Prilično je čudan osjećaj da ste već iskusili situaciju u sadašnjosti, a to se događa kada se dio mozga koji detektira familijarnost de-sinkronizira sa stvarnošću.
Ali jeste li znali da postoji još jedna pojava koja se događa suprotna déjà vu? I ne, nije pjesma Beyonceina pjesma.
POGLEDAJTE VIDEO:
To se zove "jamais vu", osjećaj nepoznatosti s nečim što vam je vrlo poznato - čak je rjeđe od déjà vua pa može djelovati još čudnije, prema istraživanju kognitivnog neuropsihologa Christophera Moulina na "Université Grenoble Alpes" (UGA) i Akire O'Connora, višeg predavača psihologije na Sveučilištu St Andrews u Škotskoj.
Neki primjeri koje su dali profesor Moulin i O'Connor uključuju gledanje u nešto poznato i otkrivanje da je iznenada nepoznato ili posjet poznatom mjestu kao gledanje "novim očima". Ili čak da napišete riječ ispravno, ali je gledate iznova i iznova jer sumnjate da bi mogla biti netočna.
U svom eksperimentu, istraživači su natjerali 94 studenta da opetovano napišu istu riječ - u rasponu od uobičajene do neuobičajene - uvijek iznova što su brže mogli.
Sudionici su imali niz izbora o tome zašto bi mogli prestati pisati, poput dosade ili boli ruke.
Pokazalo se da je najpopularniji odgovor koji je odabran (70 posto) rezultat toga što su se osjećali čudno, što su Moulin i O'Connor definirali kao iskustvo jamais vu.
Za poznate riječi, ovaj bi se osjećaj obično javio oko jedne minute (33 ponavljanja). Nakon toga, samo je najčešća riječ "the" bila više puta napisana u drugom eksperimentu gdje je 55 posto sudionika prestalo nakon 27 ponavljanja zbog 'jamais vu' osjećaja.
Poput déjà vua, jamais vu može biti iskustvo koje je teško opisati riječima, ali sudionici su opisali kako su riječi počele gubiti značenje što su više gledali u riječ, gubeći kontrolu nad rukom ili jednostavno riječ jednostavno nije izgledala kako treba.
Ali ovo nije prvi put da je proveden eksperiment oko jamais vua. Davne 1907. godine, eksperiment Margaret Floy Washburn s jednim od njezinih učenika na sličan je način otkrio da kada se riječi gledaju tri minute, dolazi do "gubitka asocijativne moći", piše indy100.
- Ima smisla da se to mora dogoditi. Naši kognitivni sustavi moraju ostati fleksibilni, dopuštajući nam da usmjerimo svoju pažnju kamo god je potrebno, umjesto da se predugo gubimo u zadacima koji se ponavljaju - rekao je Moulin.
Dakle... koja će pop zvijezda napisati hit pjesmu o jamais vu?