Čak milijun i pol papirnatih slamki mjesečno može se proizvesti u Bonacima kraj Poreča. Na tu hvalevrijednu ideju došao je mladi poduzetnik Goran Mačinko (31) koji se prvi bacio u proizvodnju ovog ekološki prihvatljivijeg proizvoda.
Proizvodnja je počela, a već stižu i prve velike i to inozemne narudžbe novog brenda Linea. Mačinko je dvije godine razrađivao strategiju, istraživao tehnologiju, naručivao skupe strojeve s prilagodbama prema njegovim idejama, a istraživao je i tržište te proučavao zakone koji reguliraju sastav materijala koji dolaze u kontakt s ljudskim ustima i hranom.
POGLEDAJTE VIDEO:
- Htjeli smo nešto praizvoditi jer trgovina bez proizvodnje nije zanimljiva. Rodila se ideja o papirnatim slamčicama. Dobivamo sirovinu u velikim rolama koje se potom režu na trakice. Te se trakice umaču u ljepilo i formiraju u slamčicu koja se umata na spiralan način - kaže Goran. Ništa komplicirano i ništa teško, a zanimljivo i izazovno. Papir im dolazi iz Francuske i dobre je kvalitete.
- Prvi smo u Hrvatskoj, a i u ovom dijelu Europe koji proizvodimo papirnate slamke. Najveće tržište nam je inozemno i to nam je i cilj. U fazi smo pregovora s Emiratima za četiri palete za što nam treba mjesec i pol dana proizvodnje. No radimo i na tome da se slamke nađu i na policama naših trgovina. Prije nego smo krenuli, nismo imali niti jednog dogovorenog kupca, ali od kada je krenulo već imamo četiri - objašnjava Goran. Slamka je zapravo klasični karton koji se razgrađuje, a može se baciti i u vrt da se razgradi u kompost.
- Naše slamke nemaju nikakav miris za razliku od, primjerice, kineskih koje pomalo smrde. Je li u pitanju ljepilo kojem je istekao rok trajanja. ne znam, jer sva ljepila na prirodnim bazama traju šest mjeseci. Kod nas slamka nema ni okusa niti mirisa, bez aditiva je i bez štetnih tvari. Sastav je 100 posto celuloza, 100 posto prehrambeno ljepilo i prirodna boja - govori. Mačinko je i u poslu s higijenskim papirom već godinama, a riječ je o tvrtki njegove obitelji koja je u Pazinu imala proizvodni pogon. Nakon najava i donošenja zakona da će se u EU zabraniti korištenje jednokratne plastike poput slamčica, štapića za uši, žlica i vilica Goran je odlučio okušati se u proizvodnji papirnatih slamki.
- Testiramo ih mjesec dana držeći ih u različitim uvjetima - u vodi, na toplom, na hladnom - kaže.
Od devet većih trgovačkih lanaca u pregovorima su s njih pet. Trenutno rade i na ideji da pakiranje bude u biorazgradivoj foliji.
- U Hrvatskoj to radi samo jedna firma kao i u Bosni. Moramo još razviti i malene držače za slamke pa nam je ideja da se napravi i papirnata kutija koja se otvori i prilikom otvaranja ispadnu slamke. To bi bilo pakiranje od 1000 slamki, a ta kutija od kartona u kojoj dolaze slamke bi nakon potrošnje išla na recikliranje. Sve počinje od papira, koji je u ovom slučaju čista celuloza, jer europski zakoni ne dozvoljavaju uporabu recikliranog papira u proizvodnji pribora za jelo i piće - objašnjava Goran Mačinko. Papir u pogon dolazi u velikim rolama širine 60 centimetara. Svaka je teška 420 kilograma, a na nju je namotana papirna traka dugačka sedam km. Te role se najprije odvoze na rezanje i bojanje, a u Bonace se vraćaju kolutovi obojene vrpce koji se potom stavljaju u stroj na početku proizvodne linije.
- Nakon toga prolaze kroz druge strojeve i faze: spiralno uvrtanje po tri sloja papirnate vrpce, lijepljenje, rezanje, sušenje, i naposljetku pakiranje. Iz stroja koji uvrće i lijepi papirnate vrpce izlazi jedna velika slamka, koju sljedeći stroj reže na željenu veličinu. Standardni proizvodi ovog pogona u početku će biti slamke promjere 8 milimetara u dvije dužine: 22,5 i 15 centimetara, potom slamke promjera 6 mm i 20 cm dužine - kaže Goran.
Povratne reakcije su uglavnom pozitivne. Takvih je 90 posto ljudi i to ciljanih kupaca, a deset posto je protiv toga jer im smeta okus celuloze.
- Za sve proizvode imamo certifikate i za svako srušeno drvo je i zasađeno novo drvo. To više nije proizvodnja i prerada da netko sruši cijelu šumu nego se sve radi ciljano. Dali smo proizvod na testiranje na 5-6 strana i svi su zadovoljni - dodaje. Radni dan ovom poduzetniku počinje u 8 i traje sve do 21 sat. Sav se dao u posao i vjeruje u svoju ideju.
- Tu su i subote i nedjelje uključene. Jednostavno ima puno posla i moraš 100 posto biti u tome da bi uspio. Jednom godišnje ipak odem desetak dana na godišnji. Imam još nekoliko ideja koje bih volio realizirati, primjerice punjenjem tih slamki pićem poput praškastih sokova - zaključuje Goran.
POGLEDAJTE VIDEO SERIJAL 'ZENZACIJA' S IVANOM ŠARIĆEM: