Osječko-baranjska županija ulaganjem u obrazovanje postavlja temelje za razvoj mladih generacija i zajednice. Županija poseban naglasak stavlja na rad s darovitim i visokomotiviranim učenicima, pa za njih planira, organizira i provodi mnoge aktivnosti na više lokacija.
- Organizira se i provodi generacijsko testiranje učenika četvrtih razreda na darovitost u području matematike, organiziraju se radionice iz raznih područja za darovite i visokomotivirane učenike te se radi na umrežavanju srodnih škola iz županije, na razvoju njihove suradnje na dobrobit učenika zajedničkim korištenjem nabavljene opreme te međusobnim prijenosom znanja i iskustava – rekla je Miranda Glavaš-Kul, pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje i mlade Osječko-baranjske županije, te dodala kako je sudjelovanje za korisnike besplatno, kao i prijevoz do lokacije provedbe aktivnosti te obrok tijekom aktivnosti.
Sredstva za provedbu aktivnosti osigurava Osječko-baranjska županija, a sve navedene aktivnosti provode se u centrima izvrsnosti, regionalnim centrima kompetentnosti i Regionalnom znanstvenom centru Panonske Hrvatske u Osijeku, Đakovu, Našicama i Josipovcu Punitovačkom.
Kad je riječ o centrima kompetentnosti u ovoj županiji, uspostavljena su dva regionalna centra kompetentnosti: Regionalni centar kompetentnosti Elektrotehničke i prometne škole Osijek, u (pod)sektoru elektrotehnike i računalstva, te Regionalni znanstveni centar Ugostiteljsko-turističke škole Osijek, u sektoru turizma i ugostiteljstva.
- Oba centra opremljena su vrhunskom modernom opremom, a stručni kadrovi dodatno su educirani za provedbu aktivnosti u tematskom području. Regionalni centar kompetentnosti, kao mjesto izvrsnosti strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, suvremeni je poligon za provedbu učenja temeljenog na radu. U centrima su razvijeni novi programi osposobljavanja i usavršavanja, novi standardi zanimanja, tečajevi za potrebe cjeloživotnog učenja i tečajevi za osobe s poteškoćama - ističe naša sugovornica.
Tako učenike povezuju s poslodavcima iz okruženja kako bi dobili uvid u stvarni način rada i funkcioniranje sektora te bili spremni za tržište rada nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja.
- Centri se povezuju i sa srodnim školama iz okruženja kako bi njihovim učenicima omogućili edukaciju i korištenje nove opreme koju druge škole nemaju, a s ciljem poboljšanja kompetencija svih učenika srodnih škola iz okruženja. Također se razvijaju međunarodna suradnja te razmjena znanja i iskustava s inozemnim partnerskim školama - dodaje Glavaš-Kul.
Moderna oprema i nove tehnologije za učenje
Niz rezultata ostvarili su u okviru projekta RCK Elektrotehničke i prometne škole Osijek te u projektu RCK Ugostiteljsko-turističke škole Osijek u sektoru turizma i ugostiteljstva. Tako je Elektrotehnička i prometna škola Osijek izgradila 2000 m2 novih prostora za radionice i laboratorije, adaptirala postojeći objekt te ga spojila s novom zgradom, uz to je opremila nove i postojeće prostore modernom specijaliziranom opremom te novim tehnologijama za učenje i rad. Opremljene su i stavljene u funkciju smještajne jedinice za gostujuće predavače, učenike i nastavnike te su stvoreni uvjeti za rad i osiguravanje pristupačnosti i opreme za rad učenika s teškoćama.
Rekonstrukcija i adaptacija prostora Ugostiteljsko-turističke škole osigurala je poboljšanje uvjeta za stjecanje praktičnih vještina. Opremljen je suvremeni praktikum za održavanje nastavnih procesa škole, kao i za obrazovanje odraslih te za aktivnosti karijernog centra, a sastoji se od amfiteatarskog dijela, prezentacijskoga kuhinjskog bloka i radnih jedinica te ostale opreme nužne za ostvarivanje ishoda praktičnog učenja.
- Izvođenje infrastrukturnih radova obuhvatilo je rekonstrukciju, dogradnju i prenamjenu Doma učenika Ugostiteljsko-turističke škole u Osijeku Akademis u svrhu omogućavanja sudjelovanja različitih grupa korisnika u obrazovnim aktivnostima temeljenim na radu, pri čemu se osiguravaju i adekvatni smještajni kapaciteti te svi potrebni preduvjeti. Akademis je i učenički dom i hostel, otvoren za javnost u vrijeme učeničkih praznika. U suterenu se nalazi kuhinja s restoranom, u prizemlju recepcija, knjižnica i uredi, a na tri kata nalaze se smještajne jedinice. Prostor Akademisa i dizalo potpuno su prilagođeni osobama s invaliditetom – istaknula je naša sugovornica.
Osim izvođenja radova i opremanja prostora RCK-ova, vrlo je važno istaknuti mnogobrojne aktivnosti kojima su učitelji i učenici dodatno razvili postojeća te stekli nova znanja i vještine. Iz primjera dobre prakse iz cijelog svijeta koje su imali prilike posjetiti i upoznati se s njihovim načinima rada, postignutim uspjesima i izazovima s kojima se susreću, donijeli su nove ideje, pristupe, metode i koncepte u svoje škole te ih svakodnevno koriste s ciljem stvaranja stručnjaka.
- Škole su razvile nove obrazovne programe i kurikulume koji će se primijeniti u srednjim školama RH za zanimanje slastičar i tehničar za računalstvo te su bile predvodnice eksperimentalne provedbe novih kurikuluma, što je označilo nov način podučavanja kao kamen temeljac za uspješnu provedbu modularne nastave, koja bi trebala omogućiti fleksibilniji pristup učenju, prilagođavanje individualnim potrebama učenika te brže reagiranje na promjene u sektoru - dodaje Glavaš-Kul.
RCK Ugostiteljsko-turističke škole Osijek ima veliku ulogu i u promociji cjeloživotnog obrazovanja. Tijekom provedbe projekta razvijeni su i unaprijeđeni programi redovnog strukovnog obrazovanja, individualizirani programi obrazovanja odraslih, programi cjeloživotnog učenja te programi prilagođeni osobama s invaliditetom kao i RCK Karijerni centar. Provode se aktivnosti obrazovanja i usavršavanja odraslih kroz koje odraslima nude mogućnosti cjeloživotnog obrazovanja. Trenutno je aktualan program prekvalifikacije za zanimanje hotelijersko-turistički tehničar.
- Za osobe s poteškoćama također se nudi mogućnost obrazovanja za prilagođene programe: priprematelj jednostavnih jela i slastica, za koji je izrađen i tiskan priručnik te video s primjerom dobre prakse uključivanja osoba s invaliditetom u obrazovne aktivnosti, kao i Plan prilagodbe programa osobama s invaliditetom/učenicima s teškoćama, što je baza za provedbu daljnjih aktivnosti. Edukaciju je prošlo 15 osoba s poteškoćama – ističe Glavaš-Kul.
Također, uspostavljena je uspješna suradnja s koledžom Aklahi Tkala iz Gruzije, obrazovne institucije potpisale su partnerstvo o suradnji i međusobnoj razmjeni iskustva te je, dodaje sugovornica, organiziran posjet četvero gruzijskih nastavnika kuharstva i projektnog menadžera s posebnim naglaskom na usavršavanje učenika i obrazovanje odraslih, u okviru kojeg je organizirana dvodnevna radionica na temu rada s učenicima s poteškoćama kao i s polaznicima obrazovanja odraslih s poteškoćama, u suradnji s Inkluzivnom kućom Zvono.
Proširenje mogućnosti obrazovanja s darovitim učenicima
U Osječko-baranjskoj županiji trenutno djeluje pet centara izvrsnosti iz različitih područja, a uspostavljeni su u srednjim školama. Elektrotehnička i prometna škola Osijek imenovana je Centrom izvrsnosti u sektoru elektrotehnike i računalstva 2018. godine kao prvi centar izvrsnosti u OBŽ-u.
U 2024. godini Gimnazija A. G. Matoša Đakovo imenovana je Centrom izvrsnosti za umjetnu inteligenciju, Medicinska škola Osijek postala je Centar izvrsnosti za biologiju, Srednja škola Isidora Kršnjavoga Našice sad je Centar izvrsnosti za primijenjenu informatiku, a Tehnička škola i prirodoslovna gimnazija Ruđera Boškovića postala je Centar izvrsnosti za kemiju.
- U školskoj godini 2024/2025. centri izvrsnosti mogu primiti gotovo 300 učenika 7. i 8. razreda osnovne škole te 1. i 2. razreda srednje škole u ukupno 19 tematskih skupina. Za svaku skupinu bit će organizirano 12 radionica subotom, tijekom školske godine, te završno događanje na kojem će učenici imati priliku predstaviti roditeljima i posjetiteljima rezultate svojeg truda i rada na radionicama. Osječko-baranjska županija osigurala je novac za financiranje svih troškova centara izvrsnosti, pa je sudjelovanje na radionicama za učenike besplatno, uz besplatan prijevoz do centra i natrag, kao i obrok tijekom boravka u centru – opisuje naša sugovornica.
I dalje kao županija razvijaju dodatne projekte za proširenje mogućnosti obrazovanja i rada s darovitim učenicima. Jedno od područja koja su se nametnula kao primarna područja, u kojima postoji najveća potreba za dodatnim radom, jest STEM. Planiraju i centre izvrsnosti iz područja umjetnosti te društvenih znanosti, a neki od njih u visokoj su fazi spremnosti i počet će raditi već u idućoj školskoj godini.
- Cilj nam je u idućem razdoblju obuhvatiti što više različitih područja kojima će se baviti centri izvrsnosti kako bi naši učenici mogli odabrati svoje područje interesa, istražiti ga, dodatno napredovati i izgraditi se. Svakako ćemo pratiti natječaje i pozive za financiranje projekata kroz koje planiramo osigurati dodatna sredstva za opremanje i poboljšanje naših centara izvrsnosti – ističe Glavaš-Kul.
Osim RCK-ova i centara izvrsnosti, u Osječko-baranjskoj županiji uspostavljen je Regionalni znanstveni centar Panonske Hrvatske sa sjedištem u OŠ Josipa Kozarca u Josipovcu Punitovačkom te u ispostavama u OŠ Suhopolje i OŠ Josipa Kozarca u Slatini.
- U Regionalnom znanstvenom centru Panonske Hrvatske provodi se generacijsko testiranje učenika 4. razreda iz cijele županije na darovitost u području matematike. Za darovite učenike organiziraju interdisciplinarne STEM radionice subotom u 12 termina i završno događanje. Osim aktivnosti namijenjenih darovitim učenicima, u centru razvijaju programe škole u prirodi, tematske radionice, obilježavanje značajnih datuma i ostale aktivnosti popularizacije znanosti. RZC PAN HR opremljen je jedinim planetarijem istočno od Zagreba, jednom od rijetkih zvjezdarnica, laboratorijem kemije, učionicama matematike, fizike, informatike, biologije, tehničke kulture i senzomotoričkom sobom – zaključuje Miranda Glavaš-Kul, pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje i mlade Osječko-baranjske županije.