Dobavljači sira u zadnje vrijeme su oduševljeni fenomenom video recepata poznatim kao pečena tjestenina s feta sirom. Zato je Anne Saxelby, osnivačica i suvlasnica dućana sira Saxelby Cheesemongers iz New Yorka, bila nemalo iznenađena kad joj je dobavljač rekao da je recept na popularnoj aplikaciji TikTok potaknuo ogromnu potražnju za fetom da ona skoro da nije ni dobila svoju tjednu pošiljku.
POGLEDAJTE VIDEO: Kruh bez kvasca
Gospođa Saxelby i njezin proizvođač fete - Narragansett Creamery, mala mljekara na Rhode Islandu - isprva su bili zbunjeni fenomenom video recepata poznatim kao pečena feta tjestenina. To je izuzetno lagano jelo s cherry rajčicom, maslinovim uljem, čilijem i češnjakom u koje se dodaje komad feta sira. Sve se zajedno peče u pećnici, a potom se doda tjestenina i sir se pomiješa s ostalim sastojcima.
Recept se prvi put pojavio u Finskoj 2018. godine, nakon što je prehrambena blogerica Jenni Hayrinen napravila uunifetapasta, finski recept za tjesteninu s fetom pečenu u pećnici (bila je to pojednostavljena verzija jela nazvanog Prosecco špageti i rajčica u pećnici, koje je napravio Tiiu Piret, još jedan finski bloger hrane).
@cookingwithayeh Baked Feta Pasta is def worth all the hype!! Inspired by the lovely @feelgoodfoodie 💗 ##fyp ##foodtiktok ##bakedfeta ##pasta ##foryou ##foryoupage
♬ Taste It - Ikson
No, u Sjedinjenim Državama to zapravo nije postalo hit sve dok početkom siječnja na TikTok-u nije počeo ubirati obožavatelje. Videozapise s pripremom ovog jela jednako su snimali influenceri kao i tinejdžeri bez puno pratitelja. Sada #fetapasta ima više od 600 milijuna pregleda, ne računajući prelijevanje na Instagram, Twitter, Facebook i ostalo.
Do sredine veljače - kada je feta bila prvi pojam pretraživanja u aplikaciji za dostavu namirnica Instacart, američke novine Charlotte Observer izvijestile su o privremeno praznim policama s feta sirom u lokalnim trgovinama poput supermarketa Harris Teeter. Potražnja je porasla za 200 posto, rekla je Danna Robinson, glasnogovornica tvrtke koja upravlja s više od 230 trgovina u sedam država.
- Tvrtka Narragansett Creamery, koja svojim proizvodima Salty Sea Feta opskrbljuje Saxelby Cheesemongers i tržišta poput Zabara i Eatalyja, sada širi tjednu proizvodnju na 88 tisuća kuna sa 53 tisuće - rekao je Mark Federico Jr., koji tvrtku vodi s roditeljima.
Dućani Kroger također su bili zatečeni, rekao je Walshe Birney. On nadgleda odjele sa specijalnim vrstama sira za nacionalni lanac supermarketa, a vlasnik je Murray's Cheesea. Također, porasla je i prodaja feta blokova, koji su kremastiji od mrvica.
- Ovo je najveći i geografski najširi interes i porast prodaje za proizvod koji sam osobno ikad vidio - napisao je gospodin Birney u e-poruci.
Iako fete ne nedostaje u tvrtki Krinos Foods, najvećem uvozniku i proizvođaču grčkih i mediteranskih prehrambenih proizvoda u Americi, prodaja je mjesecima jača nego inače. Eric Moscahlaidis, predsjednik tvrtke, rekao je da je Krinos uspio nagovoriti neke Walmarte i Costcose da pokrenu probnu prodaju prave grčke fete uz verzije kravljeg mlijeka koje su već imali na zalihi (u Europi je feta proizvod zaštićen imenom koji se mora izrađivati u određenim regijama Grčke od lokalnog ovčjeg i kozjeg mlijeka).
No, feta nije jedina hrana kojoj je TikTok-u dao poticaj u stvarnom svijetu. I vjerojatno neće biti ni posljednja, s obzirom na brzo rastući status TikTok recepata poput pečene zobene torte i veganske 'uradi sam' piletine.
Gospođa Saxelby rasprodala je još jedan sir, Winnimere, nakon što se u TikTok videu hvalio sir koji je u dva dana dobio više od 250.000 pregleda. Prodala je 20 cijelih krugova u jednom danu (inače ih proda 12 u normalnom tjednu), a mljekara iz Vermonta, koja ih proizvodi imala je značajan skok prometa na svojoj web stranici.
Nakon mjeseci još jednog popularnog TikTok recepta poznatog kao 'tortilja umotavanje' gdje izrežete, napunite i presavijete veliku tortilju i tako napravite divovski slojeviti sendvič, Olé Mexican Foods u Gruziji zabilježio je nagli rast prodaje burrita u cijeloj zemlji.
- Najviše rasta zabilježili su gradovi koji nisu 'tradicionalna tržišta tortilje' - rekao je Enrique Botello, marketinški menadžer tvrtke. Prošlog proljeća u Target trgovinama širom zemlje više je puta nestalo pakiranja Martinellijevog soka od jabuka, kada su milijuni TikTokera shvatili da kad zagrizete tu plastičnu bočicu u obliku jabuke to zvuči baš poput drobljenja voća zubima u stvarnom životu.
Nadalje, 153-godišnja kalifornijska tvrtka morala je povećati proizvodnju kako bi išla u korak s potražnjom, rekao je Tom Brancky, marketinški savjetnik, koji je u svibnju prošle godine održavao tjedne PowerPointove prezentacije kako bi tvrtku upoznao sa svim video hitovima. Još uvijek je šalje jednom mjesečno, piše The New York Times.