Poput mnoge djece njezine dobi, 5-godišnja djevojčica Lillie McDaniel voli provoditi vrijeme gledajući videe i igrajući igrice na svom tabletu. Ima ga od treće godine života. Naime, njezini su se roditelji odlučili davati joj tablet na korištenje i za gledanje jer im je to olakšalo život, naročito na putovanjima. Ipak, postali su svjesni problema s prekomjernim vremenom provedenim pred ekranom.
POGLEDAJTE VIDEO:
Nakon nekog vremena je njezin otac, 39-godišnji Blake McDaniel iz Atlante, primijetio da bi se Lillie uznemirila kad bi došlo vrijeme da isključi tablet. U početku to nije izgledalo ozbiljno.
- S vremenom, kako je sve više koristila tablet, frustracija je postajala sve izraženija. To se počelo događati češće kad je prešla s prikladnih emisija za djecu, poput Daniel Tiger’s Neighborhood, na igrice - prisjetio se otac.
Trajanje neprekinutog korištenja tableta činilo je razliku jer je malena konstantno bila razdražljiva. Naime, imala bi ispade i često bila nervozna.
To nije iznenađujuće, kaže Caroline Fitzpatrick, doktorica znanosti i profesorica na Sveučilištu Sherbrooke u Quebecu, koja je glavna autorica nove studije o predškolcima i korištenju tableta.
Zašto je to zabrinjavajuće
Istraživanja pokazuju da djeca koja koriste tablete sa 3 i pol godine pokazuju više ljutnje i frustracije u dobi od 4 i pol godine nego godinu dana ranije. Djeca koja su u toj dobi bila više frustrirana također bi konstantno kasnije koristila tablete dulje kad su navršila 5 i pol godina. Dakle, s vremenom su postajala sve više ovisna o tehnologiji.
- Svjedoci smo začaranog kruga jer korištenje tableta narušava kontrolu emocija, što vodi do još većeg korištenja tableta - navodi Fitzpatrick.
Ključne godine za razvoj emocija
Dob između 3 i 5 godina ključno je razdoblje kada djeca uče upravljati svojim emocijama. Naime, ta im je vještina izuzetno potrebna kada krenu u vrtić, kako bi se dobro slagali s vršnjacima i nastavnicima te kontrolirali frustracije u izazovnim situacijama učenja.
- Ono što bismo trebali vidjeti je postupan pad ljutnje i frustracije u tom razdoblju, ali to nije ono što primjećujemo - dodaje Fitzpatrick.
Nova istraživanja nadopunjuju postojeću literaturu o utjecaju tehnologije, kaže Christine Snyder, direktorica za brigu o djeci i obiteljima na Sveučilištu Michigan te doktorandica na Sveučilištu Eastern Michigan.
Mnogi roditelji koriste tablete za smirivanje emocionalnih ispada, a djeca s izraženijim izazovima dobivaju više vremena pred ekranom. I tako dolazimo do začaranog kruga.
Jedna studija pokazuje da korištenje mobilnih uređaja za smirenje djece može ometati njihov kapacitet za izvršavanje zadataka. Druga studija ukazuje na to da tehnologija može otežati djeci razmišljanje prije djelovanja.
Kvaliteta prije količine
Nove smjernice Američke akademije za pedijatriju naglašavaju važnost kontrole kvalitete digitalnog sadržaja, ne samo količine. Emisije poput Daniel Tiger's Neighborhood pomažu djeci u regulaciji emocija, dok Ulica Sezam potiče razvoj jezika.
Stručnjaci također preporučuju programe koji djecu potiču na čitanje, pjevanje, ples ili ponavljanje riječi, jer takvi sadržaji mogu imati pozitivan utjecaj.
Nažalost, većina digitalnog sadržaja namijenjenog predškolskoj djeci nije takva, a i mnogi programi koji se reklamiraju kao edukativni možda ne doprinose razvoju.
- Tehnologija se razvija brže nego što se provode i objavljuju kvalitetna istraživanja. Roditelji rade ono što misle da je najbolje, ali marketinški stručnjaci često žele zaraditi, a ne podržati razvoj mozga - kaže Snyder.
Istraživanja pokazuju da mnogi programi za djecu koriste iste tehnike koje se koriste na stranicama za kockanje, što povećava potrebu za trenutačnim zadovoljstvom i šteti pažnji.
Pogledajte sebe
Djeca nisu jedini problem, kaže Snyder.
Naime, vrijeme pred ekranom roditelja također može imati negativne posljedice.
Ako ste i sami kao roditelj stalno pred ekranom, dijete uči iz tog primjera te mu je time i teže demonstrirati i objasniti zašto bi ono trebalo smanjiti vrijeme pred zaslonom, piše Webmd.