Zapadnjačkim očima gledajući, čini se da Japan ima prilično visoku toleranciju na neobičnosti. Japan je oduvijek imao istaknutu reputaciju zbog svoje osebujne kulture i jedinstvene tradicije, a posjetitelji koji odluče otputovati i provesti neko vrijeme u Zemlji izlazećeg sunca mogu se osjećati kao da uranjaju u kulturnu kantu leda.
POGLEDAJTE VIDEO:
Kao otočna nacija s dugom poviješću izolacije, mnogi aspekti kulture razvili su se potpuno bez utjecaja vanjskih faktora. Feudalni samurajski ideali; stariji preživjeli koji su izdržali gnjev atomske bombe; tinejdžeri u odjeći Pokemona... - nije ni čudo što se zapadnjacima čini da su Japanci prilično specifični.
Bez sumnje, Japan je jedno od najinovativnijih i najkreativnijih društava na svijetu.
Uostalom, gdje drugdje možete pronaći vlakove koji putuju brzinom većom od 480 km/h, ili WC-e koji puštaju glazbu dok obavljate nuždu.
Od fetiša za koje se brinu automati, do crtića, hrane i još mnogo toga, Japan je jednostavno fascinantan. “Čudno” nije loša stvar, želimo dodati, a iz druge perspektive, bilo bi sasvim razumno zapitati se zašto je Zapad tako čudan u usporedbi s Japanom?
Posjetitelje ove zemlje jedinstveni aspekti japanske kulture čine je jednim od najzanimljivijih mjesta na zemlji, stoga je razumno postaviti pitanje što je to što zemlju čini toliko fascinirajućom.
Ovo su razlozi koji ističu zašto nijedna zemlja nikada neće biti tako čudna i divna kao Japan:
Super čudni kvizovi
Japanski kvizovi mogu biti potpuno 'ludi', a neki su toliko 'otkačeni' da se ne smiju prikazivati u drugim zemljama. Ove igre često stavljaju natjecatelje u zapanjujuće ponižavajuće situacije. Mogu biti sasvim čudne - poput jedne igre u kojoj se jedan predmet u sobi zamjenjuje sličnim predmetom napravljenim od čokolade, a natjecatelji ga moraju pokušati pronaći grizući stvari. Ili isti mogu biti potpuno odvratni, sadržavati krv i eksplicitan materijal. Jedno je sigurno - nisu nimalo nalik 'Kolu sreće'. Japanski kvizovi zaista mogu biti super čudni.
Automati nisu samo za grickalice i piće
Ako ste mislili da automati služe samo za grickalice i piće, varate se. Japan ima najveću gustoću prodajnih automata u svijetu. Prema Japanskom udruženju proizvođača automata, postoji otprilike jedan automat na svake 23 osobe. Jedan od razloga za to je kombinacija visoke gustoće naseljenosti i visokih cijena nekretnina, što bi značilo da Japanci nemaju puno prostora za pohranu robe široke potrošnje, a japanske tvrtke radije bi stavile automat na ulicu nego otvorile trgovinu na malo.
Strojevi u zemlji prodaju sve, od sushija, flaširanih napitaka, kirurških maski i mrkve u konzervi do rabljenog donjeg rublja - da, rabljenog.
Ultraskupe, kvadratne lubenice
Lubenica je popularno ljetno voće u Japanu. Ljudi ih također daruju i igraju 'suikawari', što je kao 'piñata', ali s lubenicom. Ali tamo postoje i četvrtaste lubenice, i tu postaju zanimljive, neobične i super skupe. Kvadratne lubenice su prvotno bile dizajnirane tako da kompaktnije stanu u hladnjake i da se lakše režu, no od tada su postale ukrasni predmet koji može koštati čak i preko tisuću kuna.
A ni japanski farmeri nisu se zaustavili na kvadratnom obliku te možete pronaći i ostali koji uključuju ljubavna srca i trokute, a koji se uzgajaju u posebnim posudama ili držačima i potrebne su godine prakse kako bi dobili pravi oblik.
Jezivo ili interesantno? 'Rent-A-Cuddle Cafe'
Prvi 'kafići za maženje' otvoreni su u Tokiju 2012. Nazvani 'Soine-ya' (doslovno 'dućani za spavanje'), omogućuju muškim kupcima da spavaju pored žene uz naknadu. Ulaz košta oko 180 kuna, i postoje pravila koji se morate pridržavati. Opcije počinju s 20-minutnim drijemanjem i kreću se do 10 sati, ili možete odabrati puni noćni odmor.
Cijene znatno variraju, s najnižom opcijom koja se kreće oko 280 kuna, a najvišom cijena iznosi oko tri tisuće kuna. Osim drijemanja, kupci mogu naručiti usluge - od 'djevojka tapše mušteriju po leđima' do 'milovanja po kosi tri minute'.... Jezivo ili ... - odlučite sami, ali je 'čudno'.
'Najsloženiji' WC-i na svijetu
Da moramo provesti neko vrijeme u kupaonici je životna činjenica pa su je Japanci odlučili učiniti što ugodnijom. Oni su postali najsofisticiraniji svjetski inovatori kada je riječ o zahodima i poznati su po svojim kompliciranim 'pametnim zahodima'. Kada pogledate one tradicionalne kupaonice, vidjet ćete da su u Japanu općenito razrađenije od onih u bilo kojoj drugoj razvijenoj naciji.
Nije neuobičajeno naići na onaj koji stvara buku kako bi blokirao bilo koji zvuk koji ne zvuči ugodno, zatim ispušta parfem, automatski podiže sjedalo, grije ga te pušta glazbu ili ima ugrađen bide. Ono što im se ne može osporiti je da su za turiste ponekad malo zbunjujući.
Kupanje u juhi
Kupka s rezancima? Japan ima stoljetnu tradiciju tradicionalnih kupališta, što nije čudno jer i druge zemlje imaju isto. No, Yunessun Spa Resort u Hakoneu preuzeo je tradiciju lječilišta i dao joj jedinstven japanski zaokret. Zamislite kupanje u bačvi sa svinjskom juhom i rezancima.
- Ljudi su u posljednje vrijeme jako zabrinuti za ljepotu kože, a znaju i učinak kolagena koji se nalazi u našoj juhi od svinjetine. U ovoj kupki svi se mogu zabaviti i iskoristiti zdrave elemente ramen rezanaca - kaže vlasnik toplica Ichiro Furuya. Yunessan Spa također ima sake kupku, kupku sa zelenim čajem i još mnogo toga.
Sladoled koji se ne topi
Japanski znanstvenici za hranu izumili su sladoledne pločice koje se ne tope. Dok su eksperimentirali s jagodama kako bi pomogli farmerima pogođenim tsunamijem 2011., ovi su znanstvenici slučajno otkrili kemikaliju koja učvršćuje kremu, gotovo trenutno. Sladoled napravljeni s ovim spojem mogu izdržati pet minuta, a da se ne tope. Najbolje od svega - okusni pupoljci to neće ni primijetiti.
'Sve što želim za Božić je KFC'
Zalogajnica brze hrane možda je posljednje mjesto na kojem biste željeli proslaviti Božić, ali to je omiljeno mjesto u Japanu, gdje ljudi obično jedu na Badnjak. Tradicija je očito započela 1970-ih, kada je menadžer prvog KFC-a u zemlji čuo kako stranci kažu da im nedostaje puretina - meso koje je teško pronaći u Japanu - na Božić.
Malo Japanaca slavi praznik, ali menadžer se nadao da bi pečena piletina mogla biti dobra zamjena za one koji žude za peradi. Dobar marketing pomogao je da se tradicija zadrži, a sada je toliko popularna da ćete možda morati naručiti svoju KFC božićnu večeru tjednima unaprijed ili riskirati da provedete sate čekajući u redu za nju.
'Naki Sumo' natjecanje u plaču bebe
Obično je najteži dio roditeljskog dana natjerati bebu da prestane plakati, ali tijekom 'Nai Sumo Baby Crying Festivala', roditelji svoje mališane predaju sumo hrvačima u nadi da će ona plakati. Tradicionalni festival održava se u hramu Sensoji u Tokiju, gdje sumo borci izlaze na pozornicu i drže bebe koje sudjeluju i pokušavaju ih natjerati da počnu urlati.
Počeci ove bizarne prakse datiraju stotinama godina unatrag, a iza nje stoji uvjerenje da prodorni jauci na neki način djeluju kako bi otjerali obližnje demone koji bi vam inače nanijeli štetu. Među tehnikama koje koriste da bi rasplakali bebe uključeno je stavljanje zastrašujuće maske kako bi ih izbezumile i vikanje u njihova mala lica. No, sve se to isplati, očito, jer je najboljem 'plakaču' osiguran dug, zdrav život.
Godzilla je službeni građanin Japana
Shinjuku ima gustoću naseljenosti od oko 17.000 ljudi po četvornom kilometru, ali je 2015. dodijelio državljanstvo svom najvećem stanovniku do sada - Godzilli.
Njegovo državljanstvo također je stiglo s ponudom za posao - Godzilla je postao turistički ambasador za Shinjuku, što je najmanje što može učiniti s obzirom da je uništio regiju u tri svoja filma. Razlozi za Godzillino posebno boravište, između ostalog su, promicanje zabave te privlačenje posjetitelja iz cijelog svijeta.
- Godzilla je ponos Japana - rekao je gradonačelnik Kenichi Yoshizumi.
Spavanje na poslu znak je predanosti
U većini zemalja, biti uhvaćen kako drijemate na poslu nije dobro. U Japanu je, međutim, potpuno prihvatljivo jer je to znak napornog rada, a ne indolentnosti.
Neke tvrtke čak dopuštaju zaposlenicima 30-minutne sesije u bilo koje vrijeme između 13 i 16 sati, a praksa je tako dobro prihvaćena da čak ima i svoje ime - zove se 'inemuri' i, budući da se cijeni kao znak predanosti, spavanje na željezničkim postajama, u razredu ili u uredu, mnogo je češći prizor nego u Americi ili Europi.
Krivi zubi su modni izričaj
Svatko tko se borio sa stigmom nošenja aparatića razumjet će cilj ljudi u zapadnim zemljama koji žele imati ravne, savršene zube. U Japanu, međutim, među mladim ženama postoji rastući trend za krivim zubima, odnosno neobičnim očnjacima, što osmijehu daje neku vrstu iskrivljenog izgleda.
Djeca čiste svoje škole
Zaboravite na domare, u Japanu je čišćenje vlastite učionice i škole dio njihovog školskog obrazovanja. Učenici već kao prvašići svaki dan odvajaju vrijeme za čišćenje i održavanje svojih učionica, poslužuju ručak svojim kolegama iz razreda, pa čak i čiste zahode, kao dio tradicije zvane 'o-soji'. Nekoliko puta godišnje pospremaju i kvart oko škole, a praksa kaže da uče učenike da pomažu drugima i poštuju svoju okolinu.
Kašnjenja vlakova su naslovnice u nacionalnim novinama
Godine 2017. japanska željeznička tvrtka izdala je službenu ispriku zbog slanja vlaka 20 sekundi ranije. Ideja o 'dubokoj isprici' za 'ozbiljne neugodnosti' zbog izgubljenih 20 sekundi čini se potpuno stranom većini putnika širom svijeta, koji moraju podnijeti mnogo veće ometanje.
Japanski vlakovi među najtočnijim su na svijetu. Prosječno kašnjenje na Tōkaidō Shinkansen, najopterećenijoj željezničkoj pruzi na svijetu, iznosi oko pola minute. Zapravo, očekuje se da vlakovi budu toliko točni da ako vlak kasni pet minuta, željeznička tvrtka treba izdati službene potvrde o kašnjenju, kako bi pružila dokaz putnicima za njihove poslodavce i sastanke na koje kasne. Ako vlak kasni sat ili više, završit će u novinama.
'Zečji otok' - ljetovalište za zečeve
Što se tiče otoka koji su okupirani divljim životinjama, Okunoshima, poznatiji kao Usaga Jima ili Rabbit Island, vjerojatno je najslađi i svake godine privlači tisuće putnika. Okunoshimu nastanjuju stotine divljih zečeva koji lutaju šumama i stazama, jure turiste, pojavljuju se u viralnim video zapisima i uglavnom se izležavaju.
Zečići su toliko prijateljski raspoloženi da će vam čak skočiti u krilo i pružiti protutežu inače mračnoj povijesti otoka - koji je nekada bio mjesto proizvodnje japanskog kemijskog oružja tijekom Drugog svjetskog rata.
'Hikikomori'
Svako društvo čini i mali broj ljudi koji bi se mogli opisati kao povučeni, a često su to pojedinci koji se bore s mentalnim bolestima poput depresije i agorafobije.
U Japanu je, međutim, proteklo desetljeće svjedočilo novom fenomenu, Hikikomori - termin koji se koristi za opisivanje više od pola milijuna Japanaca (80 posto muškaraca) koji se povlače iz svih društvenih veza, posla, škole, prijatelja, hobija i njihovog zaključavanja u svoje spavaće sobe gdje često troše vrijeme na internetu, igrajući video igrice ili gledajući TV.
Japanski pustinjaci izrazito su mladi i uglavnom nezadovoljni tinejdžeri i dvadesetogodišnjaci. Psiholozi su naveli pad u japanskoj ekonomiji, stoljećima kompliciran osjećaj srama ili neuspjeha ugrađen u japansku kolektivističku kulturu - kao uzrok.
'Kawaii' kultura - kultura ljupkosti prema svemu
Japan svoju ljubav prema ljupkosti podiže na sljedeću razinu koja je dobro uspostavljena i čini vrlo rasprostranjen dio kulture. Riječ 'kawaii' izvedena je iz fraze koja znači 'ozareno lice' a odnosi se na rumenilo ozarenog pojedinca.
S vremenom je značenje mutiralo u moderno 'slatko'. Nijedno mjesto na svijetu ne cijeni 'slatkoću' kao ova zemlja - pomislite samo na Hello Kitty, Nintendo i Harajuku.
Napojnica je uvreda
Ako živite u Sjedinjenim Državama ili Europi, vjerojatno ne možete zamisliti jedete van i ne ostavite napojnicu. To je jednostavno nepristojno, ali u Japanu ste, s druge strane, nepristojni ako ostavite napojnicu. Opći konsenzus u Japanu je ako plaćate dobru uslugu - zašto biste plaćali dodatno.
Mnogi Japanci vjeruju da dobra usluga treba biti standard i ako pokušate ostaviti napojnicu, može biti odbijena. Pristojno pravilo je ne ostaviti napojnicu u restoranu - ma koliko vam se to činilo čudnim. Samo budite ljubazni i zahvalite svom poslužitelju na usluzi. Osoblje hotela također ne očekuje napojnicu, ali neki zaposlenici koji rade za turističke tvrtke navikli su primati napojnice pa bi mogli biti zahvalni ako dobiju malu napojnicu - samo budite diskretni i stavite novac u omotnicu.
Ulice nemaju ime
Većina japanskih ulica nema imena. Sustav koji se koristi za poštanske adrese složen je i idiosinkratičan, počevši od prefekture - najviše jedinice administrativne podjele, zatim grada ili općine, okruga, a zatim bloka - za urbane adrese ili broja zemljišta - u ruralnim mjestima. Prostori između ulica su imenovani, a nekim kućnim brojevima dati su brojevi prema vremenu kada su izgrađene, ali osim u Kyotu i nekim gradovima Hokkaida, većina japanskih ulica je bezimena, prenosi The Travel.
POGLEDAJTE NOVU EPIZODU SHOWA 'TKO MI BOLJE KUHA?'