To je to što me zanima!

Božićna atmosfera se zagrijava, a trgovci znaju dobro iskoristiti ovaj period. Pazite na 'okidače'

Kupnja božićnih darova za jedne je već počela dok će drugi vjerojatno kupovati tik prije Božića. Pritom će svakog od nas u trgovinama dočekati niz marketinških trikova da bismo povećali potrošnju
Vidi originalni članak

Prema podacima Porezne uprave, hrvatski su građani prošle godine, od početka prosinca pa sve do Božića, potrošili rekordan 351 milijun eura. Nastavi li se ovogodišnja kupnja u sličnom tonu, predviđa se da bi ova godina mogla nadmašiti prošlogodišnje iznose.

Ipak, važno je istaknuti kako tijekom božićnog shoppinga nerijetko kupujemo i više nego što nam treba ili kupujemo stvari koje nam uopće ne trebaju. Jedan od glavnih faktora koji utječu na tu odluku jest psihološki učinak koji određene marketinške strategije imaju na naš mozak.

U nastavku doznajte koji su to trikovi koji utječu na blagdansku kupnju, a često ih nismo svjesni.

Zvukovi i mirisi

Glazba koju slušamo tijekom blagdanskog shoppinga može imati velik utjecaj na to koliko ćemo artikala donijeti na blagajnu. Naime, studije su potvrdile kako ljudi obično troše više na impulzivnu kupnju ako istodobno slušaju glazbu koju smatraju ugodnom. Istraživači su ovaj utjecaj uočili i kad ljudi nisu primijetili koja glazba svira, što znači da je podsvjesno utjecala na njihovu odluku o kupnji.  

Istraživanja su također pokazala da, kad u vinoteci svira klasična glazba, ljudi obično kupuju skuplje boce vina. Pretpostavka je da se zbog takve glazbe ljudi osjećaju elegantno i profinjeno te žele bocu koja odgovara tom osjećaju.

Mirisi također imaju ulogu u procesu kupnje. Jeste li nekad izašli ranije iz trgovine samo zato što je imala jak miris plastike ili gume? Isto tako nesvjesno ostajete dulje u trgovini ugodnog mirisa. Miris je vrlo važan za zadržavanje kupaca u prodavaonici, što su shvatili i marketinški stručnjaci, pa tako danas mnogi dućani imaju svoje specifične mirise. Primjerice, uđete li zimi u trgovinu koja miriše po cimetu ili boru, velika je vjerojatnost da ćete biti raspoloženiji za kupnju.

Boje i dekoracije

Osim mirisa i zvukova, trgovački su centri tijekom blagdana puni šljokica, svjetala i ostalih faktora koji su osmišljeni tako da nadjačaju naše kognitivne procese. Naime, stručnjaci su potvrdili da ovakvo okruženje na prodajnim mjestima stvara podražaje zbog kojih nam je teže razbistriti misli i donijeti racionalnu odluku o kupnji.

Psihologija boja također utječe na ponašanje potrošača. Primjerice, crvena boja, koja dominira božićnim dekoracijama, potiče nas na impulzivnu kupnju, a plava potiče na donošenje promišljenih odluka. Zanimljivo je i kako žene prije primjećuju nijanse poput crvene, žute i zelene, a muškarce više privlače plava, siva i crna.

Pozicioniranje proizvoda

Prilikom pozicioniranja proizvoda u trgovini miješanom robom prodavači se često oslanjaju na policu koja predstavlja "razinu kupnje", a posebno je učinkovita kad nešto kupujemo nabrzinu. Riječ je o polici koja se nalazi u razini naših očiju, što znači da pogledom brzo ''skeniramo'' proizvode koji se nalaze upravo u tom području. No pogledamo li malo niže, primjerice na donje police, velika je šansa da ćemo uočiti proizvode s nižim cijenama.

Pritom postoje i iznimke, ovisno o tome kome je proizvod namijenjen. Primjerice, kad je riječ o dječjim igračkama, tu se radi iznimka te su određene igračke smještene na donje police kako bi bile u razini djetetova pogleda.

Trgovci određene proizvode također mogu pozicionirati zajedno kako bi potrošače potaknuli da umjesto jednoga kupe dva proizvoda. Primjerice, mop za brisanje poda i sredstva za čišćenje ili kalup za pečenje kolača i pregača.

Popusti i osjećaj hitnosti

Kupnja određenog artikla samo zato što je na popustu od 20% česta je greška prilikom shoppinga, a osim fizičkih trgovina, trik s popustima prisutan je prilikom internetske kupnje. Primjerice, prodavač će tijekom kratkog perioda ponuditi besplatnu dostavu, a vi ćete, u želji da iskoristite ''nevjerojatnu'' ponudu, staviti više stvari u košaricu nego što ste prvotno planirali.

Efekt straha od nestašice proizvoda još je jedan trik zbog kojega kupujemo više. Koliko ste puta primijetili da na web stranici piše kako je ostalo samo nekoliko komada određenog artikla pa ste osjetili pritisak da ga kupite? Ponekad proizvod zaista nestane, no u velikom broju slučajeva prodavač će samo obnoviti zalihe te će artikl ponovno biti na stanju.

To su bili trikovi, no pazite na prevare

U shoppingu je vrlo korisno obratiti pozornost na spomenute trikove, no prava prijetnja leži u pokušajima financijske prijevare, osobito prilikom online kupnje na sumnjivim stranicama. Naime, istraživanje Addiko banke pokazalo je kako su čak 53% ispitanika barem jedanput kontaktirala nepoznati subjekt s ciljem dobivanja osjetljivih podataka, poput PIN-a ili CVV broja kartice, a gotovo trećina ispitanika bila je žrtva neke prijevare ili poznaje žrtvu.

Zato je za korisnike ove banke dobra vijest kako je sigurnost kupnje putem Addiko kartica pojačana kroz uslugu Addiko Sigurna internetska kupnja. Riječ je o usluzi koja korisnicima pruža najviši stupanj sigurnosti prilikom plaćanja kreditnim i debitnim karticama na internetu. Pritom je besplatna i koristi se na brz i jednostavan način. Njeno je korištenje moguće na svim prodajnim mjestima na internetu koja podržavaju sustav plaćanja uz protokole Mastercard Identity Check ili Verified by Visa. 

Spomenuta usluga sadržava sljedeća sigurnosna obilježja:

Push notifikacija

Prilikom kupnje na korisnikovu mobitelu pojavit će se PUSH notifikacija banke unutar aplikacije Addiko Mobile. Otvaranjem PUSH poruke otvorit će se i ekran za potvrdu transakcije (autentifikaciju), gdje će korisnik potvrditi transakciju putem PIN-a ili uporabom biometrijskih metoda (otisak prsta ili prepoznavanje lica).

Jednokratna zaporka

Ako korisnik nema mobilnu aplikaciju, ili iz nekog drugog razloga ne može imati PUSH notifikacije, banka će za autentifikaciju poslati jednokratnu zaporku SMS OTP (One Time Password) nakon što klijent unese ispravan PIN.

Aktivacija internetske kupnje

Svi korisnici Addiko kartica obavezno moraju aktivirati Addiko Sigurnu internetsku kupnju kad žele kupovati na internetu.

Zato se pobrinite da je svaka vaša blagdanska kupnja sigurna, a pokušaje internetske prijevare u kojima se počinitelj predstavlja kao banka odmah prijavite svojoj banci. Uz to, ne odgovarajte ni na koji poziv, poruku ili poštu u kojima traže podatke vašeg računa, PIN ili CVV broj kartice jer biste lako mogli postati žrtva cyber kriminala.

Prilikom blagdanske kupnje imajte na umu da uz kreditnu karticu Addiko Mastercard bilo koju kupnju veću od 40 eura naknadno možete sami podijeliti na 2-24 rate. Bez obzira na to je li riječ o online kupnji, o kupnji na prodajnome mjestu (u Hrvatskoj i inozemstvu) ili o podizanju gotovine s bankomata. To možete jednostavno učiniti putem mobilnog ili internet-bankarstva ili pozivom na 0800 14 14.
Idi na 24sata

Komentari 0

Komentiraj...
Vidi sve komentare