Povremene nesuglasice na radnome mjestu su neizbježne, ne samo s kolegama, nego i sa šefovima, ma koliko god bili u “dobrim” odnosima, jer s njima provodite veći dio vremena. Iako (ne)slaganje mnogo ovisi o vašoj i šefovoj osobnosti, ipak mnogo ovisi i o stilu komunikacije.
- Uzmemo li u obzir komunikacijske stilove, vaš šef može biti agresivan, asertivan (komunikacijski stil kojim uvažavate svoja prava i osjećaje, no, isto tako, uzimate u obzir i osjećaje i prava druge osobe) ili rjeđe pasivan. Isto se tako možete ponašati i vi. Najmanje nesuglasica imat ćete ako s nadređenim prakticirate asertivni stil komunikacije, ali njega nije tako lako usvojiti.
Rijetki su oni sretnici kojima je takav način komunikacije urođen i prirodan, a mi ostali trebamo na tome naporno i predano raditi - govori Petra Čolak, profesionalna master savjetnica i trenerica iz centra za poslovnu edukaciju HalPet.
Nećete se uvijek slagati
Čak 80 posto Švicaraca zadovoljno je profesionalnim odnosom s pretpostavljenima, što je najveći postotak u Europi, slijede ih Francuzi i Nizozemci, a većina Europljana, njih 70 posto, smatra da ima korektne odnose sa šefovima. U Hrvatskoj je odnosom sa šefom nezadovoljno više od polovine zaposlenih.
Valja imati na pameti da se nećete uvijek složiti s mišljenjem i odlukama svojega šefa, ali to ne znači da biste trebali raspravljati baš o svakom problemu i pokušati ga uvjeriti u suprotno. U redu je ako mu predložite neko novo rješenje i ponudite izlaz, ali ako on “tvrdokorno” ostaje kod svojih stavova, idite niz dlaku, savjetuju poslovni stručnjaci.
Ako je vaš šef sklon previše “ziheraškim” ili prerizičnim odlukama, a vi se s njima ne slažete, pokušajte razumjeti njegovu poziciju - njegove odluke odnose se na cijelu organizaciju i poslovanje tvrtke - te shvatite zašto on vuče određene poteze.
Argumentiran način
- Šef je vama nadređena osoba i vi ste njemu odgovorni. Zadatak vam je činiti ono što i kako šef kaže. Ako odluke vašeg šefa zbog nekompetencije, stava ili skrivenih nakana mogu štetiti vašem timu, odjelu, klijentu ili tvrtki, porazgovarajte s njim (njom). Recite svoje mišljenje na smiren, taktičan i argumentiran način te po mogućnosti dajte svoje konstruktivne prijedloge.
Ako šef ignorira vaše mišljenje i nastavlja negativno djelovati, vaša je sljedeća mogućnost eskalirati problem na sljedeću razinu odgovornosti. Točnije, vaš zadatak je upoznati šefa vašeg šefa o čemu je točno riječ. Taj postupak mora biti promišljen i opravdan jer se njime posao i pozicija mogu dovesti u pitanje. Ipak, s druge strane, riječ je o vašoj tvrtki, vašem timu, klijentu, tj. vašoj odgovornosti - objašnjava profesionalna savjetnica Petra Čolak.
Nemojte postati tako laka meta
Nesuglasice su manje vjerojatne ako sa šefom njegujete dobar odnos što nikako ne znači da mu se ‘uvlačite’. Kako mu ne biste dali pravo da vas proziva i stekli njegovo poštovanje, nemojte kasniti, sudjelujte na sastancima i nemojte baš cijeli dan biti ‘na pauzi’.
Ovisno o situacijama treba zauzeti i ispravan stav:
• OČEKIVANJA - Provjerite što šef zaista traži od vas, koja su njezina/njegova očekivanja.
• DELEGIRANJE - Tijekom preuzimanja zadataka poželjno je zapisivanje. Nakon što vam šef dodijeli zadatak, provjerite još jedanput sve detalje. Ovo je iznimno važno da ne dođe do neželjenog sukoba mišljenja ‘mislio/la sam da ste mislili/rekli’.
• EMPATIJA - Što je češće moguće, to češće ‘odjenite’ šefove cipele - uživite se u ulogu šefa te razmislite što ga je navelo da se ponaša kako se ponaša i da čini to što čini. Koje su joj/mu sve opcije bile na raspolaganju i je li ih svjestan?
• PRIORITETI - Ako vam šef u kratkom vremenu dodijeli dva ili više zadataka te kaže da su hitni i važni, ne generirajte bijes u sebi. Podsjetite šefa na ‘otvorene’ zadatke i njihove rokove te ga zamolite da umjesto vas odredi prioritete.
• PISANI TRAG - Čuvajte mailove i što češće tražite pojašnjenja pisanim putem.
• PRESPAVAJTE ODLUKU - Ako vas šef do te mjere ‘izbaci iz takta’ da želite otići do nje/njega i reći svoje mišljenje, zapišite to i razradite do detalja. No nakon toga - ne djelujte! Prespavajte odluku (odlaska ili slanja maila šefu). Ujutro to pročitajte i razmislite što ste htjeli time postići te napravite ‘za i protiv’ listu.
• ROKOVI - Ako je rok za neki zadatak kratak ili nerealan, zatražite više vremena.