U slučajevima kada djeca odbijaju poslušnost i autoritet starijih, često se radi tek o tome da nisu nikada naučili gledati stvari iz tuđe perspektive.
POGLEDAJTE VIDEO:
Djeca nemaju namjeru biti zločesta ili bezosjećajna, čak naprotiv, namjere su im često dobre, ali imaju problema s 'čitanjem' društvenih signala.
Donosimo četiri tehnike koje vam mogu pomoći da ih urazumite:
1. Pitajte otvorena pitanja
Umjesto da kažete djetetu: 'Moraš se prestati svađati s učiteljima', bolje je pitati ova pitanja: 'Što misliš kako se učitelji osjećaju kada im upadaš u riječ?', 'Što si time htio postići?', 'Zbog čega je to što si htio reći bilo tako važno?' i 'Možeš li tako nešto reći bez da zvuči kao da se svađaš?'.
Takav pristup djetetu daje priliku da razmotri i tuđe misli te kako se njihovo ponašanje može negativno ili pozitivno odraziti na druge. Otvorena pitanja uključuju riječi: tko, kada, gdje, kako i zašto. Korisna vježba može biti i da svom djetetu kaže da pogleda vaše lice i pokuša pogoditi kako se osjećate.
Bez obzira na odgovore koje dobijete, makar to bilo i samo slijeganje ramenima, nastavite pitati dijete što misli da bi u određenoj situaciji bilo odgovarajuće ponašanje. To djetetu pomaže da razmišlja o društvenim normama i signalima, te ih uči kako reagirati u budućnosti.
Takva pitanja postavljajte stalno, ne samo kada se nešto dogodi jer će dijete na taj način naučiti više o empatiji i tome kako se drugi osjećaju zbog njihovih postupaka.
2. Budite društveni promatrač
Kako bi svom djetetu pomogli izgraditi svijet o drugima, uvedite koncept društvenog špijuna.
Društveni špijuni promatraju ljude u različitim okruženjima i onda primjećuju društvene signale poput glasnoće govora, tona, kontakta očima, fizičke prisutnosti, prekidanja, svađanja itd..
To možete napraviti tako da odete na neko javno mjesto i pokušate primijetiti ponašanje drugih i onda ga interpretirati te ukazati što nepisana društvena pravila nalažu u danom trenutku.
Zajedno s djetetom raspravljajte o tome što ste primijetili kako bi stvorili kontekst za pozitivno društveno ponašanje.
3. Igrajte se pristojnosti
Vaše dijete možda ne voli kada mu je dosadno i zbog toga može raditi ekscese u učionici, što može dovesti do tantruma ili jednostavnog isključivanja. Neki će provocirati i svađati se s učiteljima kako bi ispali smiješni i dobili reakciju od prijatelja.
Umjesto da djetetu tada 'očitate bukvicu' pitajte ih što se dogodilo u specifičnoj situaciji. Počnite tako što ćete reći da ste primijetili da im je ponekad teško prestati se svađati s učiteljima, ali da razumijete kako nisu htjeli pokazati nepoštovanje.
Ostanite neutralni i mirno raspravite zašto je važno u takvim situacijama biti pristojan. Razgovarajte s njima o stvarima koje ih ne zanimaju i zašto je i tijekom takvih predmeta važno ostati pristojan.
Radije nego da im samo kažete da budu pristojni, zajedno pokušajte doći do odgovora zašto je dobro biti pristojan te zajedno pronađite načine kako biti pristojan u trenucima kada im je neki razgovor dosadan ili su preumorni da sudjeluju u razgovoru.
Važno je da u to uključite i ton govora kako dijete na kraju ne bi ispalo sarkastično ili ironično.
4. Naučite ih kako 'čitati prostoriju'
U svakom okruženju postoje očekivanja i nepisana pravila. Da bi se svijetu predstavili u najboljem svijetlu, netko treba shvatiti koja su to očekivanja tako što će 'pročitati prostoriju'.
Prije nego zakoračite u neku prostoriju ili okupljanje, pomozite djetetu da zastane, osmotri i uskladi se s okupljenima, njihovom energijom i diskusijom, a tek onda krenite unutra. Te vještine mogu se izgraditi i kod kuće.
Djeca koja se ne mogu prestati svađati, imaju tendenciju dominirati konverzacijom, ali mogu naučiti interpretirati i uzeti u obzir osjećaje drugih. To je putovanje u kojem je ključna ustrajnost. Roditelje bi trebala utješiti činjenica sva djeca napreduju uz strpljive i brižne roditelje, piše YourTango.