Pojam ‘’stakleni strop’’ davne 1978. godine skovala je američka spisateljica Marilyn Loden, tvrdeći kako su prepreke ženskim težnjama i mogućnostima u karijeri uglavnom kulturne, a ne osobne ili psihološke prirode.
Danas, gotovo pola stoljeća poslije, situacija je znatno drukčija, no rodni jaz i dalje je prisutan u gotovo svim industrijama, gdje žene drže tek 31,7% vodećih seniorskih pozicija. Također, podaci LinkedIna, analizirani u posljednjem Globalnom indeksu rodnog jaza, kažu kako je praksa zapošljavanja žena na liderskim pozicijama unutar tvrtki pala s 37,5% na 36,9% u 2023. godini, a u 2024. iznosila je još manje - 36,4%.
Kad je riječ o Hrvatskoj, situacija nije ništa bolja. Naime, prema Indeksu rodne ravnopravnosti iz 2023., Hrvatska je bila u donjem dijelu ljestvice kao 20. od 27 zemalja. Dakle, od idealnih 100 bodova, prosjek EU iznosio je 70,2, a Hrvatska je bodovana sa 60,7 - isto kao i 2022. Jedini plus u svemu tome je podatak da je razlika u plaćama na štetu žena bila malo manja od prosjeka EU.
Muškarci od starta u prednosti
Jedan od glavnih razloga zbog kojih i dalje nema ravnopravnosti među spolovima u poslovnom svijetu je taj što su kroz povijest liderske pozicije u mnogim kulturama uglavnom držali muškarci te je ta praksa ustaljena i danas. Karakterne osobine vođe, poput asertivnosti, odlučnosti, kompetitivnosti i samopouzdanja, više se pripisuju muškarcima, a na žene se gleda kao na emocionalnije, ljubaznije i kooperativnije.
Istraživanja su također pokazala kako se na muškarca u startu gleda kao na sposobnijeg za poziciju lidera, čak i kad oba spola imaju jednake kvalifikacije. A dio razloga zbog kojih muškarce češće biraju leži i u tome što je u pojedinim tvrtkama loš balans između privatnog i poslovnog života, što u konačnici više utječe na žene jer upravo one češće preuzimaju brigu o djeci.
Odlike žena na vodećim pozicijama
Ipak, izvješće Ready-Now Leaders objavljeno 2023. godine pokazuje da organizacije s najmanje 30% žena na vodećim pozicijama imaju 12 puta veću vjerojatnost da će biti među 20% najboljih po financijskim rezultatima. Rezultati su to velikog istraživanja Leadership Circlea, koje je utemeljeno na razgovorima s više od 84.000 zaposlenika, svih razina. Ono je pokazalo kako su žene vođe učinkovitiji od muških kolega, a slijede neki od najvažnijih razloga zbog kojih je tako.
Lakše se povezuju s drugima
Ženski lideri postižu značajno bolje rezultate u sposobnosti da se povežu sa zaposlenicima te takve odnose sami zaposlenici smatraju autentičnima. Pritom članovi tima bolje shvaćaju koja je njihova uloga i kako mogu pridonijeti boljitku odjela i tvrtke.
Na pravi način koriste suosjećajnost
Suosjećajnost se ženama često predbacuje kao karakterna osobina koja nije poželjna za poziciju vođe, no istraživanje je pokazalo upravo suprotno. Osim što žene izgrađuju jače veze, one pokazuju veću brigu o mentorstvu i pomoći u razvoju drugih zaposlenika, što je ocijenjeno vrlo poželjnom osobinom lidera.
Timski rad i pobjednički mindset
Veća je vjerojatnost da će se žene u načinu razmišljanja voditi kreativnošću te se češće vode stavom da ''igraju za pobjedu'' od muškaraca. Muškarci se također mogu voditi ovim načelom, no u jednakoj mjeri razmišljaju na način ''igram da ne izgubim'', odnosno, umjesto krajnjeg cilja i pobjede, više se fokusiraju na faktore koji im na tom putu mogu uzrokovati gubitke.
Dobar primjer iz Hrvatske
Premda je ispred Hrvatske i dalje dug put kad je riječ o ravnopravnosti spolova, neke tvrtke već su daleko ispred drugih. Da su žene jednako sposobne kao i njihovi muški kolege, potpuno je jasno unutar kompanije Philip Morris Zagreb, koja se ističe kao primjer tvrtke koja aktivno promiče rodnu ravnopravnost, postavljajući jasne standarde u dva ključna aspekta: jednakost plaća i jednakost mogućnosti za napredovanje.
Tako žene u Philip Morrisu, kako globalno tako i u Hrvatskoj, primaju plaće jednake onima koje primaju njihovi muški kolege za iste poslove. Ova praksa potvrđena je međunarodnim certifikatom Equal Salary, koji jamči da tvrtka provodi politiku jednakih plaća bez obzira na spol.
Što se tiče mogućnosti napredovanja, u Philip Morrisu globalno 41,8% rukovodećih pozicija drže žene, a u Philip Morrisu Zagreb čak je 50% žena na upravljačkim pozicijama, čime pokazuju da „stakleni strop“ kod njih ne postoji.