Diplomirana inženjerka agronomije te certificirana aromaterapeutkinja i maserka Gordana Gorinšek (39) prvu je kremu pripravila prije četiri godine na sestrinu zamolbu koja je imala velik ožiljak nakon operacije.
Također, ni njena kuma nigdje nije uspijevala pronaći odgovarajuću kremu za osjetljivu kožu, pa ih je Gordana počela “mućkati” prema individualnoj recepturi, a kolege i prijatelji bili su njima oduševljeni. Isprva je proizvode prodavala preko Facebooka, a nakon što je recepture usavršavala dvije godine, idući korak je bio osnivanje manufakture - Aromatični kutak.
- Odlučila sam osnovati trgovačko društvo. Posjetila sam Hitro.hr gdje sam rezervirala ime društva. Nakon što mi je Trgovački sud u Zagrebu odobrio ime društva pisanom potvrdom, posjetila sam javnog bilježnika koji sastavlja prijavu za upis u sudski registar Trgovačkog suda, a zatim ponovo otišla u ured Hitro.hr kompletirati dokumentaciju, izabrati djelatnost društva prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti Državnog zavoda za statistiku te uplatiti sudske pristojbe i osnivački polog. U roku od tri tjedna dobila sam rješenje o osnivanju i potvrdu o OIB-u novoosnovane tvrtke te obavijesti o razvrstavanju poslovnog subjekta - govori Gorinšek.
Nakon preuzimanja dokumentacije dala je izraditi pečat i otvoriti račun kako bi se mogao izvršiti prijenos osnivačkog pologa društva na račun društva. Sve je trajalo manje od mjesec dana. Jedan od ključnih faktora je pronaći računovođu koji je istodobno i supatnik i savjetnik. U ponudi danas ima 12 proizvoda za održavanje osobne higijene te njegu kose i kože izrađenih od visokokvalitetnih sastojaka - hladno prešanih biljnih ulja, maslaca, hidrolata i biljnih ekstrakata.
Proizvode prodaje preko interneta, no planira i otvaranje trgovine. Prije pokretanja posla bila je nezaposlena pet godina. Kad je pokrenula posao, shvatila je što znači termin “početi od nule” - definitivno nije riječ o financijskoj nego o iskustvenoj nuli. Od osnutka društva u srpnju 2013. do početka prodaje u prosincu 2014. tragala je za kontaktima dobavljača sirovina i ambalaže te pripremala prateću dokumentaciju.
Prirodna kozmetika je tražena, međutim na tržištu je mnoštvo neregistriranih artikala proizvedenih u upitnim higijenskim uvjetima.
- Dokumentacija o mom jednom proizvodu s obzirom na sastav sadrži između 400 i 500 stranica. Zatim slijedi slanje uzoraka u akreditirani mikrobiološki laboratorij na testiranja. Testiraju se fizikalno-kemijska svojstva, stabilnost proizvoda odnosno antimikrobno djelovanje konzervansa koji smiju biti u prirodnoj kozmetici te mikrobiološka čistoća - objašnjava.
Što sve mora sadržavati deklaracija?
Podaci o proizvodu, tzv. PIF-ovi (Product Information File), krvna su slika gotovog proizvoda. Sadrže podatke o sastavu, toksikološki profil sastojaka i proizvoda, proizvodne postupke, sadržaj deklaracije (naziv, opis proizvoda, popis sastojaka prema INCI-ju, LOT ili serijski broj proizvoda, rok valjanosti, napomene/upozorenja) te izvješće o sigurnosti proizvoda za zdravlje. Izrada PIF-ova za 12 proizvoda trajala je pola godine. Na deklaraciji proizvođač ne smije napisati bilo koji podatak koji može potrošača dovesti u zabludu ili preuveličati djelovanje proizvoda, napominje Gorinšek.
U EU sve jednostavnije
Kad je dokumentacija spremna, slijedi prijava proizvođača i proizvoda na CPNP portal (Cosmetic Products Notification Portal), središnju bazu podataka o proizvođačima i proizvodima na tržištu EU. Za prijavu 12 proizvoda, kaže Gordana Gorinšek, bilo joj je potrebno pet sati.
ISO norma krvna je slika proizvoda
Dokumentacija za svaki kozmetički proizvod sastoji se od dobre proizvođačke prakse prema ISO normi za proizvodnju kozmetike. Njezin je sadržaj propisan Uredbom EZ-a o kozmetičkim proizvodima s analitičkim izvještajima akreditiranog mikrobiološkog laboratorija koji utvrđuje zdravstvenu ispravnost proizvoda, podatke o sastavu i eventualnoj toksičnosti te izvještaj o sigurnosti proizvoda za zdravlje.