurilo s izradom weba, prihvatio sam zaista sjajnu ponudu. Digitalnim stručnjacima poslao sam mailom brief i za nekoliko dana stigla je web stranica, kojom sam bio više nego zadovoljan. Dakle, nismo se zivkali telefonima, nisam čekao tjednima na feedback, nisam se ni s kim trebao sastajati… Sve je bilo riješeno u rekordnom roku - prepričava nam naš sugovornik.
'Nikad u životu nisam radio intenzivnije'
Filipovića je oduševila web stranica tvrtke koju je stručni tim Hrvatskog Telekoma za njega kreirao, ali njegov posao tu nije stao. On se i dalje trudi pronaći kreativne načine na koje može poboljšati svoju stranicu jer posao u komunikacijama, kako tvrdi naš sugovornik, stalno traži novitete i nešto što će ljudima zaokupiti pozornost. To, dakako, nije nimalo lak zadatak.
- Jako puno radim i slobodno mogu reći da nikad u životu nisam radio intenzivnije. Međutim, tvrtku želim razvijati smisleno, ciljano i korak po korak. Većina mladih poduzetnika sklona je olako se razbacivati brojkama i podacima po principu 'ma to je sitnica, to ćemo lako'. Praksa je drukčija i poslovni plan, da bi bio uspješan, zaista treba biti realan, možda čak i toliko kritičan da sami trebate rušiti vlastitu ideju toliko puta dok ona ne bude savršena - poručuje.
A ono što je našem sugovorniku u ovom poslu možda najdraže je sloboda. Vrlo je lijepo imati vlastiti raspored - od ustajanja, radnog vremena, slobodnih dana i slično.
- Pitali ste me i je li postojao neki poseban trenutak u kojem sam shvatio da je ovo karijera za mene. Ne želim zvučati patetično, ali zaista nije. Svako jutro kad upalim računalo, osjećam adrenalin - rekao nam je za kraj Juraj Filipović.