Braća Hrvoje (35) i Domagoj Boljar (36) iz Duga Rese svoju viziju ekološkog doveli su do ekstrema i proizveli najeko tenisice na svijetu koje su 97 posto napravljene od potpuno prirodnih materijala.
POGLEDAJTE VIDEO:
Izgledom i dizajnom stoje uz bok konvencionalnim tenisicama, ali njihova proizvodnja dijametralno je suprotna jer Domagoj i Hrvoje rade obuća od kukuruza, industrijske konoplje, lana, pluta, vune i pamuka, a prirodnu gumu dobivaju od kaučukovca.
A i onih tri posto u tenisicama što nije eko doći će kad-tad na red jer ova braća ne odustaju od ideje da naprave potpuno eko tenisicu.
Za prirodu su nenametljive, gotovo benigne, za industriju mode ekstremna inovacija, no Hrvoje i Domagoj hrabro su krenuli u pokoravanje svijeta i kako stvari stoje – za sad im jako dobro ide. A sve je krenuo od startup inkubatora Zicer u Zagrebu.
Nagledali se 'gadnih' kemija u obući
- Hrvoje je studirao industrijski dizajn, ja poduzetništvo i stekli smo golemo iskustvo u obućarskoj industriji kroz posao svog oca koji je bio u toj branši. Radili smo tenisice za velike brendove čije tenisice koštaju i 500 eura. Hrvoje je obilazio industriju mode po cijeloj Europi, vidio ju iznutra i izvana, nagledao se svega pa i toga koliko industrija mode ima grozan utjecaj na okoliš. Sam je sebi rekao da ne želi više tako, da mora nešto primijeniti. Bilo je to prije sedam godina kada se u Hrvoju rodio moment buđenja da mora napraviti alternativu takvoj obući. Ali tada su rijetki govorili o problemima plastike i mikroplastike, a svijest o ekologiji bila je na marginama – govori nam Domagoj, koji je uz brata suvereno stao i prihvatio se gotovo sulude ideje kreirati obuća od potpuno prirodnih materijala.
Tek posljednjih godina osjeti se zaokret svijeta prema zelenom, počevši baš od električnog automobila, do zabrane plastičnih vrećica i okretanju zdravoj hrani, ali obuća za sad još nije došla na red, a ona ima strahovito loš utjecaj na okoliš.
No u čemu je zapravo stvar s obućom i zašto je ona toliko problem za okoliš?
Naftni derivati i metali u cipelama
- Obuća zapravo u sebi ima dvije komponente. S jedne strane tu su naftni derivati - različite pjene, gume, spužve i plastike, a s druge strane tu je koža, koja je doduše prirodna, ali se tretira raznim toksičnim kemikalijama i teškim metalima Obuća se radi da bi je dugo nosili, ali jednom kad s njom završimo, ona se ne može reciklirati i završava u otpadu i ispušta grozne stvari dok se raspada. Pazite, svake se godine proizvede 20 milijardi pari obuće i dugoročno je to toksičan i opasan otpad. Sanjali smo tome da osmislimo alternativu i uspjeli smo – smije se Domagoj.
Tako su lani lansirali svoju najeko tenisu na svijetu. Kaže, ono što je bio električni auto u prometu, to je njihova tenisica u obući. Njihova ideja je toliko radikalna da nisu htjeli ni reciklirati materijale nego u startu koristiti prirodne materijale koji iz sebe nemaju ništa štetno što bi mogli otpustiti u okoliš.
Biljni materijali u tenisici Miret
- Tenisicu radimo od 9 biljnih materijala i novozelandske eko vune. Potplata je u cijelosti od prirodne gume, odnosno od lateksa dobivenog od kaučuka, koji ima fantastičan miris i najbolje karakteristike savitljivosti i izdržljivosti. Vezice su od eukaliptusa, postava od ekološki uzgojene nebojane industrijske konoplje, ulošci sod pluta i obloženi su materijalom od recikliranih jutenih vreća koje su se koristile za transport kave – kaže naš sugovornik.
No primjećuje da eko priča nema smisla ako nije jednako dobra kao i konvencionalna, da nema smisla raditi ekotenisice koje nisu jednako izdržljive kao one klasične. Zato su dizajnom, kvalitetom i izdržljivosti išli parirati klasičnim tenisicama.
- Teško je hvaliti svoj proizvod, ali nam se javljaju kupci koji godinu dana nose, deru i peru tenisice, a one su još dobre – kaže Domagoj.
Proizvode dva unisex modela – niske tenisice za 119 eura i visoke za 140 eura i brojeve od 34 do 49.
Te modele onda imaju u više varijanti boja i više materijala (zimska i ljetna verzija).
No Domagoj kaže da je njihov pristup ekstreman i da ne pristaju na manje, jer oni paze i da boja kojom se tiska na kutiju bude eko, a kad šalju paket, biraju kurirsku službu koja je karbon neutralna, odnosno ona koja brine o tome da u transportu imaju što manju emisiju stakleničkih plinova.
Kupci iz Amerike, Kanade, Njemačke...
A otkako su lani lansirali svoje tenisice brendirane imenom MIRET, kupci im se javljaju iz cijelog svijeta. Najviše je doma ih, ali vole ih i u Austriji, Njemačkoj, SAD-u, Kanadi...
- Zapravo mislim da skoro nema države u svijetu u koju nismo poslali svoju tenisicu – smije se naš sugovornik. No uz priču o ekotenisici, oni su se u poslovanju okrenuli i B2B poslovnom modeli, te žele među proizvođačima proširiti tu zelenu svijest.
Sada svoje znanje dijele i s drugim brendovima, uče ljude iz različitih branši kako održivo proizvoditi.
Inače, i pandemija je jako utjecala na njihove planove. Naime, lani su lansirali kickstarter kampanju kojom su htjeli prikupiti novac za razvoj posla. U prvih 8 dana prikupili su ak 65,000 dolara, a onda je proglašena globalna pandemija koja je sve usporila.
No braća Boljar su i više nego zadovoljni uspjehom na Kickstarteru te za ovu godinu najavljuju novu kolekciju i modele eko tenisica.