Nešto novo, nešto staro, nešto plavo, nešto posuđeno..., no ne govorim o mladenkama već o Malti. Maloj otočnoj zemlji koja, iako nam je geografski blizu (odmah ispod Sicilije), kad ste tamo može djelovati miljama daleko. Zašto i kako pokušat ću vam prenijeti u putopisu koji je nastao nakon dva tjedna posla vodiča kojem se uvijek rado vraćam kad su ovakve destinacije u pitanju.
Iako ovo putovanje nije uključivalo moju vožnju motorom, Malta nudi nevjerojatno puno zabave za svakoga, po više nego pristupačnim cijenama. Kad smo kod motora, da sam i imala priliku s obzirom na njihov promet i činjenicu da voze lijevom stranom kao Britanci, a iznimno ludo (utjecaj Italije) , ne znam bi li to i bilo dobro iskustvo. Osim prometa, utjecaj koji su Britanci ostavili vidljiv je i na puno drugih načina. Što ne čudi budući da je Malta bila njihova kolonija od 1814. do 1964. godine. Puno su toga posudili upravo od svojih kolonizatora. Za početak jezik, sva sreća da je uz malteški, engleski jezik službeni , jer kužiti malteški djeluje nemoguće, a navodno je i beskrajno težak za naučiti, što ne čudi s obzirom na to da je kombinacija arapskog, engleskog i talijanskog.
Više o vožnji i jeziku pogledajte u videu:
Osim posuđenog jezika i strane vožnje od Britanaca, jednim dijelom "posuđena" je i arhitektura, zatim telefonske govornice koje inače svi prepoznaju kao zaštitni znak Londona . One su i tu pronašle dom. Također, struja (trebaju vam isti adapteri kao i u Britaniji), a do unatrag par godina i javni prijevoz bio je starim narančastim busevima koji su taj zadatak nekad davno obavljali također po Londonu.
Iako su busevi zamijenjeni novijima, a radi se o zemlji-otoku koji je nešto manji od Krka recimo, često vam treba više od sat vremena od jednog grada do drugog bilo busom ili autom. Neprestana gužva na cesti u svakom trenu, a često i noću je nešto čime će vas Malta podsjetiti na New York ili nešto takvo. Opet nije čudno jer na tako malom prostoru živi nešto manje od pola milijuna ljudi, što je čini najgušće naseljenom zemljom Europske unije, a i jednom od najgušće naseljenih na svijetu.
Uz to tijekom ljeta posjeti je preko milijun turista, koje osim plaža i tipičnog uživanja na Mediteranu svakako privlači stvarno specifična arhitektura koja je spoj istoka i zapada na poseban način. Sve zgrade i kuće su neke žute boje ili boje pijeska, što svakako podsjeća na arapske zemlje, a isti ti Arapi ostavili su puno svoje kulture i običaja tijekom 200 godina koliko su tamo vladali. To sigurno spada u ono nešto staro. Sad još s tim spojite stare viktorijanske zgrade sa zatvorenim balkonima u svim mogućim bojama i dobili ste šarenu, stvarno zanimljivu i posebnu Maltu. Arhitekturu, ali i gužvu tijekom dana najviše ćete doživjeti u glavnom gradu Valletti ili u gradu popularnom za shopping Sliemi, uz naravno nebrojene restorane i kafiće, što pak podsjeća na Italiju.
Više o Valletti i arhitekturi provjerite u videu:
Tijekom mog boravka gotovo svaka ulica u Sliemi postala je spremna za svoju Fiestu, što je opet jedna od odlika Malte. Od svibnja do rujna gotovo svaki vikend neko mjesto, grad ili selo slavi svog zaštitnika, pa to mjesto postaje još šarenije nego inače. Poznati su kao izrazito katolička zemlja, a osim Fiesti to pokazuje i činjenica da su tek unatrag par godina dobili mogućnost razvoda koju dugo nisu imali.
Pogledajte sve o SIiemi u videu:
Ipak lokalne Fieste nisu ono što privlači tisuće mladih željnih cijenama pristupačnog noćnog provoda , po kojem je Malta opet popularna među putnicima. Za to je najpopularniji "noviji" grad St. Julian's. Sam grad danju nije toliko popularan, no navečer se pretvara u apsolutni centar Malte. Dio grada gdje su gotovo svi klubovi je Paceville, a nema onog koji je bio na Malti, a da nije čuo za to. Recimo naša verzija Zrća, osim što nije na plaži. Zapravo je sve jako dobro uhodano i organizirano za vaše provode, a kad to usporedim s našom obalom, moram priznati i iznimno jeftino. Primjerice 20 eura vam je dovoljno da taksi-kombijem dođete od nekog drugog dijela otoka, više nego dovoljno uživate svakakvoj kombinaciji pića i vratite se nazad istim tim taksijem.
Cijena kombija koji voze cijelu noć po Malti i staju gdje treba da vas skupe ili vrate doma je najčešće od dva do tri eura, a ako želite još jeftiniju varijantu karta za bus koja vrijedi cijeli dan i tu noć je euro i 50 centi. Naravno ulazak u klubove se ne naplaćuje, a nude različitu glazbu i svi imaju jeftine opcije pića . Ako vas Paceville i taj način zabave ne zanima, na Malti ćete opet pronaći i nešto drugačije, ja sam primjerice bila na jednom od najboljih reggae partya na plaži uz to da su i MTV dani nudili besplatne koncerte svima koji smo se u to vrijeme našli tamo. Eto, živio dan kad ćemo kod nas moći besplatno na koncert Enrique Iglesiasa ili svih ostalih koji su gostovali.
Sve o partyjima na Malti pogledajte u videu:
Još jedan grad koji se ne propušta je Mdina, danas poznata i kao Silent City ili tihi grad, jer unutar starih zidina nekad glavnog grada živi samo nekoliko stotina ljudi, a osim zanimljive stare jezgre nudi i dobar pogled na gotovo cijelu Maltu. Što se tiče samih plaža, nas iz Hrvatske Malta neće ludo fascinirati, jer ne nudi ništa novo što kod nas nema, a i veličine je samo jednog našeg otoka. Ipak to ne znači ništa loše ili da joj plaže ne valjaju. Ono što bi vam ipak moglo nedostajati je zelenilo, toga na Malti stvarno nema puno, osim iznimnog velikog broja kaktusa.
Plaže na Malti pogledajte u videu:
Arhitektura, spoj kultura, pristupačnost stanovnika, provodi i zabava, s lakoćom privlače veliki broj turista i ja bi joj se prva uvijek vratila, a ima još nešto zbog čega mnogi dolete samo po to iz mnogih Europskih zemalja; povoljne cijene tetoviranja . Uz klubove u Pacevilleu, ima dosta studija koji to nude. Budući da sam ja napravila dvije u Hrvatskoj prije ove na Malti, mogu shvatiti zašto je mnogima to nešto što svakako tamo obave i ako to volite kao ja, svakako preporučujem.
Sad da se vratim na ono plavo i novo. Novo je nevjerojatno puno toga, jer neprestano nešto grade. Većinu gradova ja nisam ni prepoznala, istina da je prošlo trinaest godina od kad sam zadnje bila na Malti, ali i kolegama koji su bili prije samo par godina teško je bilo prepoznati mnoga mjesta. Dok zelene boje nedostaje, s plavom nema tih problema, osim iznimno plavog mora, tipične malteške barke uvijek su iste plave boje, a i na zgradama jako vole plavo. Plava je i nevjerojatna laguna na otoku Comino koji je uz otok Gozo jedini naseljen osim Malte. Zajedno uz još neke manje čine Maltu kao cjelinu. Na Gozo i Comino odlazi se po one fotografije fascinantne obale, koje ćete pronaći kad istražujete Maltu, ali oni će ipak dobiti novi putopis.