Otkrit ćemo toplu vodu kad kažemo da sve više ljudi internet koristi putem mobilnih telefona jer to je činjenica u koju nikog ne treba uvjeravati. No jeste li primijetili da internetski sadržaj i usluge sve više konzumiramo putem mobilnih aplikacija? Sjećate li se kad ste zadnji put Facebooku ili Instagramu pristupili iz mobilnog preglednika (browsera)? Ni mi.
Mobilne aplikacije osobito su omiljene među milenijalcima koji, po prošlogodišnjem istraživanju U.S. Mobile Report, provedu čak dvije trećine svog digitalnog vremena odnosno 3,2 sata dnevno na aplikacijama pametnih telefona.
Hrvatsko istraživanje
Slično govore i hrvatska istraživanja. Naime, 50 posto korisnika Zabina mobilnog bankarstva ima između 18 i 39 godina, a njihov se broj samo u pet godina povećao tri puta. Jednom kad probiju svoju mentalnu barijeru i isprobaju ga, ljudi brzo shvate da je poslovanje putem mobitela izrazito praktično i sigurno: čak 8 od 10 Zabinih klijenata nastavlja koristiti ovu aplikaciju nakon što ju isproba. Istraživanje Ipsos plusa pokazuju da Hrvati putem aplikacija svakodnevno pristupaju elektroničkoj pošti (69 posto), traže korisne informacije (67 posto), informiraju se o aktualnim događajima (60 posto), posjećuju društvene mreže (47 posto), slušaju i preuzimaju glazbu (37 posto), gledaju videosadržaje (35 posto), koriste se mobilnim bankarstvom (34 posto), a 28 posto ih se online educira. U tom kontekstu zanimljiv je podatak iz U.S. Mobile Reporta da korisnici pametnih telefona potroše polovicu svog digitalnog vremena na najčešće korištenu aplikaciju.
U čemu je privlačnost mobilnih aplikacija?
Logično je postaviti pitanje zašto mnoge internetske sadržaje i usluge toliko volimo koristiti pomoću mobilnih aplikacija kad naši mobiteli imaju sasvim dobre web preglednike. Uz to, mnoge današnje „stolne“ web stranice prilagođene su prikazu na malim ekranima mobitela ili, malo stručnije rečeno, te su web stranice responzivne. U osnovi riječ je o tome da su se na malom ekranu mobitela sposobne „presložiti“ i pritom zadržati svoju strukturu i sadržaj. Funkcionalnost se takvim umanjenim varijantama stranica ne može poreći, ali se ugodom korištenja i preglednošću teško mogu mjeriti s mobilnim aplikacijama. Također, za razliku od web stranica, prednost je mobilnih aplikacija što nam mogu slati notifikacije za događaje i poruke koji nam mogu biti zanimljivi. One nam danas pomažu u mnogim segmentima svakodnevnog života: koristimo ih za komunikaciju instant-porukama i e-poštom, za naručivanje prijevoza, uređivanje fotografija, provjeru financijskog stanja, plaćanje računa itd. Štede nam vrijeme čekanja u redovima u raznim institucijama, što ih čini pogodnim za brz ritam naših života.
Milenijalci ih vole
Prema spomenutom američkom istraživanju, velikih 76 posto milenijalaca, danas najpoželjnije ciljane skupine svih koji nude digitalne usluge, smatra da bi im pametni telefon bio beskoristan bez aplikacija. Među njima su i mnogo češći simptomi „ovisnosti o aplikacijama“, što se manifestira, između ostalog, tako da se ne mogu suzdržati da ne provjere notifikaciju čim je primijete, mada te obavijesti mnogi od njih u isto vrijeme smatraju iritantnim. No unatoč tome popularnosti mobilnih aplikacija ne nazire se kraj jer su pregledne, prilagođene za upotrebu prstima te se, što je najvažnije, nalaze na uređaju od kojeg se ne odvajamo.