Više od 90% mikro, malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj smatra da je biti poduzetnik dobar izbor karijere. Najveći postotak njih pokrenuo je svoj biznis između 20. i 29. godine, a glavna motivacija bila im je to da budu slobodni raditi ono što žele, i to na svoj način. Najveći dio poduzetnika slaže se s tim da u Hrvatskoj ima dovoljno poslovnih prilika, ali smatraju da bi ih moglo biti i više.
Kako bismo otkrili tko su hrvatski mali poduzetnici, kako su se odlučili na poduzetničku karijeru, kako posluju i kako se snalaze s financijama, ali i što ih ometa u poslovanju te boje li se propadanja posla, 24sata i Addiko banka o tim su temema proveli istraživanje. Pitali su poduzetnike i što misle o uvođenju eura kao službene hrvatske valute.
U online anketi sudjelovalo je 1206 hrvatskih poduzetnika i obrtnika, od toga gotovo jednak broj muškaraca i žena, i to 549 poduzetnika i poduzetnica do 45 godina i njih 573 starijih od 45 godina, dok neki nisu odgovorili na ovo pitanje. Većina ispitanih posjeduje srednju stručnu spremu, a 438 ispitanika fakultetski je obrazovano. Pritom više od polovice njih smatra da posjeduje vještine i znanja za vođenje poslovnog pothvata, dok se ostali dobro snalaze, ali ističu kako postoje teme koje ne razumiju.
Ipak, bez obzira na nivo obrazovanja, gotovo da nema razlike u mišljenju o važnosti cjeloživotnog obrazovanja za uspjeh u poslovanju pa ga većina ispitanih smatra vrlo važnim za uspjeh u poslu. Pritom je većina malih poduzetnika koja je završila srednju školu svoju mikro, malu ili srednju tvrtku ili obrt otvorila prije 30. godine, a oni fakultetski obrazovani svoj su biznis pokrenuli u dobi od 30 do 39 godina.
Kako donijeti bolje poslovne odluke?
Da su cjeloživotno obrazovanje i financijska pismenost važni koraci za bolje razumijevanje posla smatra i Addiko banka, dugogodišni partner malih i srednjih poduzetnika. - Iako poduzetnici generalno dobro upravljaju svojim poslovanjem, mnogo poduzetnika početnika nema potrebna financijska znanja i ne razumiju u dovoljnoj mjeri financijska izvješća, financijsko planiranje ili budžetiranje što može dovesti do krivih poslovnih odluka. Addiko se posljednjih godina uključio u različite projekte na području financijskog opismenjavanja poduzetnika, a jedan od njih je i projekt financijske pismenosti 'Upoznaj svoje poslovanje', proveden u suradnji sa Štedopisom – Institutom za financijsko obrazovanje Zagreb. To je svojevrsni šalabahter koji poduzetnicima može pomoći pri donošenju poslovnih odluka – ključne stvari koje bi svaki financijski pismen poduzetnik trebao znati - rekao nam je Nenad Mećava, direktor Poslovanja s klijentima Addiko banke.
Što bi promijenili, koje rješenja nude?
Unatoč tome što je većina ispitanih poduzetnika i obrtnika relativno zadovoljna izborom karijere, a gotovo polovica ih smatra kako u Hrvatskoj ima dovoljno poslovnih prilika, zbog sadašnjeg stanja stvari mnogi su nezadovoljni. Tako smatraju da su najveća prepreka za jačanje ili širenje poslovanja malih poduzetnika zastarjeli zakoni, nepotrebna birokracija i porezi, a da osim bespovratnih sredstava HZZ-a ne postoji mehanizam koji bi poticao niti olakšao pokretanje tvrtke ili obrta.
Ispitanici ističu poneke probleme pri poslovanju preko interneta jer, kako kažu, hrvatski su zakoni u određenim segmentima zastarjeli pa je primjerice za web shop potrebno skladište za koje su uvjeti teško ostvarivi ukoliko se tek ulazi na tržište.
Za prepreke na koje nailaze ponudili su i nekoliko rješenja pa tako smatraju da je potrebno više suradnje s lokalnom upravom i samoupravom, ali i da je potrebno postrožiti pravila poslovanja uvođenjem kontrole otvaranja te dozvola i certifikata za pokretanje poslovanja (certifikata za otvaranje poslovanja i limita na dugovanje prema obaveznim poreznim dugovanjima). Kao problem ističu i da se ne može istovremeno obavljati poslovanje i imati dugovanja prema državi te da država zaračunava kamate na dugovanje obveznika.
Jedna četvrtina ispitanika vjeruje da je nepredvidljivost poslovanja jedan od najvećih izazova, stoga ne čudi što se čak 60% njih ponekad boji da će im posao propasti, a strah je veći kod poduzetnika starijih od 45 godina, iz okolice Zagreba te iz Slavonije.
Poduzetnici žele pravedniji tretman
Hrvatski poduzetnici također smatraju da su davanja za radnike previsoka pa male tvrtke teže mogu zaposliti kvalificirane radnike. Ističu i kako samozaposleni obrtnici nemaju naknade u slučaju nemogućnosti rada zbog zdravstvenog stanja. Kažu da im je potrebno smanjiti doprinose, žele povoljnije kamate i olakšice, minimalac povišen na 5000 kuna te smatraju da bi se trebalo financijski i boljim uvjetima nagrađivati obrtnike koji posluju pozitivno. Zalažu se za besplatnu edukaciju obrtnika te za natječaj za sufinanciranje praktične nastave za obrtnička zanimanja, što bi pridonijelo razvoju i boljoj budućnosti mladih. Za dodatnu zaštitu predlažu i organizaciju godišnjih sistematskih pregleda.
Kad je riječ o uvođenju eura i novome financijskom okruženju, poduzetnike najviše brinu problemi u prijelaznom razdoblju. Većina smatra da uvođenje eura neće značajno utjecati na njihovo poslovanje, stariji poduzetnici su optimističniji od mlađih i smatraju da će euro pozitivno utjecati na poslovanje. Ipak, dodatni administrativni troškovi brinu gotovo polovicu tvrtki.
Kako financiraju poslovanje?
Naime, dosad se više od 80% hrvatskih mikro, malih i srednjih poduzetnika u nekom trenutku našlo u financijskoj situaciji u kojoj su trebali dodatni novac za ostvarenje svojih planova i zamisli. Pritom, kad razmišljaju o razvoju poslovanja i budućim financiranjima, najčešće u obzir uzimaju kredit za obrtna sredstva, gotovinski kredit njih gotovo upola manje, dok se najmanje njih odlučuje na prekoračenje po računu. Pritom se stariji poduzetnici češće odlučuju na kredit za obrtna sredstva i prekoračenje, dok oni mlađi više biraju gotovinske kredite. Na njih se i češće odlučuju obrtnici i poduzetnici s prihodima manjima od milijun kuna godišnje, dok manje tvrtke, kao i poduzetnici koji ostvaruju više od milijun kuna godišnje više posežu za kreditom za obrtna sredstva.
Hrvatski mikro i mali poduzetnici i obrtnici kroz istraživanje su naveli i kako žele odobrenje kredita koji će obuhvatiti refinanciranje postojećih kredita za one kojima računi nisu u blokadi i ako je plaćanje postojećih kredita redovito. Pritom smatraju da je potrebno onemogućiti zaduživanja koja vode u propast i izjednačiti odgovornosti obrta i tvrtki, ali i razlikovati pravila za d.o.o. od 2 ili 222 zaposlenika.
Ključ je u jednostavnosti
Za kvalitetnu podršku banke u jačanju i širenju poslovanja poduzetnika svakako je najvažnija jednostavnost poslovanja, zatim povoljna cijena financiranja kao i brza obrada zahtjeva uz minimum dokumentacije. Pritom poduzetnici mlađi od 45 godina, kao i oni fakultetski obrazovani, ističu važnost digitaliziranog poslovanja. U svojem poslovanju tako čak 95 % malih poduzetnika koristi digitalne kanale kao što su Internet i mobilno bankarstvo, i to bez obzira na osobine poslovnog subjekta. Jednostavno poslovanje pritom je važnije mikro poduzetnicima, dok poduzetnici iz malih i srednjih tvrtki na prvom mjestu ističu brzinu obrade zahtjeva, minimalnu dokumentaciju i brzinu kreditnog procesa.
- Osjetili smo što za poduzetnike važno, što se podudara s rezultatima ovog istraživanja. Glavne prednosti naših usluga su brzina i jednostavnost procesa, kao i minimalan set dokumentacije. Malim poduzetnicima možemo odmah reći hoćemo li im odobriti kredit ili ne - što im je vrlo vrijedna informacija koju mogu dobiti bez čekanja ili prethodnog prikupljanja dokumentacije - zaključio je Mećava.
Istraživanje provedeno u svrhu boljeg razumijevanja malih hrvatskih poduzetnika pokazalo je da poslovanje u Hrvatskoj ima svojih prepreka, ali i raznih mogućnosti poboljšanja. Pritom je, prije svega, za mikro, male i srednje poduzetnike i obrtnike iznimno važno razumijevanje financija i vlastitog poslovanja, s ciljem lakšeg i sigurnijeg donošenja poslovnih odluka koje kroje njihovu budućnost. A jedna od takvih odluka zasigurno je i uzimanje kredita kao dodatnog i povoljnog financiranja i to na jednostavan i brz način. Takvo rješenje od velikog je značaja za sve male i srednje poduzetnike koji traže efikasno ostvarenje svojih ideja i podršku na putu do postizanja konačnog cilja svog poslovanja.