To je to što me zanima!

Na najzapadnijoj točki Hrvatske je svjetionik koji prema legendi skriva tužnu ljubavnu priču

Priča kaže da ga je izgradio austrijski grof Metternich kao znak ljubavi prema lijepoj hrvatskoj plemkinji koju je upoznao na bečkom balu. Nažalost, zdanje u kojem su trebali zajedno živjeti nikad ih nije dočekalo
Vidi originalni članak

Najzapadnija kopnena točka Hrvatske je rt Savudrija, izbočen na sjeverozapadu istarskog poluotoka. Nalazi se sjeverno od sela Savudrija, na ulazu u Piranski zaljev, udaljen svega 5 kilometara od slovenske granice.

Ako ćemo biti potpuno točni, najzapadnija točka je rt Lako kod Bašanije, niti kilometar od rta Savudrija. S rta Lako, kojeg još nazivaju i Punta Lanterna, pruža se pogled na romantični svjetionik na Punti Savudrija koji je izgrađen 1818. godine i najstariji je uščuvani svjetionik u Istri, možda čak i na cijelom Jadranu.

POGLEDAJTE VIDEO o najljepšim plažama na Jadranu:

Vaš internet preglednik ne podržava HTML5 video

Savudrijski svjetionik jedna je od najpopularnijih atrakcija Savudrije i ovog dijela Istre, tim više što se za njegovu izgradnju vežu zanimljive i romantične priče.

Izgrađen je brzo nakon Napoleonskih ratova, a izgradilo ga je Austrijsko Carstvo kako bi označili južni ulaz u Tršćanski zaljev. Svjetionik je imao vitalnu ulogu u komunikaciji - brodovi su se najavljivali zastavicama, što je dalo dovoljno vremena za pripremu za njihov dolazak u luku.

FOTOGALERIJA: LJEPOTE JADRANA Otočić Pokonji Dol obiđe se u samo 600 koraka, a na njemu ponosno stoji svjetionik iz 1872.

Svjetionik je originalno bio visok 19 metara da bi krajem 1890.-ih bio dograđen na sadašnju visinu od 29 metara. Točnije, kula je visoka 29 metara, dok se svjetlo svjetionika nalazi na 36 metara nadmorske visine.

Ljubavna priča

Osim što je svjetionik imao važnu ulogu u pomorskom prometu, postoji i romantična legenda vezana za njegovu izgradnju. Priča kaže da ga je izgradio austrijski grof Metternich kao znak ljubavi prema lijepoj hrvatskoj plemkinji koju je upoznao na bečkom balu.

PREDIVNO I BAJKOVITO Na plaži Bilin Žal kod Lumbarde svatko će pronaći komadić raja

Nažalost, zdanje u kojem su trebali zajedno živjeti nikad nije dočekalo svoje vlasnike. Ona je umrla tijekom izgradnje, a austrijski grof ga više nikada nije posjetio.

Službeno, svjetionik je dala izgraditi deputacija Tršćanske burze ("Deputazione di Borsa", op.a. današnja Gospodarska komora) pod pokroviteljstvom austrijskog cara Franje I. koji se i spominje u natpisu na podnožju građevine.

Projekt je napravio arhitekt Pietro Nobile, koji je projektirao i cestu Trst-Pula. U izradi je korišten lokalni kamen s obližnje obale, a krov svjetionika pokriven je crjepovima koji teže čak 70 kilograma i odolijevaju najjačim burama.

Izgradnja je započela u ožujku 1817. godine, a do kraja iste godine već je bilo sagrađeno 80 posto. Svjetionik je prvi put upaljen u noći 17. travnja 1818. godine, a tom svečanom činu prisustvovao je i sam austrijski car koji je tada bio u posjeti Trstu.

Prvi svjetionik s rasvjetom na plin od ugljena

Zanimljivo jest i da je Savudrijski svjetionik prvi svjetionik u svijetu koji je za rasvjetu koristio plin dobiven destilacijom ugljena dopremanog iz rudnika s područja Labinštine. U slučaju eventualnih kvarova na plinskoj instalaciji, omogućeno je i alternativno rješenje pa se za rasvjetu moglo koristiti i ulje.

Svjetionik danas više nije u funkciji, zamijenjen je manjim potpuno automatiziranim, a njegova dva apartmana iznajmljuju se turistima.

 

Idi na 24sata

Komentari 4

  • Car.Mrgud 30.08.2023.

    Kaj, nisu ga izgradili vješti i vrijedni rvacki graditelji nego je i to sagradio austrougar?

  • mrTrobec 30.08.2023.

    jesmo mitomani,kakva prića

Komentiraj...
Vidi sve komentare