Prosječan 25-godišnjak u Hrvatskoj zaposlen je u struci, spava između pet i sedam sati i barem isto toliko, odnosno u prosjeku više od šest sati dnevno, provodi na svom pametnom telefonu. Bavi se sportom, informira se online i politički je neutralan. Još živi s roditeljima, ali štedi, planira osnivanje obitelji, djecu i kupovinu stana. Svaki drugi planira pokrenuti svoj biznis, stoji u istraživanju Hendala, agencije za istraživanje tržišta u Hrvatskoj.
Kažu da u našoj zemlji danas živi oko 49.000 ljudi u dobi od 25 godina, a gotovo polovica njih i dalje živi s roditeljima. Skoro 70 posto ispitanih reklo je da ne posjeduje vlastitu nekretninu, a upola manje njih tvrdi da su financijski samostalni.
Više od 50 posto mladih ima kućnog ljubimca, najčešće psa, a većina planira jednog dana kupiti stan i osnovati obitelj. Ipak manje od polovine njih uspijeva ponešto uštedjeti.
Zaposleno je nešto više od 50 posto mladih, a četvrtina se još školuje. Trećina ljudi obuhvaćenih istraživanjem kazala je kako bi se najvjerojatnije iselili iz Hrvatske da im se ukaže prilika za to dok je njih 16 posto sasvim sigurno u to.
Mladi ljudi su kod nas prilično optimistični pa 50 posto njih planira pokrenuti vlastiti posao. Politika ih ne zanima.
Bez pametnih telefona ne bi mogli živjeti pa tako gotovo polovica 25-godišnjaka na njemu provede po šest sati na dan, uglavnom za dopisivanje ili video pozive.
Kada bi išli na pusti otok i mogli ponijeti samo tri stvari, jedna od njih bi za gotovo polovicu ispitanih bio upravo mobitel. Facebook je na prvom mjestu interesa mladih pa ga tako više puta dnevno provjerava skoro 80 posto, Instagram njih nešto više od 50 posto. S druge strane Twitter ih baš previše ne zanima - više od 70 posto ga uopće ne koristi.
Detalji istraživanja:
- 42,6 posto ispitanih 25-godišnjaka u Hrvatskoj još živi s roditeljima, a svaki treći od njih živi s partnerom.
- 37,7 posto ispitanika je odgovorilo da je potpuno financijski samostalno, a isto toliko ih je uglavnom financijski samostalno.
- 66,7 posto ne posjeduje vlastitu nekretninu, ali je planiraju kupiti. Redovito zato štedi 38,3 posto ispitanih, a još toliko ih štedi povremeno.
- 28,4 posto ispitanih kaže da će sasvim sigurno stupiti u brak, a 29,6 posto je reklo da će vjerojatno to učiniti.
- 69,8 posto planira imati jedno ili više djece.
- Kućnog ljubimca trenutno ih ima 53,1 posto i to u 70,9 posto slučajeva psa.
- Zaposleno je 56,8 posto ispitanih 25-godišnjaka, dok se još školuje njih 25,9 posto, a 16 posto ih je nezaposleno i u potrazi za poslom.
- 58,7 posto ispitanih je odgovorilo da rade u struci, a 21,7 posto ih je reklo da vlastitim izborom ne rade u struci.
- Na pitanje bi li zbog posla preselili u drugu državu, 30,9 posto odgovorilo je kako nisu sigurni, još 30,2 posto kaže da vjerojatno bi, a 16 posto bi ih preselilo sasvim sigurno.
- 50 posto ispitanih razmišlja pokrenuti vlastiti posao.
- 48,8 posto ispitanih potvrdilo je da uvijek izlazi na izbore, a njih 45,7 posto pritom nema političkih preferencija.
- Mlade ne zanimaju političke stranke, ali niti sindikati: 93,8 posto ih nije u članstvu niti jedne političke stranke, a 96,3 posto nisu članovi sindikata.
- Neutralni su kad je riječ o povjerenju u Europsku uniju za što se izjasnilo njih 38,3 posto, dok ih je i 43,8 posto neutralno kad je riječ o povjerenju u NATO.
- Većina se informira prateći informativne portale koje svaki dan prati 56,8 posto ispitanih, dok tisak, odnosno novine ili časopise, svakodnevno čita 8,6 posto, a gotovo nikada 24,7 posto.
- Televizijski program svaki dan prati 46,3 posto ispitanih 25-godišnjaka, a radio 36,4 posto ispitanih.
- Pametni telefon više od šest sati dnevno koristi 42,6 posto ispitanih, a između tri i šest sati njih 27,2 posto. Njih 56,9 posto najveći dio tog vremena pametni telefon koristi za dopisivanje, chatanje ili video pozive, na drugom je mjestu surfanje internetom s prosjekom od 21,9 posto, dok su na trećem mjestu društvene mreže koje na svom pametnom telefonu prati 15,6 posto.
- Facebook više puta dnevno provjerava 78,4 posto ispitanih, Instagram njih 53,7 posto, a YouTube 53,1 posto. WhatsApp više puta dnevno koristi 63 posto.
- Twitter ih uopće ne koristi 72,2 posto, Snapchat 69,8 posto, a LinkedIn 58,6 posto.
- S najužim krugom prijatelja primarno komuniciraju putem aplikacija i društvenih mreža koje je kao glavni kontakt istaknulo 68,5 posto ispitanih. Osobni kontakt s najbližim prijateljima primarno navodi tek njih 28,4 posto.
- Hendalovo istraživanje pokazalo je da slobodno vrijeme najčešće provode kuhajući, čak češće nego što u prosjeku izlaze u klubove, kafiće, kino ili kazalište.
- 77,2 posto njih tvrdi da nikada ne konzumira lake droge, 61,7 posto nikada ne puši, dok je kod alkohola situacija ponešto drugačija.
- S vremena na vrijeme alkohol konzumira njih 36,4 posto, a rijetko, odnosno samo u posebnim prilikama, alkohol konzumira njih 42 posto.
- Hrvatski 25-godišnjaci sportski su aktivni. Njih 42,9 posto bavi se sportom i to najčešće trčanjem, šetnjom, vožnjom bicikla ili pak vježbom kod kuće.
- Većina ih spava između pet i sedam sati (njih 61,7 posto), dok ih 29 posto spava između osam i devet sati.
- Tri stvari koje bi ponijeli na pusti otok? Mobitel je uvjerljivo na prvom mjestu koje je navelo 47,5 posto ispitanih. Hranu i vodu unaprijed bi ponijelo njih 29,6 posto, prijatelja ili partnera povelo bi ih 22,8 posto, a praktične stvari za preživljavanje 19,8 posto.