To je to što me zanima!

Ekonomska održivost - o čemu je riječ i kakve veze ima s vašim radnim mjestom?

Kad spominjemo održivost, svima se prvo nameće pitanje ekologije. No je li to uistinu sve i možemo li tvrditi da živimo i radimo održivo ako, primjerice, naručimo reciklirani umjesto klasičnog papira i razvrstavamo otpad?
Vidi originalni članak

Neoboriva je činjenica da okoliš treba zaštititi, da su resursi koje crpimo iz njega ograničeni te samim time racionalno njima moramo gospodariti ako planiramo nešto ostaviti budućim generacijama. Isto tako, postavlja se pitanje možemo li učiniti i nešto više za svoje okruženje.

Svjetska komisija za okoliš i razvoj 1987. godine definirala je održivi razvoj kao zadovoljavanje potreba sadašnje generacije, bez ugrožavanja mogućnosti budućih generacija da zadovolje svoje potrebe. Bitno je istaknuti da zadovoljavanje potreba podrazumijeva i ekonomsku te društvenu dimenziju, kao druga dva ključna elementa održivog razvoja, uz ekologiju. 

  1. Održivost okoliša (planeta): Održavanje ekološkog integriteta, uravnoteženje ekoloških sustava i potrošnja prirodnih resursa brzinom kojom se oni sami mogu obnoviti. 
  2. Ekonomska održivost (profit): Sposobnost gospodarstva da neograničeno podržava određenu razinu ekonomske proizvodnje. 
  3. Društvena održivost (ljudi): Identificiranje osnovnih ljudskih prava i potreba koje su ljudima nužne za zdrav i siguran život. Zaštita od diskriminacije te poštovanje osobnih, radnih i kulturnih prava.

U srži, održivost znači stavljanje u ravnotežu potreba svakog elementa kako bi se uspjelo i ekološki i financijski. Razumijevanjem načina na koji ljudi, planet i profit rade zajedno kako bi stvorili sinergijski pristup u svojem djelovanju može smanjiti troškove općenito, a u kontekstu poslovanja i povećati profit. Pritom ne možemo selektivno promatrati samo jedno. Primjerice, ako se fokusiramo samo na ekologiju, postoji šansa da će neki drugi aspekt patiti, a time ćemo ugroziti svoju egzistenciju te smanjiti mogućnost daljnjeg pozitivnog djelovanja.

To se jednako odnosi na lokalno i na globalno djelovanje. Nama je u fokusu lokalno, što je lakše realizirati na razini pojedinca ili, primjerice, tvrtke, a počinje od kulture.

Zašto kultura?

Kulturu čine ljudi sa sličnim sustavom vrijednosti. Pravi način za uvođenje praksi održivosti je kroz organizaciju, kroz njenu kulturu. Ako postavimo prave vrijednosti u svojoj tvrtki, povećavamo vjerojatnost da će prakse koje želimo integrirati u naše svakodnevno poslovanje biti uspješne, kao i integrirane u dnevne rutine ljudi u našem okruženju. Taj proces nije kratkotrajan i te se vrijednosti mijenjaju korak po korak. Ako napravimo brze i površne promjene, one neće dugo trajati u praksi, a rezultati neće biti sjajni. Nije cilj izgradnja nečega što će trajati koliko i prosječna reklamna kampanja.

Također, ako stvar radimo ispravno i opsežno, te bi promjene mogle koristiti organizaciji, kako u smislu financijskog uspjeha, kao što je veći profit, tako i izgradnje percepcije organizacije kao lidera u ekološki i društveno odgovornom gospodarstvu.

Što poduzimaju tvrtke?

Poslovni svijet drastično se promijenio u posljednjih nekoliko godina. Doista, kako su štetni učinci plastičnog onečišćenja, stakleničkih plinova i ekoloških katastrofa postali općepoznati tijekom pandemije, sve više tvrtki investira i poduzima proaktivne korake kako bi smanjili svoj ekološki otisak.

Problem u percipiranju održivosti tvrtki leži u njihovoj veličini i transparentnosti. Postoje male tvrtke koje mnogo ulažu, no za njih nećete čuti jer jednostavno nemaju taj doseg, a s druge strane tu su divovi koji, realno, ne ulažu velike napore, ali uz veće resurse imaju i veći utjecaj te doseg u javnosti.

Transparentnost je mnogo veći problem. Nažalost, tvrtke nisu obvezne otkriti koliko su uistinu njihovi proizvodi održivi, pa je izazov razlučiti što uistinu jest održivo, a što je samo stvar dobre komunikacije.

Dobar primjer održive ekonomije

Jedan poznati svjetski brend sportske odjeće koji već godinama sustavno radi na implementaciji održivosti kroz sve aspekte svojeg poslovanja dobar je primjer ne samo u tome što rade za okoliš nego i zbog načina na koji uključuju zaposlenike u realizaciju te misije. Uz aktivnu borbu za zaštitu okoliša, usvojili su mnoštvo pristupa kako bi osigurali da njihovo poslovanje bude što održivije. Primjeri su sljedeći: 

  • Koriste materijale koji su održivi i obnovljivi, kao što su organski pamuk, konoplja, vuna, reciklirani poliester i drugi održivi materijali u proizvodima
  • Usmjereni su na smanjenje emisija stakleničkih plinova, smanjenje potrošnje vode i energije te otpada, i redovito izvještavaju o svojem napretku
  • Promiču održivo korištenje proizvoda i potiču svoje kupce da kupuju kvalitetne proizvode koji će trajati dulje, a ne da ih samo koriste jedanput pa ih bace. Također, svojim kupcima nude popravke i recikliranje kupljenih proizvoda

Njihova korporativna kultura temelji se na vrijednostima koje su usmjerene na ljude i na planet. Odražava se kroz sve aspekte poslovanja i utječe i na to kako postupaju prema zaposlenicima. Uz pravedne i konkurentne plaće, postoji širok spektar povlastica, uključujući fleksibilno radno vrijeme, putne naknade, stipendije za obrazovanje i druge pogodnosti. Pritom, ističe se održavanje zdrave ravnoteže između posla i privatnog života, i to tako da ograničavaju radno vrijeme i potiču zaposlenike da koriste slobodno vrijeme onako kako bi trebali - slobodno. 

Zadovoljni zaposlenici = bolji rezultati tvrtke

Tu je jasna svjesnost da, što je radnik zadovoljniji, odmorniji i punih baterija, logično je da će imati kvalitetniji odnos prema poslu koji obavlja te u konačnici donositi bolje rezultate. Izuzev toga, kroz ulaganje u kvalitetan odnos prema zaposlenicima dolazi se do toga da i zaposlenici naposljetku dijele iste vrijednosti kao tvrtka, teže prema ostvarivanju održivosti, a uz to se često uključuju u volontiranje te aktivnosti u lokalnim zajednicama.

Kad gledamo to sve na primjeru jedne tvrtke, jasno je da se svima vrti u glavi visina ulaganja, ali treba biti svjestan da se ništa ne radi preko noći. Naposljetku, ulaganje u kvalitetnu kulturu unutar tvrtke znači na početku podizanje svijesti i izgradnju kvalitetnih odnosa, korak po korak. Dugoročno to znači i aktivnosti kojima se u poslovanje može ugraditi i briga za okoliš, jer se zaposlenici osjećaju inspirirano i motivirano raditi u tvrtki koja se zalaže za očuvanje okoliša i društvenu odgovornost. 

U konačnici, održivost u poslovanju nije samo etički imperativ nego je izvor konkurentske prednosti i uspjeha tvrtke na dugoročnoj razini. Zbog toga tvrtke koje se usredotočuju na održivost u svojim poslovnim modelima mogu ostvariti ne samo financijski uspjeh nego i pozitivan utjecaj na okoliš i društvo.

Partneri projekta su Energia naturalis, Hrvatska gospodarska komora, Erste banka, Fina i KONČAR. 

 

Idi na 24sata

Komentari 1

  • camargue 13.08.2023.

    Najvažniji argument je onaj drugi, profit. Ako toga nema, nema ni poslovanja, ni radnih mjesta, ni kulturnog uzdizanja, ni ekoloških akcija. Tek kad se ostvari profit može se gledati na detalje kako taj profit dostići kroz zdravu međusobnu komunikaciju među zaposlenima, kako raditi ekološkije i kako ugoditi radnicima zbog bolje radne kreativne atmosfere koja će rezultirati povećanom radnom učinkovitosti. Izostankom profita i isplativosti sve pada u vodu.

Komentiraj...
Vidi sve komentare