Na ulazu u veliku prodavaonicu stajala je posuda s instant-kavom po sniženoj cijeni. Na polici gdje inače stoji cijena je bila redovna, veća, i nju su mi naplatili na blagajni. Bunila sam se pa su mi vratili razliku novca. Je li to pokušaj prevare, pitala nas je čitateljica.
Objasnili su joj da je došla na blagajnu u onih nekoliko trenutaka koliko je trajala izmjena cijena u sustavu i na polici.
- U vicevima se to zove APP, odnosno ‘ako prođe, prođe’. Ovaj put nije prošlo, ali da sam kupovala puno više različitih proizvoda, možda ne bih ni primijetila da sam platila više - rekla je.
Snižavanje cijena regulirano je Pravilnikom o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda i usluga, pojašnjavaju u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, koje je nadležno i za zaštitu potrošača.
Prigovori napismeno
- Pravilnik propisuje da cijena mora biti istaknuta jasno, vidljivo i čitljivo, ali i nedvosmisleno. Može biti na proizvodu ili na prodajnome mjestu - dodaju.
Ako maloprodajna cijena proizvoda nije istaknuta na pakiranju, nego pokraj proizvoda, to mora biti učinjeno tako da je isključena mogućnost zamjene cijene s maloprodajnom cijenom drugog proizvoda koji je u neposrednoj blizini.
- Trgovac je dužan prodati proizvod po cijeni koja je istaknuta na proizvodu ili na prodajnome mjestu - nedvosmisleni su u ministarstvu.
Ako to ne učini, objašnjavaju, potrošač mu može podnijeti pisani prigovor u poslovnim prostorijama, te poštom, elektroničkom poštom ili telefaksom. Trgovac mora odgovoriti također u pisanom obliku u roku od 15 dana otkad je zaprimio prigovor.
Dvostruke cijene
Ako trgovac ne odgovori u roku ili ako potrošač i nakon dogovora smatra da su mu povrijeđena prava, trgovca može prijaviti tržišnoj inspekciji.
Postoje posebni oblici prodaje u kojima na proizvodu ili pokraj njega moraju biti jasno istaknute dvije cijene.
Uvijek ima iznimaka
- Posebnim oblicima smatra se prodaja proizvoda i usluga po nižim cijenama nego inače. To su akcijska prodaja, rasprodaja, sezonsko sniženje, prodaja proizvoda s greškom i prodaja proizvoda kojima istječe rok uporabe. Trgovcu je za posebne oblike prodaje dopušteno koristiti i druge nazive od gore navedenih, ali uz primjenu pravila o isticanju dvije cijene. Moraju navesti cijenu koja je važila tijekom redovne prodaje i cijenu tijekom trajanja posebnog oblika prodaje - navode u ministarstvu.
Iznimka od pravila “dvije cijene” su ugovori sklopljeni izvan poslovnih prostorija (prezentacije), ugovori sklopljeni na daljinu (internetska kupnja, reklamni katalozi) te slučajevi kad posebni oblik prodaje traje najdulje tri dana. U takvim slučajevima ne treba isticati obje cijene.
Akcije nisu beskrajne
Trajanje akcijske prodaje nije propisano, ali mora biti vremenski ograničeno. Ako potrošač smatra da, s obzirom na trajanje, nije riječ o akcijskoj, nego o redovnoj prodaji, može trgovca prijaviti tržišnoj inspekciji. Može ga prijaviti i ako primijeti da je trgovac povisio redovnu cijenu neposredno prije početka akcijske prodaje te da je akcijska cijena zapravo redovna.