Djeca uče kako dijeliti stvari i kako darivanje stvara pozitivan osjećaj. U prve tri godine života djeca gotovo da i ne pokazuju znakove škrtosti. Dapače, u toj dobi veseli ih igra dijeljenja predmeta s majkom ili bliskom osobom. Tek oko treće godine postaju svjesni svojih odnosa s okolinom i škrtost se pojavljuje u određenim situacijama.
Nije svako nedijeljenje loše
Gledajući roditelje, dijete počinje shvaćati što znači biti vlasnik neke stvari, a takvo ponašanje ujedno nam govori da nije svako “nedijeljenje” predmeta škrtost. Tako, primjerice, ako ono samo ne smije dirati i uzimati mamin novčanik s dokumentima, zašto bi onda netko drugi smio uzimati njegove stvari?
- Svakako kod djece treba poticati određenu vrstu navika i ponašanja jer ljudskom biću nije urođeno išta dijeliti. Dakle, socijalizacija podrazumijeva stjecanje navika, a dijeljenje stvari s drugima je svakako jedna od njih. Sasvim je prirodno da dijete, ako u rukama ima igračku koju voli, nema potrebu dati je nekome - objašnjava prof. Modrušan.
Djeca o tome da treba dijeliti postupno uče, baš kao što uče čitati i pisati, a glavni modeli u ranom razdoblju su roditelji.
Uče o ovisnosti o drugima
To znači da kad, primjerice, roditelj jede keks, svakako treba ponuditi i djetetu. Ili voli li dijete crtati, može mu roditelj ponuditi svoju “najdražu” olovku.
Rođendani - dobar primjer
- Primjer naučenog ponašanja je proslava rođendana. Dijete zna, ako počasti prijatelje tortom i slavljem, da će dobiti darove. Isto tako zna da mora donijeti dar kad je nekom drugome rođendan, zbog toga je to dobar društveni običaj i treba ga poticati - mišljenja je prof. Modrušan.
Ne nazivajte ih škrticama
Ono što je najvažnije, roditelji ne bi smjeli kritizirati dijete i podrugljivo ga nazivati škrticom. Takvo postupanje neće ga potaknuti da ubuduće dijeli nego će dijete iz tih riječi zaključiti da je loše i osjećat će se nevoljeno.
Zamolite ih za njihove stvari
Ako trebate posuditi nešto od djeteta, ne zaboravite ga pitati smijete li i zahvaliti mu kada dobijete željeno. Također, ne zaboravite mu vratiti predmet kako bi i drugi put bez problema posuđivao svoje stvari. Ne ljutite se ako ponekad ne želi dijeliti, to je proces koji se uči baš kao i sve ostalo.