Dok odrastaju, ljude uče da govore ‘da’ kako bi ostavili dojam ljubaznosti ili očuvali mir. Ali svijet je područje razmjene informacija i odbijanje je njegov sastavni dio, kaže psihologinja Jane McCartney. Tu je jednostavnu spoznaju teško provesti u djelo jer nas sputavaju obziri i strahovi. Jedna je od najpodmuklijih prepreka osjećaj krivnje.
Ljudi s manje samopouzdanja boje se kakav će dojam ostaviti. Strahuju da ih se zbog odbijanja, osobito na radnome mjestu, ne obilježi kao sebične ili neradnike. Psiholozi tvrde da ljudi govore “da”, iako misle suprotno, iz potrebe da bi se nekome svidjeli, ali i iz straha da će nekoga povrijediti. Onima koji ne znaju reći “ne” psiholozi savjetuju da odbijanje vježbaju govoreći “da”.
Iza “da” slijedi jak argument poput: “Svakako, ali trenutačno sam zatrpan poslom. Možemo li poslije o tome? Trenutačno se ne mogu tome posvetiti jer imam previše obveza”.
Možete reći i: “U redu, ali možeš li napraviti x i y prije nego što počnemo raditi na tome da vidimo ima li to smisla.” Tako ne odbijate nego odgađate pomoći, a da pritom niste rekli “ne”.
Mudro “ne” otvara vrata napredovanju
Odbijanje šefova zahtjeva uvijek je osjetljivo. Razmislite kako to najbolje učiniti jer ste već upoznali svog poslodavca u različitim situacijama. No odbijanje nečega može vam utrti put napredovanju ako ga dobro argumentirate. Nemojte se ispričavati niti previše objašnjavati. Radije ponudite konkretno rješenje, novu ideju ili upozorite na prepreke.
Budite pristojni i blagi, ali odlučni
Osmijeh i blag ton neka budu pratitelji svakog vašeg odgovora. Kad procijenite da nešto ne bi bilo dobro za vas, odbijte to jednakim tonom uz kakav biste i prihvatili. Ljubazan odgovor neće izazvati burnu reakciju. Ako kažete “ne”, to ne znači da ste nepristojni. Jednostavno recite: “Ovoga vam puta stvarno ne mogu pomoći”.
Nikad ne reci ni "da, ali..."
Jasnoća je osnova dobroga komuniciranja, a rečenice s ”da, ali” nisu ni jasne niti jednoznačne. One su loš pokušaj da izrazite neslaganje, tvrde komunikolozi.
U tom slučaju ljudi će čuti ili samo “da” ili “ali”. Ako poslodavac ili kolega vaš odgovor protumače kao “da”, naći ćete se u poslu do vrata koji možda nećete dobro obaviti.
Ako sugovornik čuje samo “ali”, koje se obično doživljava kao trenutačno odbijanje, ono može izazvati sukob.
- Najgori rezultat izgovaranja ‘da, ali’ jest da vas se doživi kao neodlučne - kaže psiholog i komunikolog Matthew Tarpey. Stoga predlaže da, nakon što odvagnete možete li nešto obaviti ili ne, kažete jasno - “da” ili “ne”.
A za situacije u kojima morate uskladiti privatne želje i poslovne obveze upotrijebite pitanje. Umjesto bojažljivog: “Da, napravio bih to, ali kad ću onda na odmor?”, odlučno kažite: “Imate li ikakav prijedlog kako da u ovakav radni raspored uguram i godišnji odmor?”. Tako iskazujete savjesnost i odgovornost prema poslu, poručuje Tarpey.
Važno za karijeru
Umijeće da u pravom trenutku kažete “ne” može biti pokretač karijere. Važno je to učiniti uz dobro obrazloženje i odlučnim, ali blagim glasom te ponuditi drukčije rješenje.
Svaki “ne” treba dobro odvagnuti
Prije nego išta odgovorite onima koji su vam nametnuli još jednu obvezu, razmislite. Možda nije dobar trenutak da odbijete, ali znate da posao ne biste dobro obavili, pa bi tvrtka trpjela štetu. Također promislite možete li uz malo reorganizacije ipak preuzeti posao i dobro ga napraviti. Kad sve posložite, recite jasno možete li ili ne obaviti posao.
Torta nije razlog da šefu kažete “ne”
Na vrhu popisa loših izgovora jest onaj da ponuđeni projekt nije u opisu vašeg posla. Izgovor da zadatak izgleda prekomplicirano ili da ga ne znate napraviti škodi ugledu i dugoročno ugrožava vašu budućnost u tvrtki. Neki šefovi ne vole izgovaranje na privatne obveze, poput tetkina drugog vjenčanja ili preuzimanja torte u slastičarnici.
Kad nešto odbijate, nešto i ponudite
Ne ispričavajte se kolegama uz mnogo riječi. Neka to bude samo jasno objašnjenje. Primjerice, istaknite kolegama da bi zbog novog posla stare obveze trpjele. Također, ne zaboravite im ponuditi pomoć ako svoj dio posla obavite prije nego što ste planirali.