Mnoge zbirke starog nakita koji čuvaju muzeji, imaju krila kao motiv, a on je prisutan i u raznim modernim kolekcijama novog doba. Naime, nije to neobično - mitologija i religija prepune su krilatih stvorenja i hibridnih životinja kao što su Pegaz ili grifon, ali i ljudi s krilima koji simboliziraju slobodu letenja i moć. U grčkoj mitologiji tu moć ima Merkur – na glavi mu je krilata kaciga.
Ovaj motiv značajnu popularnost dobiva i u novije vrijeme – posebice tijekom 19. stoljeća kad su draguljari aristokrata i visokog društva shvatili simboličku moć krila. Jedan od onih koji donosi posebno viđenje motiva je Boucheron, slavna draguljarska kuća koja 1883. godine predstavlja predivnu ogrlicu 'Plume de Paon', koja ima elemente nalik na perje.
POGLEDAJTE VIDEO: Kraljevi zaručničkog prstenja
Sve skupa podsjećalo je na krila, suptilni, elegantni dizajn. U to doba dizajneri nakita za visoko društvo postali su fascinirani antikvitetima te na scenu vraćali elemente starog, klasičnog dizajna.
René Lalique, dizajner stakla i draguljar, također je istražio motive krila, dajući tadašnjem dizajnu posebno kreativan, moderan dojam. Osim njega, u drugoj polovici 19. stoljeća značajna je bila autorica Marie-Étienne Nitot koja je okupila 15 talentiranih obrtnika i otvorila radnju Chaumet kako bi aristokraciju snabdijevala predivnim ukrasima i nakitom s draguljima. I ona je cijenila motiv krila, dajući mu notu romantike i ženstvenosti.
U vrijeme Belle Époque, odnosno koncem 19. stoljeća, vrlo su popularne bile tijare s krilima ukrašene draguljima, koje su dame nosile na balove i posebne večere, inspirirane stilom kraljica i princeza. Ovi dragocjeni ukrasi za kosu bili su idealni detalji koje su dame nosile na haljine iz ateljea Visoke mode. Tijare bi bile višenamjenske – mogle su se rastaviti i nositi kao broš, ako bi dama poželjela skrenuti pažnju na dekolte.
Osim Europljanki, i Amerikanke su cijenile ove ukrase, primjerice Gloria Vanderbilt, koja je nosila mnoge kreacije s potpisom kuće Chaumet. Obožavala je krila ukrašena dijamantima u raznim kombinacijama.
U vrijeme Art Decoa, odnosno umjetničkog razdoblja French Arts Décoratifs (u SAD-u i Europi tijekom 20-tih i 30-tih godina prošloga stoljeća), koji je obilježio scenu vizualnih umjetnosti, arhitekture i dizajna svakodnevnih proizvoda, ukrasi dobivaju na važnosti. Sve je ukrašeno – od nakita do čaše.
Tu krila dobivaju novi poticaj, dizajnerski su bogata, raskošna, način života zahtijeva snažno ukrašavanje, život se mijenja, postaje nešto slobodniji. Žene skraćuju kosu, haljine su manje, a ukrasi veći. Hit su i obruči za kosu, kao trake s dijamantima, također inspirirane krilima i njihovom moćnom simbolikom.
Tada vodeći autori, Suzanne Belperron, René Boivin, Paul Flato i Fulco di Verdura, ovom motivu posvetili su brojne kreacije i kolekcije. Kombiniraju poludrago i drago kamenje te se inspiriraju bogatstvom nakita aristokracije i plemstva.
Jedan od popularnih komada nakita u to vrijeme potpisuje Suzanne Belperron, kreacija je ime dobila po krilima – jednostavno 'Wing'. Dizajnom nakita i tijara dizajneri i umjetnici tog doba natjecali su se tko će bolje i ljepše te naravno raskošnije, napraviti kreaciju za posebno događanje neke od dama. Popularizirani su posebni način brušenja kamenja i dijamanata te je značajan bio i njihov postav na ukrasu, inspirirani su ne samo krilima, već i floralnim te sličnim romantičnim i vrlo ženstvenim motivima.
U to vrijeme popularnost raste brošu, ukrasu koji su dame nosile na ovratniku ili dekolteu, bilo je bitno bogato se ukrasiti i naglasiti luksuz dizajna. Kristali i dijamanti smješteni su na broševe u obliku voća koje je onda dodatno ukrašeno krilima koja su formi dali dojam elegancije i lakoće.
Povjesničari nakita i dijamanata posebno vole ovo razdoblje, kraj prošloga i početak ovog stoljeća, jer je ukrašavanje bilo raskošno i simbolično. A kuće i dizajneri sačuvali su niz kreacija iz tog razdoblja, kao i nasljednici aristokratskih obitelji, koji ovaj tip ukrasa čuvaju kao vrijedno nasljedstvo.
Nakit poput ovog imao je razne uloge i u kinematografiji - primjer je broš 'Winged' kojeg potpisuje Fulco di Verdura, napravljen od ružičastog topaza, zlata i dijamanata.
Tu kreaciju napravljenu 1939. godine, kupila je slavna glumica Joan Fontaine i nosila ga u filmu Alfreda Hitchcocka, Suspicion (1941. godine).
Otprilike u isto vrijeme, draguljarska kuća koja i danas postoji, Van Cleef & Arpels, predstavlja broš s dva krila 'Aile de Samostras'. Dizajn je bio posebno napravljen za vojvotkinju od Windsora, a i ostali članovi britanskog plemstva obožavali su slične radove.
Draguljari visokog društva često su istraživali dizajn koji povezujemo s letenjem, kao simboliku koja daje dojam da je osoba koja nosi taj nakit u nekim višim prostranstvima. Naravno da je visoko društvo znalo kako se istaknuti te kojim znakovima dati do znanja da oni ipak žive na visokoj nozi.
Jedan od divnih primjera nakita s polovice prošloga stoljeća na ovu temu je Cartierova 'Ptica', napravljena polovicom četrdesetih. Tu je i 'Vilin konjic', osmišljen početkom pedesetih, kao ultimativni ukras za damski look. Ovaj je motiv bio sada već prisutan i u stilu srednjeg sloja, autori nakita oponašali su stil bogataša te nudili nešto pristupačnije ukrase.
Još jedan značajan komad nakita, 'Kupidova krila', dizajnirao je Salvador Dali 1950. dok je živio u New Yorku, a izradili su ga Alemany & Ertman u radionici hotela St. Regis. U potpunosti izrađena od žutog zlata, krila kao da su uistinu pernata, zahvaljujući preciznoj gravuri. U početku je napravljeno deset takvih prstenova, sve ih je potpisao Salvador Dali, a jedan od njih može se vidjeti u draguljarnici Didier u Londonu.
I u ovom mileniju krila su poseban motiv, stoga je kuća Van Cleef & Arpels potpisala kreaciju Isadora, iz kolekcije Ballets Précieux (2007.). Dizajn je posveta Ruskom baletu, a radi se o plesačici koja ima ukrase nalik na krila. Osim te, donose i kolekciju Bals de Légende, inspiriranu slavnim baletom Labuđe jezero.
I kuća Vendura postoji danas – evociraju vrijeme elegancije i ženstvenosti ukrasom imena 'Winged heart'. Ovaj dizajn dio je scene nakita koji je impresija minulih vremena dekadencije i glamura kad je svakodnevica bila u znaku finoće i luksuza, naročito u životu pripadnica visokog društva.