Istraživanja pokazuju da oko trećine zaposlenika jedan ili više kolega žele ocrniti pred šefovima. Ipak, taj trend, s prolaskom krize, opada. No valja na umu imati tri vrste kolega koji će vas u radnom okružju pokušati sabotirati. Prvi je “uzimatelj zasluga”, osoba koja će bez srama i osjećaja krivnje preuzeti zasluge za rad drugih u manjoj ili većoj mjeri jer jednostavno - tako on gleda.
- Za njega svatko radi svoj posao, a njegova uloga je ključna, pa time i zasluga mora pripasti, kome drugome nego njemu? Šteta za takvog kolegu, jer kad bi uvažio i istaknuo rad ostalih, odmakao bi brže i više - kaže profesionalna savjetnica Dragana Svalina Stepanić. Kaže da je drugi kolega iz pakla “rušitelj kredibiliteta” i autoriteta koji drugima uvijek traži - mane.
- Glavna ideja mu je spriječiti neku štetu po njega samog. Pokupit će svoje bodove i pravednički odmarširati u novi pohod. Iza takvog ponašanja krije se izvlačenje koristi. Ili da opravda neki svoj stav, osigura osobnu korist ili da spriječi štetu koja bi po njega nastala. A možda i iz vlastite nesigurnosti će malo potkopati tlo nekome drugome. Ovaj tip prestat će s takvim aktivnostima tek kad stekne više samopouzdanja i samopoštovanja - kaže savjetnica.
Treća skupina su “ostavljači kolega na cjedilu”. Oni su egocentrični, sebični, egoistični i neempatični, i ne razumiju da više ruku brže i bolje gradi.
- Dok imaju koristi, odlično ćete surađivati ali kad se više ne radi o njihovoj koži, brzo će vas zaboraviti - kaže Svalina Stepanić i dodaje da će vam takvi ljudi izvući stolac kad trebate sjest. Opravdavaju se što ga baš oni trebaju ili su ga prvi spazili. Jednom kad ga “pročitate”, zalupite mu vrata - zauvijek.
Ljudskost se sve više naglašava
Nakon ekonomske krize ponašanje na radnom mjestu iz “borbe za prijestolje”, pretvorilo se u model “suradnja i zajedništvo”. Ljudi se općenito okreću dubljim ljudskim vrijednostima i shvaćaju da su zajedno - pametniji. U 2008., prije krize, na podmetanja kolega žalila se polovina zaposlenika.