Filmska zvijezda Marcello Mastroianni, John F. Kennedy, čak i princ Charles, svi su nosili rukom izrađene kravate iz napuljske trgovine koja je toliko poznata po svojoj zanatskoj vještini da ima tisuće odanih sljedbenika.
U gradu podno Vezuva malena prodavaonica E.Marinella izgleda gotovo isto kao i kada je otvorena 1914. Prozorski okviri su drveni, ondje su svijećnjak i stara blagajna.
POGLEDAJTE VIDEO: Upoznajte žene članice Kravat pukovnije
Maurizio Marinella (64) treća je generacija vlasnika i kaže da je uspjeh njegove obitelji u tom južnom talijanskom gradu, koji se uvijek borio sa siromaštvom i velikim brojem nezaposlenih, "svojevrsno čudo".
"Sve je počelo u 20 kvadrata u Napulju, gradu u kojem je sve malo teže nego drugdje", rekao je Marinella.
Maurizijev djed Eugenio želio je ondje stvoriti "mali kutak Engleske" i muškarcima nudio košulje i druge odjevne predmete od tkanina koje su izravno stizale preko Kanala.
Malo pomalo, međutim, kravata se pretvorila u njihov zaštitni znak.
Manijakalna briga za detalje
Svila i danas stiže iz engleskog Macclesfielda, a kravate se šiju ručno u radionici blizu butika. Za Marinellu danas radi dvadeset švelja.
Lojalni kupac Rudy Girardi u prodavaonicu dolazi od tinejdžerskih dana i hvali se da ima tisuće Marinellinih kravata, koje koštaju od 130 do 215 eura.
"Kravata je osnova", kaže Girardi.
"To je znak poštovanja", dodaje i objašnjava da Marinellu voli zbog "manijakalne brige za svaki detalj".
On kravatu mijenja nekoliko puta dnevno, bira neku živopisnu za jutro, neku institucionalniju varijantu za popodne i elegantnu kravatu za večer.
Svaka Marinellina kravata izrađuje se 45 minuta, u deset koraka, od rezanja svile, šivanja do stavljanja etikete.
"To je precizan posao, usporediv sa zlatarskim. Radimo na pola milimetra", kaže 60-godišnja Maria Rosaria Guarino, koja za obitelj Marinella radi 38 godina.
Kupci mogu personalizirati duljinu, širinu i debljinu kravate.
Svaki dan se proizvede 150 kravata. Potražnja prije pandemije bila je mnogo veća, dvostruka, čak i trostruka. Tvrtka to može realizirati, ali više od toga ne želi jer bi to ugrozilo kvalitetu.
"Svaka kravata je unikatno djelo", kaže Marinella i priznaje da mu je "kvaliteta gotovo opsesija".
Moda je ciklička
Mnoge poznate osobe iz svijeta vezale su Marinelline kravate, uključujući bivšeg njemačkog kancelara Helmuta Kohla, "diva kojem smo radili kravate 65 centimetara duže od uobičajenih".
Svakoga dana, uključujući nedjelju, Marinella je od 6.30 sati u svome butiku kako bi u napolitanskoj tradiciji "dočekao mušterije i ponudio im kavu".
Iako su lani imali 18 milijuna eura prometa, u tvtrki očekuju značajan pad ove godine zbog koronavirusa.
Ali pad prometa osjetio se i prije pandemije u cijeloj industriji. Izvoz kravata i leptir mašni na globalnoj je razini pao za 10 posto od 2015. do 2019.
Razlog je hir - mladi sve manje nose kravate, a neke velike kompanije i banke kravatu su proglasile opcionalnom.
"Srećom, moda je ciklička. U zadnje vrijeme opet se primjećuje pomak prema klasičnoj modi", kaže 25-godišnji Alessandro Marinella, koji predstavlja četvrtu generaciju obiteljskog posla.