Moda novog doba secira supkulture detaljno i pregledno - nakon grungea, punka, skatea, surfa, viktorijanskog doba, minimalizma i Y2K-a, vrijeme je za klupsku scenu ravea. Uistinu, ponekad se čini kao da je modna estetika poprilično iscrpljena, jer od ulaska u milenij, moda zapravo religiozno 'prepisuje' povijesne stilove.
Jedan od njih je značajan tehno, vrijeme kad je rave zavladao svijetom te je stvorena nova supkultura. Za kraj milenija, pojavljuje se stil koji donosi fluorescentne, lude boje i modne dodatke ludih ideja. No, bila je tu još jedna dimenzija tog stila i glazbe.
POGLEDAJTE VIDEO:
Moglo bi se reći da je klupska scena neraskidivo povezana s party drogom: trendom koji je započeo još u dekadentnim kabaretima Weimarske Republike, gdje je legendarna Anita Barber žvakala ruže umočene u eter i kloroform, a zatim ponovno je eksplodirao 1980-ih i 1990-ih sa širenjem MDMA-a, ketamina, LSD-a, metamfetamina i ozloglašenih supstanci kao što su Rohypnol i GHB, piše nssmag.
Upravo je društvena neprihvatljivost ovih droga, uz remećenje mira i okupaciju napuštenih prostora, učinila rave omraženim u 'normalnom' društvu još od vremena Margaret Thatcher i rađanja tehno glazbe u Detroitu. Tada je stvorena neraskidiva veza između rave partyja, anarhije i društvenog propadanja.
Do danas je rave kultura, uz sva svoja ograničenja, ostala jedina autentična kontrakultura koja je ostala u društvu, sposobna okupiti čitave generacije koje na pozornici pronalaze potpuno oslobođenje od društvenih konvencija, u dobru i zlu. Još jedna asocijacija, ovoga puta pozitivna, veže svijet ravea na modu, točnije na dress code koji je, razvijajući se tijekom godina, konkretno obilježio mnoge modne dizajnere.
Jedna od meka tehno scene bio je Berlin, a nakon pada Zida, mladi s istočne strane grada počeli su organizirati ilegalne zabave u napuštenim elektranama, skladištima, podzemnim stanicama i bunkerima kojima je grad vrvio, puštajući ritmički snažnu glazbu.
1990. je godine Amerikanac Frankie Bones zajedno s Adamom X donio rave kulturu u Brooklyn, u podijeljeni, segregirani grad teroriziran AIDS-om i vrtoglavim stopama ubojstava, čija je mladost tražila osjećaj zajedništva i odušak, pod sloganom PLUM (Pokret za mir, ljubav i jedinstvo) za stvaranje sigurnog prostora bez diskriminacije. Stvoren je utopijski svijet za mlade ljude, rave kultura osvojila je Europu, dosegnuvši svoj vrhunac baš kad su se raverski outfiti počeli razvijati u novu dimenziju.
S raznim cyberpunk idejama i futurističkim tjeskobama inspiriranim rođenjem weba, nadolazećim 2000-ima i legendom o Millennium Bugu, rejverska odjeća počela je odražavati utopijsku, hiperkromatsku budućnost. Kao da će nas ona zaštititi od svega što dolazi. Pojavili su se viziri i poznate omotne naočale, tehnologija je postala asesoar, neonske boje preselile su se s odjeće na frizure koje su bile ukrašene šiljcima, vanzemaljskim krojevima, pomiješane s kombinezonima, likovima iz crtića, šarenim plišem, tie-dye grafikama, a za posebne efekte bilo je tu i blještavilo raznih materijala.
Bilo je to jedno stanje stilske ekstaze, nekog novog svijeta u kojemu je sve divno i krasno, slobodno i hedonističko. Vladali su osjećaj pacifizma i univerzalne ljubavi. Totalna utopija. Stilski, to je izgledalo ovako - fluorescentni bikiniji pomiješani s visokim krznenim čizmama, svjetleće dudice, telefonske žice koje se koriste kao ogrlice i plastični nakit, kombinezoni u stilu Barbarelle, šminka i perike.
Početkom milenija stvoren je novi klupski tehno stil - dominacija crne boje, tenisice, mrežaste čarape, trenirke, kape, prozirne košulje i klasične tamne sunčane naočale. Vizualne strasti se smiruju, svijet nije doživio apokalipsu, ušli smo u miru u novo stoljeće, svijet je odahnuo.
Kako su se bližile 2010-e, sve se pretvaralo u veliki kaos sadašnje i prošle estetike, poništavajući neposrednu prepoznatljivost tog koda odijevanja i postajući reinterpretacijski materijal za modne trendove koji su krenuli juriti. Od najranijih godina rada u Givenchyju, Riccardo Tisci je već 2010. stvorio izgled koji je posveta raveu, sa svojom kombinacijom kožnih jakni, tajica i kratkih hlača te dresova s religioznom tematikom.
Zatim, 2015. godine, Marcelo Burlon je inaugurirao svoj brend zauvijek pomiješavši noćni život, uličnu odjeću i luksuznu modu u nezaobilaznu stilsku jednadžbu.
Nakon toga je 2016., Miuccia Prada posvetila rejverima kolekciju Miu Miu Resort s bojama, pintovima, sintetikom i dječjim nakitom. Marc Jacobs učinio je nešto slično već iste sezone, dok je za jesen 2017. brend Versus Versace potpisao kolekciju u znaku jarkih boja koje su bile posveta rave kulturi.
U sezoni za ljeto 2018., činilo se da je rave estetika zahvatila sve modne piste Europe: Missoni i Maison Margiela proizveli su ugodno kaotične izglede koji su koketirali s raveom. Čak je i fini Burberry obradio ovu modnu temu na elegantan način, dok je Prada donijela kreacije u znaku futurističkog minimalizma koji je oda party teksturama.
I Balenciaga koketira s tehnom, jer kreativni direktor Demna ulazi u igre te donosi neke nove modne avatare, koji su također u budućnosti - inspirirani vremenom koje tek dolazi, a ima bazu upravo u tehno supkulturi. A što se tiče partyja novog doba, i oni se ugledaju na ovaj stil, glavno da je majušno, atraktivno, šareno i ludo.