Zove se „Model Explorer” i s nestrpljenjem se očekuje njegovo izdanje planirano sredinom 2023. Nova video igrica za tinejdžere ovisne o zaslonima diljem svijeta? Pa i ne baš.
Iza kulisa
„Model Explorer” označit će sljedeći napredak u računalnom modeliranju za europske ambicije upotrebe čiste energije, obećavajući ključne uvide na utjecaj koji planirani prelazak s fosilnih goriva na obnovljive izvore energije ima na društvo.
EU sve drastičnije smanjuje emisije stakleničkih plinova u pokušaju da postane klimatski neutralna do 2050. Model će pomoći odrediti što ovaj cilj znači za sve, od lokalnih poslova do globalne trgovine.
POGLEDAJTE VIDEO o eko slikovnici:
„Svaka odluka koju donesete ima višestruke posljedice”, kaže Nathalie Wergles, voditeljica projekta koji razvija ovaj model,LOCOMOTION, a kojega financira EU. „Naš alat uglavnom služi za shvaćanje ostalih učinaka vaše politike.”
Wergles, rođena Austrijanka s boravištem u Španjolskoj, pripada širokoj mreži istraživača koji rade iza kulisa globalne klimatske drame. Dok su u središtu pozornosti obično političari koji najavljuju promjene u energetskoj politici i tvrtke koje hvale električne automobile, vjetroelektrane i druge zelene projekte, Wergles i njezini kolege izrađuju ključnu konceptualnu osnovu.
POGLEDAJTE VIDEO: KOJI JE RED FLAG NA PRVOM SPOJU?
Istraživačka je mreža usmjerena na „integrirane modele procjene” ili IAM-ove, koji objedinjuju socioekonomske, energetske i okolišne čimbenike u jedinstveni okvir za dobrobit donositelja politika diljem svijeta.
Okvir identificira i putove do određenog cilja i opće posljedice kretanja određenom rutom. IAM-ovi datiraju iz 1970-ih godina i upotrebljavaju ih organizacije uključujući Ujedinjene narode i Europsku komisiju.
Popunjavanje praznina
Unatoč tome, takvi modeli imaju znatne praznine koje će projekt LOCOMOTION pomoći popuniti, prema profesoru Luisu J. Miguelu, koordinatoru projekta.
Novi će model imati dvije glavne prednosti, smatra Miguel, koji predaje na Sveučilištu Valladolid u Španjolskoj. Prva je širi geografski opseg; 35 regija diljem svijeta. Druga je što pokriva čitav niz gospodarskih sektora, ukupno 63, uključujući energiju, sirovine, promet i poljoprivredu.
Ove značajke pretvorit će se u mogućnost predviđanja koja pokriva veći broj mjesta i koja pruža detaljnije informacije o mogućim scenarijima u svakom od njih. Scenariji su potaknuti političkim pitanjima „što ako”.
„Vi predlažete niz politika, a mi pokušavamo pogoditi koji će biti put za postizanje ciljeva”, kaže Miguel. „Možemo gledati što se događa prema određenom scenariju u cijelom svijetu, ali također možemo gledati samo Europu, samo Kinu, samo Sjevernu Ameriku, pa čak i svaku od 27 zemalja EU-a.”
Novi alat može obuhvatiti sve trgovinske tokove među više od šezdeset pokrivenih sektora na temelju varijabli koje broje oko 2 milijuna.
„To vam može dočarati složenost”, kaže Miguel.
„Model Explorer” bit će relativno jednostavna verzija modela LOCOMOTION namijenjena nevladinim organizacijama i obrazovnim institucijama. Sofisticiraniji tip zvat će se „Model Analyzer” i bit će namijenjen stručnjacima, uključujući istraživače.
Projekt uključuje 14 partnera diljem EU-a, uključujući Europski ured za okoliš, najveću europsku skupinu organizacija građana usmjerenih na zelenu energiju.
Iako je nerealno očekivati od samih političara da upotrebljavaju bilo koju verziju njegovog modela, projekt LOCOMOTION može pomoći u oblikovanju njihovih klimatskih odluka u Europi kroz niz kanala EU-a koji podupiru donošenje politika, prema Werglesu, koji također radi na Sveučilištu u Valladolidu.
„Moramo se proslaviti, steći dobru reputaciju i osigurati da ljudi imaju povjerenja u naš model i podatke koje isporučujemo”, rekla je. „To nam je karta za ulazak u političko odlučivanje.”
Aktualni alat
Rad na projektu LOCOMOTION, koji bi nakon četiri godine trebao završiti 2023., vrlo je aktualan.
Zakonodavci EU-a privode kraju pregovore o velikom paketu nacrta klimatskih zakona koji su započeli 2021. Postavljaju ambicioznije ciljeve za smanjenje emisija i povećanje izvora obnovljive energije.
Dok je većina strožih ciljeva za 2030., jedan je za 2035. i uključuje plan EU-a o zabrani prodaje novih automobila s motorom na unutarnje izgaranje, a dio nastojanja da se ubrza razvoj električnih vozila u Europi.
Projekt LOCOMOTION može pomoći u procjeni širih implikacija - koje istraživači nazivaju „povratne informacije” - ove planirane zabrane zahvaljujući širokom pokrivanju sektora i sposobnosti da uhvati globalne trgovinske tokove u pogođenim industrijama, prema Miguelu.
Na primjer, potpuno električni vozni park u Europi utjecat će na svjetsku trgovinu materijalima kao što je litij koji se upotrebljava za automobilske baterije.
„Fosilna će goriva jednog dana nestati, no obnovljivi izvori energije također imaju određena ograničenja vezana uz potrebne materijale”, kaže Miguel. „Ako materijala bude malo, vjerojatno će mu cijena porasti i neće ga moći imati svatko tko ga treba za proizvodnju. Ove vrste povratnih informacija rijetko se uzimaju u obzir u drugim integriranim modelima procjene.”
Kako bi istaknula niz pitanja o politici na koja će model LOCOMOTION pomoći odgovoriti, Wergles je ponudila neke primjere koje korisnici mogu pitati alat kad bude spreman kasnije ove godine:
– Koliko bi se smanjila globalna emisija stakleničkih plinova kada bi se svjetska potrošnja mesa smanjila za 10 %?
– Koji bi korak bio učinkovitiji u smanjenju koncentracije atmosferskih stakleničkih plinova: svjetski program pošumljavanja ili elektrifikacija 50 % kopnenog prometa?
– Koji bi kapaciteti za skladištenje energije bili potrebni da bi se osigurala 100 % opskrba električnom energijom iz obnovljivih izvora u Europi do 2050.?
– Kolika je količina kritičnih sirovina potrebna za planiranu dodatnu energetsku infrastrukturu u EU?
Pozor, Madrid!
Gonzalo Parrado kaže da je LOCOMOTION modeliranje bilo od velike pomoći doktorskom istraživanju koje provodi o energetskoj tranziciji Španjolske, uključujući cestovni promet.
Naglasio je važnost geografskog dosega modela koji nadilazi Španjolsku i Europu, zajedno s velikim brojem industrijskih sektora koje pokriva, uključujući sirovine.
„Bez modela LOCOMOTION, moje bi istraživanje bilo djelomično i izostavilo bi teme poput zaliha litija za baterije električnih automobila”, rekao je Parrado, koji dovršava doktorski program na Sveučilištu u Valladolidu. „Što je pristup holističkiji, to je potpunija procjena energetske tranzicije.”
Kao i sve druge zemlje EU-a, Španjolska će morati donijeti brojne političke odluke kako bi usvojila niz novih europskih klimatskih obveza.
Istraživanja kao što je Parradovo posebno su vrijedna jer upotrebljavaju globalne podatke prikupljene projektom EU-a kako bi donositeljima nacionalnih politika dali jasniju sliku njihovih izbora i širih učinaka.
Parrado kaže da je signal interesa španjolske vlade za njegov rad stvarna mogućnost.
„Nitko me za sad nije nazvao”, rekao je sa smiješkom. „No, nije nerealno očekivati poziv u nekom trenutku.”
Autor UREDNIŠTVO ČASOPISA HORIZON
Više informacija
Dugoročna strategija Europske komisije do 2050.
Ovaj je članak izvorno objavljen u časopisu Horizon, časopisu za istraživanje i inovacije EU-a.