Još i danas možemo čuti nekoga da pita: "Imaš koji dinar?". Za one koji ne znaju, riječ je o valuti koja se koristila u Jugoslaviji i kratko u Hrvatskoj prije nego što je kuna 1994. godine uvedena kao službena hrvatska valuta. Ista je stvar i s "bankom" - popularnim izrazom za "pare", koje su predstavljale sitni kovani novac u bivšoj Jugoslaviji. S vremenom, izraz banka počeo se vezati i za točan iznos od deset kuna, pa se tako može nerijetko čuti i da netko kaže: "Platio sam ovo pet banki" (pritom se misli na 50 kuna). Riječ se proširila i na označavanje godina: "Ona ima samo dvije banke", odnosno 20 godina.
Dolaskom kune ti izrazi, začudo, nisu se u potpunosti izgubili te je ovaj "novčani" jezični repertoar postao još samo bogatiji. Primjerice, rečenica "Nemam ni kune/lipe" danas je često korištena, za lipe se uvriježio naziv "žuto" ili "žutanjci", a za kovanicu od pet kuna, na kojoj je mrki medvjed, "medek".
No kako smo se brzo naviknuli na kunu, vjerojatno ćemo isto tako i na euro. Tko zna - možda će se od sljedeće godine uvriježiti izraz "Nemam ni eura"?! Ali, s druge strane, možda će ipak u govoru ostati riječ "kuna", s obzirom na to da će se na kovanici od jednog hrvatskog eura nalaziti upravo slika životinje kune.
Da su euri naša (skora) stvarnost, pokazala je i nova praksa u trgovinama - počelo je dvojno iskazivanje cijena. Evo tko je među prvima istaknuo cijenu i u kunama i u eurima.
Što znači dvojno iskazivanje cijena
Dvojno iskazivanje cijena ključna je mjera za zaštitu potrošača u postupku uvođenja eura. Obveza dvojnog iskazivanja cijena bit će na snazi od 5. rujna 2022. do 31. prosinca 2023., kako bi se građani mogli postupno prilagođavati ovoj značajnoj promjeni. Tijekom propisanog razdoblja poslodavci moraju iskazati cijenu i druge novčane iskaze vrijednosti i u eurima i u kunama.
Te cijene moraju biti jasno vidljive, lako čitljive, razumljive i iskazane na način da ne dovode potrošača u zabludu. Svaki potrošač mora moći točno razumjeti na koju se robu, odnosno na koju uslugu, cijena odnosi te mora imati mogućnost provjeriti jesu li cijene ispravno preračunate. Također, na vidljivome mjestu u prodajnom prostoru i mjestu pružanja usluga treba biti istaknut i fiksni tečaj konverzije. Službeni fiksni tečaj konverzije odredilo je Vijeće Europske unije 12. srpnja i on iznosi 1 euro = 7,53450 kuna.
Rečeno je da će dvojno iskazivanje cijena poduzeća morati primijeniti i na cjenicima te promotivnim materijalima koje objavljuju na internetskim stranicama i u medijima. Blagajne poduzeća također će biti prilagođene za dvojno iskazivanje cijena kako bi na računima ukupan iznos kupnje bio iskazan u objema valutama te iznos fiksnog tečaja konverzije.
Iako će etikete i ukupan iznos računa biti iskazani u obje valute, plaćanje u eurima nije moguće sve do 1.1. 2023., kad euro postaje službena valuta plaćanja u Hrvatskoj. Od 1. 1. do 14. 1. 2023. građani će još moći plaćati u kunama, no trgovci će vraćati ostatak isključivo u eurima.
dm među prvima uveo cijene u eurima
Uvođenje dvojnog iskazivanja cijena dm je počeo odmah nakon definiranja fiksnog tečaja konverzije, pokazavši time još jednom da su kupci temelj njihova poslovanja. Iako su mogli pričekati s tom novinom - jer obveza dvojnog iskazivanja cijena stupa na snagu tek od rujna - iz dm-a navode da je odluka o ranijem ispunjenu obveze donesena kako bi svojim kupcima omogućili dulje prijelazno razdoblje i lakšu prilagodbu na euro.
Od 14. srpnja u dm online shopu i aplikaciji za pametne telefone 'Moj dm' cijene za više od 13.000 proizvoda iskazane su i u eurima i u kunama. Ista je prilagodba u tijeku i u dm prodavaonicama, točnije u njih 168. Za preračunavanje kuna u eure koristi se isključivo fiksni tečaj konverzije u punom brojčanom iznosu, a iznos dobiven nakon preračunavanja zaokružuje se na dvije decimale primjenom matematičkog pravila zaokruživanja.
I u online shopu, i na polici, i na računu
Odlučili smo provjeriti kako zapravo izgleda dvojno iskazivanje cijena u dm-ovim prodavaonicama. Kao što smo istaknuli, s dvojnim su prikazom cijena najprije počeli na svojem online shopu, odnosno u aplikaciji 'Moj dm'.
Sve se vrlo brzo nastavilo i u prodavaonicama. Kako bi kupci što bolje razlikovali dvojne cijene, dm je na svojim policama cijene u kunama iskazao većim fontom a cijene u eurima manjim.
Osim u online shopu i na dm-ovim policama, ovaj lanac drogerija uvrstio je dvojni prikaz cijena na račune.
Ubrzo nas ova novina očekuje i u drugim prodavaonicama.