Kraj školske godine za učenike osmih razreda i maturante izuzetno je stresan. Opće je poznato da se u gimnazije upisuju samo odlikaši, a bodovni prag za upis u srednje strukovne škole svake se godine podiže.
Minimalan broj bodova potreban za upis na fakultete u većini visokoobrazovnih ustanova također raste. Primjerice, za najpopularniji fakultet u Zagrebu - Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu (smjerovi Elektrotehnika i informacijska tehnologija te Računarstvo) 2019. ste trebali imati 722,4 boda, a u 2023. godini 775,3 boda (podaci Agencije za znanost i visoko obrazovanje).
Više od polovice učenika pohađa pripreme
Kako bi podigli prosjek ocjena i što bolje napisali državnu maturu, mnogi učenici kreću na instrukcije iz raznih predmeta već u prvom razredu srednje škole, ali i na pripremne tečajeve u završnom razredu.
Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ) prošle je godine objavio rezultate istraživanja prema kojima je vidljivo da je 56% učenika završnih razreda pohađalo pripremne tečajeve, od čega je 32% pohađalo pripreme u školi, a 36% kod privatnih tvrtki. Istraživanje također otkriva kako pripreme u većoj mjeri pohađaju gimnazijalci, ali i više od polovice učenika strukovnih škola. Pripreme najviše koriste djeca iz Zagreba i okolice te iz Središnje Hrvatske.
Što se privatnih instrukcija tiče, premda mala matura u osnovnoj školi još nije zaživjela, zanimljivo je da čak 37% učenika 8. razreda koristi privatne instrukcije, štoviše 7,3% tijekom cijele školske godine. Privatne instrukcije u srednjoj školi koristi svaki drugi gimnazijalac, od čega njih 17% redovito.
Nakon svega možemo reći kako je pohađanje organiziranih priprema i instrukcija postalo normativna praksa. Zaključuje to i Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ).
Zbog ocjena pod stresom i roditelji
Što bolji uspjeh djece na kraju školske godine, kao i upis na fakultet, jednako priželjkuju i roditelji. Kako se snalaze u svemu i koliko im je situacija zahtjevna, pitali smo jednu mamu koja ove godine upisuje dvoje školaraca, sina na fakultet i kćer u srednju školu.
- Ova nam je godina izuzetno napeta. Čini mi se da cijele godine razgovaramo samo o ocjenama i upisima. Našu situaciju dodatno 'kompliciraju' klupske obveze budući da su mi djeca aktivni sportaši, što znači da sve školske obveze moramo usklađivati s treninzima i natjecanjima. Ponekad 24 sata u danu nije dovoljno - kaže mama Martina.
S obzirom na sve nastavne i izvannastavne aktivnosti, zanimalo nas je koriste li instrukcije i kako su zadovoljni njihovom kvalitetom.
- Sin, koji završava Ekonomsku školu, pohađao je tijekom cijele srednje škole instrukcije iz računovodstva i povremeno iz matematike, trenutno ide na pripreme za državnu maturu, paralelno dovršava završni rad, koji je obveza svakog učenika strukovne škole, te se priprema za prijemni na Kineziološkom fakultetu - kaže Martina.
Kći je povremeno išla na instrukcije iz kemije, a trenutno s mentoricom uvježbava crtanje stolca budući da je njezin prvi izbor Škola primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu.
- S obzirom na to da su upisni pragovi u školama iz godine u godinu sve viši, a želimo da nam djeca upišu željene škole, jednostavno nemamo drugog izbora nego angažirati instruktore da nam pomognu.
Što se tiče razine kvalitete instrukcija, Martina kaže kako je za sina promijenila više instruktora iz računovodstva jer su neki bili predaleko i gubio je mnogo vremena na putovanje, a s nekima jednostavno nije "kliknuo".
- U većini slučajeva ne znate koga angažirate, ako nije po preporuci - kaže Martina, a sve je, dodaje ona, i financijski vrlo zahtjevno. Nije isto hoćete li za neko gradivo trebati četiri blok sata ili dva.
Online instrukcije štede vrijeme
Danas je vrijeme najdragocjeniji resurs, pa ne čudi što se 21% maturanata i 16% učenika 8. razreda prošle godine odlučilo na instrukcije u online obliku.
- U početku sam bila malo skeptična prema online instrukcijama, draži mi je pristup 'licem u lice', ali dobri rezultati su me razuvjerili. Osim toga, djeci je mnogo lakše uskladiti školske i izvannastavne aktivnosti jer je ušteda vremena velika - kaže Martina.
Online instrukcije omogućuju učenicima i tutorima pristup učenju s bilo kojeg mjesta i u bilo koje vrijeme, čime se olakšava prilagodba rasporedu i svakodnevnim obavezama. Na web stranici Teorema učenici čak imaju pristup širem izboru tutora jer nisu ograničeni na one koji su fizički blizu, pa mogu odabrati najboljeg tutora za svoje potrebe.
Online individualne instrukcije omogućuju potpuno prilagođen pristup učenju, uzimajući u obzir specifične potrebe, ciljeve i tempo učenika. Instruktor se može usredotočiti na identificiranje i rješavanje konkretnih poteškoća ili problema učenika, što često nije moguće u većim grupama. Uz to, u interakciji "1 na 1" učenici se osjećaju sigurnije i manje su sramežljivi pri postavljanju pitanja ili izražavanju svojih nedoumica.
Ako želite ispraviti ocjenu, postići bolji rezultat na kraju godine ili se pripremiti za državnu maturu, a u stisci ste s vremenom, razmislite o online instrukcijama, Teorem je u sličnim situacijama pomogao mnogima, pa može i vama.