Premda čulo mirisa ima bitnu funkciju u našem svakodnevnom životu, stanfordsko istraživanje pokazalo je da bi se od pet čula većina ispitanika odrekla upravo njega kad bi morala. Štoviše, svaki četvrti ispitanik prije bi se odrekao osjeta mirisa nego mobitela.
Podatak je to koji pokazuje da često nismo svjesni velike uloge ovog osjeta, ni kako bi nam život izgledao da više nikad ne možemo osjetiti miris. Primjerice, više nikad ne biste osjetili aromu svježe kuhane kave, hrana koju jedete postala bi bezukusna, ali - ono najvažnije - ne biste mogli osjetiti ni mirise koji vas upozoravaju na potencijalnu opasnost.
Dobri mirisi također nam često pružaju osjećaj ugode. Pritom su i poznati afrodizijaci, što objašnjava očaravajući efekt koji na nas ostavi osoba s dobrim parfemom. Štoviše, neki nas toliko zalude da ih mjesecima pokušavamo pronaći te opisujemo prijateljima u nadi da će netko znati o kojem je mirisu riječ. Ako se pitate zašto je tako, znanost ima objašnjenje.
Utjecaj mirisa na poželjnost
Osjet mirisa izravno je povezan s dva značajna dijela našeg mozga; amigdalom, koja je središte emocija, i hipokampusom, dijelom odgovornim za pohranjivanje kratkoročne i dugoročne memorije. Kad osjetimo miris, on ne prolazi kroz druge dijelove mozga nego ide izravno u spomenuta područja.
To znači da ugodan miris može u trenu potaknuti pozitivna sjećanja ili pobuditi osjećaj sreće. Štoviše, veza između mirisa, emocija i pamćenja toliko je snažna da često može dovesti do privlačnosti, čak i da toga nismo u potpunosti svjesni.
Mirisi su tako imali ulogu i u evoluciji, s obzirom na to da je dobar miris signalizirao zdravlje i vitalnost. Naši su preci, poput mnogih životinja, koristili miris kao ključni pokazatelj pri odabiru partnera. Tako je ugodan miris upućivao na jedinku koja je zdrava i samim time je poželjan partner.
Naime, feromoni su kemijski signali koje odašilje svako biće, pa tako i čovjek, te, premda nismo potpuno svjesni tih mirisa, oni mogu igrati ključnu ulogu u našoj privlačnosti prema drugima.
Zanimljivo je i kako neka istraživanja pokazuju da bi nas mogli privući ljudi čiji se geni imunološkog sustava razlikuju od naših, što se otkriva kroz njihov prirodni miris. Vjeruje se da ovaj nesvjesni odabir temeljen na mirisu povećava genetsku raznolikost potencijalnih potomaka, poboljšavajući njihove šanse za preživljavanje.
Koji spol bolje osjeća mirise?
Možda ste to već i pretpostavili, ali mirise bolje osjete žene. Grupa istraživača na Federalnom sveučilištu u Rio de Janeiru otkrila je kako žene u olfaktornom bulbusu, njušnom režnju koji je odgovoran za primanje mirisnih signala iz nosnica, imaju 43% stanica više od muškaraca. Upravo to ženama omogućuje bolju detekciju mirisa od muškaraca.
To je ujedno objašnjenje zašto žene više pažnje pridaju mirisnim svijećama, parfemima, losionima i sličnoj kozmetici. Žene svoje snažno osjetilo mirisa koriste i kako bi pronašle pravog partnera. Pritom vole muškarce s ugodnim, posebnim mirisom, koji ga izdvaja od drugih, a studije su pokazale i da parfemi mogu učiniti muškarce muževnijima. No ni muškarci nisu imuni na dobar ženski miris. Mnoga su ispitivanja pokazala da većina najviše uživa u notama vanilije te voćnim, citrusnim i cvjetnim mirisima.
Pronađite svoj prepoznatljiv miris
I sami ste svjesni koliko miris neke osobe može utjecati na vašu percepciju o njoj. Mirisi se mogu općenito klasificirati u svježe, cvjetne, orijentalne i drvenaste, a svaki od njih obuhvaća još bezbroj pojedinačnih mirisa koji zajedno stvaraju jedinstveno mirisno iskustvo.
Primjerice, svježi parfemi te parfemske i toaletne vode, razbuđuju naša čula te ih često povezujemo s mirisima čiste posteljine. U njima uglavnom dominiraju citrusne, zelene i vodene note, a među takvima je i parfemska voda Elizabeth Arden Green Tea.
Cvjetni mirisi su često romantični, damski, asociraju na ženstvenost i gracioznost. Note ruže su često prisutne u većini cvjetnih parfema, no mogu imati i citrusne podtonove. Primjer popularnog cvjetnog mirisa je toaletna voda Naomi Campbell.
Orijentalni mirisi su vrlo opojni, što ne čudi s obzirom na to da podrazumijevaju bogate, začinjene, slatke i tople note. Često su prisutni mirisi poput vanilije, cimeta, tamjana ili mošusa. Primjerice, YVES SAINT LAURENT Black Opium edp pripada ovoj skupini mirisa.
Četvrta kategorija su drveni parfemi, koje većina žena najviše preferira kad je riječ o muškim parfemima. Riječ je o mirisima cedra, sandalovine, vetivere i pačulija. Drveni mirisi često se opisuju kao miris šume, svježe posječenog drva i zemljane nijanse, a možete ih pronaći u toaletnoj vodi GIORGIO ARMANI code pour homme.
Pri odabiru svog prepoznatljivog mirisa nemojte se voditi time kako određeni mirisi djeluju na druge osobe jer zbog razlike u tjelesnoj kemiji neće imati isti učinak na vašoj koži. Obratite pažnju na to kako neki miris djeluje na koži nakon pola sata, ne samo kad je svježe nanesen.
Također, pri nanošenju ciljajte točke pulsa, kao što su vrat, zapešća i dio iza ušiju, jer ta mjesta stvaraju toplinu koja pomaže u raspršivanju mirisa po vašem tijelu. Dodatan izbor mirisa provjerite i u prosinačkom katalogu dm-a jer vas čekaju značajne pogodnosti.