Malo se hrvatskih umjetnika može pohvaliti da je njihov rad bio izložen u cijenjenoj njujorškoj galeriji i aukcijskoj kući Christie’s u kojoj se izlažu i prodaju djela najvećih svjetskih umjetnika, a upravo to je pošlo za rukom jednoj od najuspješnijih hrvatskih umjetnica mlađe generacije 29-godišnjoj Ani Sladetić. A put do tamo, prisjeća se Ana, istinski zaljubljena u ono što radi, i nije bio tako težak.
- Od malena me vuklo sve što se veže za kreativno i vizualno. Inspiracija, utjeha, nada, olakšanje, želja i volja koje iz toga proizilaze pokazale su mi da je to ono što bih trebala slijediti - kaže Ana . Njezin rad “Where is ___home?” postavljen je na izložbi “New Prints” otvorenoj u Međunarodnom grafičkom centru u New Yorku. Ana, rođena u Iloku, 1985. godine, studij je završila u Zagrebu, a nakon studija, umjetnički ju je put vodio po cijelome svijetu. - Do šeste sam godine živjela u Iloku, a zatim sam se s obitelji preselila u Zagreb.
Osnovnu školu te prva dva razreda Škole za primijenjenu umjetnost završila sam u Zagrebu i to na odsjeku grafike. Treći i četvrti razred Srednje škole za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti završila sam u Osijeku, također na odsjeku grafike. Na studij sam se vratila u Zagreb i to na Akademiju likovnih umjetnosti, odsjek grafike – ukratko svoj put priča Ana. S grafikom ju je uvijek vezala posebna ljubav, a grafika je i rad “Where is ___home?”, i to u tehnici dubokog tiska. Kako bi dobila priliku izlagati u svjetskoj umjetničkoj meki, New Yorku, morala je proći natjecanje u konkurenciji 3000 autora.
- Moj rad je prošao na natječaju za međunarodnu grupnu izložbu New Prints 2014/Summer, koju je organizirao International Print Center New York. IPCNY je objavio natječaj na svojoj web-stranici, a održana se izložba iz njihova prostora preselila u galerijski prostor Christie’sa gdje se ponovno otvorila, skupa s još dvije izložbe na kojoj su prezentirane grafike svjetski poznatih umjetnika. Proći na takvom natječaju, između 3000 drugih autora mnogo mi je značilo - kaže Ana. Osim New Yorka, mlada je umjetnica izlagala po cijeloj Europi - u Hrvatskoj, BIH, Sloveniji, Italiji, Slovačkoj, Poljskoj, Makedoniji, Francuskoj, Nizozemskoj, Belgiji, Njemačkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu, ali i u Kini te Južnoj Koreji. A osim grafike, preferira i crteže tušem, akvarelom, kombiniranom tehnikom te video, performans, instalacije i nove medije.
- Dosad su na mene najveći trag ostavili New York i Seoul. No iz svakog grada u kojem sam izlagala, naučila sam nešto novo i zanimljivo - kaže Ana. S obzirom na neprekidna putovanja, Ana je imala priliku iz prve ruke provjeriti ima li razlike u umjetničkim krugovima u Hrvatskoj i svijetu.
- Moram reći da nema razlike u kvaliteti radova. Ono u čemu ima razlike je produkcija radova, postava i prezentacija izložbi te trenutačno stanje tržišta umjetničkih djela - objašnjava. Što se Aninih umjetničkih uzora tiče, oni pripadaju svim prostorima i razdobljima.
- Iako je teško izdvojiti nekolicinu umjetnika kao uzore, od starijih majstora to su recimo Hieronymus Bosch, zatim Edouard Vuillard, Ernst Ludwig Kirchner. Od suvremenih su autora to Gordon Matta-Clark, William Kentridge, Rachel Whiteread, Jan Kochermann te Do Ho Suh - kaže Ana.
No najveći joj je uzor mama.
- Cijela mi je obitelj oduvijek bila i ostaje velika potpora. Majka je ta koja je prepoznala moj talent i poticala na stvaranje - kaže Ana.
Umjetnost danas, baš kao i uvijek, promatra svijet oko sebe te slavi ono lijepo i kritizira ono nepravedno. Iako će mnogi reći kako je uloga umjetnosti kao reformatora društva gotova, Ana se ne slaže s time.
- Umjetnost se danas voli objašnjavati kroz više disciplina. Ne mislim da je zapostavljena, možda se zbog stanja u kojem je država čini tako, ali umjetnička djela će uvijek utjecati na društvo i dati ogledalo stanja društva u kojem su stvarana. Studentima i svojim mlađim kolegama koji se još traže poručila bih kako je potrebno mnogo truda, strpljenja i istraživanja, kako na sebi, tako i u radovima, bliže i dalje okoline.
Potrebno je mnogo discipline s organiziranjem poslova koji “umjetnik današnjice” mora svladati, poput objašnjavanja svoga rada, njegove javne prezentacije, prodaje rada, organiziranja i prijavljivanja na izložbe i tome slično. U prenesenom značenju, trebalo bi najprije imati i prepoznati sastojke, zatim koristiti ih kako biste od njih napravili dobru juhu – kaže Ana.
Preuzeto iz tjednika SuperMile - svake subote besplatno ekskluzivno uz 24sata!