Ako želite uspjeti, morate imati kvalitetan i originalan proizvod, ali i dozu hrabrosti, puno strpljenja i vjeru u sebe, kaže Josipa Maslač Petričević, vlasnica obrta Naftalina.
Čovjek mora razvijati zahvalnost za dobar tim i naučiti kako da ostane čvrsto na zemlji. Također, poduzetnik mora osluškivati promjene na tržištu, prilagođavati im se i educirati se, kako bi ostao uvijek konkurentan, kaže Petričević čija je tvrtka jedan je od vodećih proizvođača u tekstilnoj industriji s proizvodnjom uniformi, radne odjeće i tekstila za opremanje interijera.
Nakon što se godinama “vrti” u vrhu brojnih izbora za najbolje poduzetnike, naša sugovornica je lani dobila nagradu za najinspirativniju poduzetnicu godine, a njezina životna priča doista može poslužiti kao dokaz da čovjek koji vjeruje u sebe može sve. Njezin je put do vrha počeo s dna, i to – dvaput. Prvi puta još 1982., a drugi puta početkom 90-ih, nakon što je doživjela poslovni bankrot.
- Krenula sam u poduzetničke vode na prvoj godini Pravnog fakulteta, 1982.. Odvažila sam se na to jer dolazim iz mnogobrojne obitelji i htjela sam sama financirati svoj studij - prisjeća se Petričević svojih prvih poduzetničkih dana kada je pokrenula proizvodnju odjeće od trapera, te došla do toga da ju prodaje u trgovinama u nekoliko gradova bivše države. No na drugoj godini fakulteta postala je mama, pa su poduzetnički počeci bili veliki izazov. Poslovne okolnosti su se zakomplicirale te u jednom trenutku postojala mogućnost da ostane i bez kuće u kojoj je živjela. Da nije bilo nepoznatog odvjetnika koji joj je odlučio pomoći, njena životna situacija bila bi još bezizlaznija.
- Svaki moj Božić u mislima i molitvi posvećen je tom čovjeku, jer takvi ljudi bude nadu u dobro - kaže i dodaje da joj je u tim trenucima vjera u Boga bila dodatni izvor i snaga. Zahvaljujući toj nadi nije potražila neki “siguran posao od kojeg će živjeti od plaće do plaće”, već se odlučuje još jednom vratiti u poduzetničke vode.
- Moj stvarni poduzetnički početak dogodio se 1993., i to nakon što sam prošla kroz razvod, preživjela financijski bankrot, a moja majka doživjela moždani udar. Bankrot i razvod bili su moj ‘okidač’ da krenem dalje. Te ratne ‘93. tražila sam svoju tržišnu nišu. Logično je bilo da se uključim u šivanje uniformi, ali odluka da dizajniramo i šivamo uniforme za security tvrtke zapravo je bila odskočna daska za dobro poslovanje - priča sugovornica.
Ulazak u posao šivanja uniformi bio je osnova za širenje posla i zapošljavanje novih stručnih djelatnika.
Među njima su bili i kvalitetni dizajneri, što je pomoglo u razvijanju nove ponude, pa je Naftalina, tako, s vremenom krenula i u šivanje tekstila za opremanje ugostiteljskih objekata, malih hotela i slično.
Nekoliko godina kasnije, klijentima je Petričević ponudila i usluge održavanja tekstila, na temelju čega je pokrenuta i usluga praonice. Sve je išlo korak po korak, uz visoku dozu promišljanja i analize, kaže naša sugovornica, jer su joj amplitude u poslu i bankrot koji je prošla bili ‘dobra škola’.
- Svako tržište je izazov i morate dobro analizirati i odlučiti u koje projekte ući. Naša baza je tekstil i mi smo ponudili tržištu dizajn i uslugu šivanja uniformi. Proširili smo poslovanje na interijere, pa za naše kupce šivamo zavjese, tapeciramo namještaj i logično nam je bilo da zaokružimo uslugu krajnjem korisniku s praonicom rublja. Danas smo prisutni na domaćem, slovenskom i BiH tržištu, a zadnjih pet godina razvijamo i poslove sa Švedskom, gdje radimo za modne brendove kao što su Nufferton, Valerie i Modes - ističe Josipa Maslač Petričević.
Nakon 35 godina u poslu ništa ne bi mijenjala. Kako često ističe da su zaposlenici njena najveća snaga, zanimalo nas je pokazuje li im to kao vlasnica tvrtke za koju rade. A Josipa Maslač Petričević bez zadrške odgovara:
- Imamo 75 radnika, od kojih su većina kvalificirani šivači. Imamo sve više mladih fakultetski obrazovanih dizajnera, konstruktora, i mislim da će to biti naša najveća snaga. Plaće su uvijek redovite i kreću se od 4000 do 7500 kuna, a isplaćujemo božićnice, uskrsnice, regres, nagradu za rođenje djeteta, kao i pomoć kod smrtnih slučajeva u obitelji. Uvijek vodimo računa o nagrađivanju vrijednih djelatnika koji daju doprinos u inovacijama, kao i za posebno zalaganje - kaže. Dodaje da ne može zamisliti svoju karijeru bez najbližih suradnika, koji su dali značajan doprinos za razvoj Naftaline.
SAVJETI ZA MLADE PODUZETNIKE:
1. Dobro je imati viziju, ali odluke se donose nakon dobrih analiza: Moj savjet je da se okružite s dobrim suradnicima i da uvijek procjenjujete vlastite mogućnosti i o širenju posla odlučujete zajedno sa stručnim timom. Pokušavam sve odluke donositi partnerski sa suradnicima, pažljivo slušam njihove prijedloge i zajednički nalazimo najbolja rješenja.
2. Stalno učite, radite na sebi i usavršavajte: Osobno sam vještine razvijala kroz poslovanje, ali zato sam uvijek poticala i svoju djecu i suradnike na cjeloživotno učenje jer mislim da je ono nužno.
3. Kad imate ideju, morate biti hrabri, odvažni, motivirani, strpljivi i uporni u realizaciji: Zato, kad ulazite u posao svakako iz svojih misli izbacite strah od neuspjeha, sumnju u sebe i ne slušajte destruktivne ljude. I nikad ne zaboravite osluškivati svoju intuiciju.
4. Nastojte dati najbolje od sebe: U poslu nema većeg zadovoljstva od dobro odrađenog projekta te zadovoljnog kupca. Oni su temelj uspjeha, najbolja reklama i jamac da ćete opstati i moći razvijati svoj posao onako kako želite.
5. Nastojte pomoći kad god možete i njegujte suradnju s poslovnim partnerima: Povjerenje koje ljudi tako steknu u vas i vašu tvrtku može biti ključno za to da oni vama pomognu u teškim situacijama.
6. Osluškujte potrebe klijenata, radite na tome da usavršite uslugu u skladu s onim što je njima potrebno te da im ponudite i nove usluge. Ako vi to ne učinite, učinit će to netko drugi, pa je dobro iskoristiti prednost koju imate, a to je suradnja.
7. Osluškujte promjene na tržištu, promišljajte kako se možete uključiti u njih i ugrađujte ih u posao korak po korak. Neke promjene možda ćete i odbaciti, jer vam nisu korisne, no neke će pomoći da održite korak s konkurencijom.