Zanima vas ova tema? Onda pročitajte i ovaj članak: Ne košta skoro ništa: Najbolja metoda za kuhalo bez kamenca
Psihologija boja kao znanost koristi se u marketingu i brendiranju godinama, ali istraživanja posljednjeg desetljeća usmjerilo se na povezivanje psihologije boja i ljudske osobnosti.
Boje nisu samo povezane s različitim osjećajima, nego zapravo mogu oblikovati našu percepciju i osobnost.
Razne studije kroz više godina pružile su nam uvid u to što svaka boja predstavlja s obzirom na našu razinu osobnosti, radne etike i motivacije, piše Big Think.
Što je psihologija boja?
Mnogi ljudi nisu svjesni utjecaja boja na naše misli, emocije i ponašanje u svakodnevnom životu. Vrlo je vjerojatni da ste kupili nešto u trgovini ili odabrali jedan proizvod nad drugim zbog onoga što brendovi nazivaju marketingom boja: ciljanje marki, boja i oglasa na temelju kako će boja utjecati na vašu kupovinu.
Tvrtke koje žele biti povezane s pouzdanošću (Dell, HP, IBM) koriste plavu boju. Tvrtke koje žele biti poznate po uzbudljivosti i zabavi (Fanta, Amazon, Nickelodeon) koriste narančastu.
Psihologija boja svakodnevno se koristi oko nas, i to ne samo u kakvim brendovima kupujemo, već i u načinu na koji reagiramo na svoje okruženje. Proširenje psihologije boja u područje osobnosti znači dokazivanje da se boje ne odnose samo na ono što izgleda najbolje, već i na značenju koje podsvjesno pridajemo tim bojama i kako to iskoristiti za naš život.
Što vaša omiljena boja govori o vašoj osobnosti
Razne studije i eksperimenti tijekom više godina (2010, 2014, 2015 i novije vrijeme 2019.) pružili su nam više uvida u ličnost ljudi temeljenoj na psihologiji boja.
Crvena
Crvena je hrabar izbor boja koji je povezan s uzbuđenjem, strašću, opasnošću, uzbuđenjem, energijom i djelovanjem. Možda ćete primijetiti da neke marke koriste crvenu boju za gumbe "poziv na akciju" (naručite odmah, kupite odmah itd.). To je zato što je crvena intenzivna boja koja može izazvati snažne emocije što vas može potaknuti na kupnju stvari.
Značajke ljudi kojima je to omiljena boja:
- odvažni
- pustolovni
- impulzivni
- ponekad djeluju neustrašivo
- strastveni
Narančasta
Narančasta je često predstavnik kreativnosti, sreće, slobode, uspjeha i ravnoteže koja sve to spaja. Marketinški stručnjaci mogu upotrijebiti ovu boju kako bi privukli vašu pažnju na zanimljiv naslov ili važnu bilješku na njihovoj web stranici (mnoga su upozorenja narančasta da bi vam zapela za oko) - ali narančasta nije ni približno tako iskričava kao crvena.
Značajke ljudi kojima je to omiljena boja:
- zabavni
- društveni
- ekstrovertirani
- komunikativni
- produktivni
Žuta
Sreća, pozitivnost i toplo ljetno sunce ono je na što nas podsjeća žuto. Marke mogu na svom logotipu koristiti mrlju žute boje kako bi se osjećali sretno kad vidite njihove proizvode. Mnoge ikone besplatne dostave na web stranicama mogu biti žute da bi vas privukle nečemu što je veselo i pozitivno.
Značajke ljudi kojima je to omiljena boja:
- optimistični
- smirujući za druge
- duhoviti
- kreativni
- šarmantni
- jedinstvene osobnosti
Plava
Plava je stabilna, skladna, mirna i pouzdana. Brendovi koji žele biti najpoznatiji po svojoj trajnosti, snazi ili pouzdanosti koristit će plavu boju u svojim logotipom. Mnoge popularne računalne tvrtke (Dell i HP) i web stranice (Facebook, Twitter, Vimeo) poznate su po pretežno plavim i bijelim logotipima.
Značajke ljudi kojima je to omiljena boja:
- pouzdani
- stabilni
- diplomatični
- odani
- empatični
- inteligentni
Zelena
Dvije stvari koje pokreću svijet su zelene - priroda i novac. Zelena najčešće označava rast, plodnost, zdravlje, bogatstvo, dobrobit ili velikodušnost. Zeleno se također može povezati s negativnim konotacijama poput ljubomore ili zavisti.
Značajke ljudi kojima je to omiljena boja:
- praktični
- racionalni
- vole davati savjete
- vole pomagati
- teško im je biti u zatvorenom
- analitični
- izrazito kreativni
Ljubičasta
Ljubičasta se može povezati s kraljevstvom, moći, privilegijom, mudrošću i duhovnošću. Ljubičasta može biti i shvaćena kao arogantna ili iskričava, pa zato web stranice miješaju ljubičastu s malo bijele (poput Hallmarka ili Yahoo-a).
Značajke ljudi kojima je to omiljena boja:
- žude za originalnošću
- ne podnose 'čopore'
- brzo misleći
- umjetnički tipovi
- znaju djelovati umišljeno
- estetika im puno znači
Ružičasta
Ružičasta je često povezana s ženstvenošću, razigranošću i ljubavlju, ali ružičasta se također može shvatiti kao pomalo nezrela boja. Primijetit ćete puno ružičastog u dječjoj ambalaži igračaka ili robnih marki koji signaliziraju zabavu. Neki je koriste za predstavljanje nečeg zabavnog i seksi (Victoria's Secret).
Značajke ljudi kojima je to omiljena boja:
- zabavni
- razigrani
- pomalo nezreli
- sanjari
- izrazito emotivni
- obiteljski tipovi
Bijela
Bijela se često povezuje s čistoćom - u zapadnim kulturama bijela je za vjenčanja i bolnice, što često označava čistoću, čistoću i red. Brendovi često dodaju mrlju bijele boje ili će koristiti bijelu za ublažavanje intenzivnih boja.
Značajke ljudi kojima je to omiljena boja:
- smireni
- nevini
- odlučni
- iskreni
- direktni
- mnogima zanimljivi
Crna
Crno može značiti toliko različitih stvari: smjelost, jedinstvenost, tajanstvenost, spletke i snagu. Ali to također može značiti nesreću, tamu, tugu, bol ili tugu. Crno je povezano sa smrću i tugovanjem, ali može biti povezano i sa snagom, luksuzom i intenzitetom.
Značajke ljudi kojima je to omiljena boja:
- odvažni
- vole riskirati
- promjenjive naravi i ciljeva
- impresivni
- naizgled prepotentni
- snažne ličnosti
Zanima vas ova tema? Onda pročitajte i ovaj članak: Dok su depresivni, ljudi govore drugačije - ove ih riječi 'odaju'
POGLEDAJTE VIDEO: #ZAJEDNO24SATA - kuhar Ivan Pažanin: