Djeca predškolske dobi koja dnevno provedu više od dva sata na pametnom telefonu, tabletu i gadgetima imaju sedam puta veću vjerojatnost da će razviti ADHD, odnosno neke loše oblike ponašanja, zaključili su znanstvenici koji su proučavali ponašanje djece u 2400 obitelji.
Zato bi vrijeme koje djeca do pet godina provode igrajući se s njima trebalo ograničiti na pola sata ili manje na dan, a više vremena posvetiti tome da djeca borave i igraju se u prirodi i bave sportom.
- Naravno, nije preporučljivo da djeca previše vremena provode igrajući igrice, no teško je reći kolika je granica, jer to ovisi i o kakvom se sadržaju radi. Djeci ne možemo ograničavati pristup modernoj tehnologiji, a neke igrice mogu biti i korisne za razvoj mašte i kreativnosti - kaže psiholog Davor Petrovčić.
- Ne znači da je dokazana uzročno posljedična povezanost između izloženosti djece igricama i promjena u ponašanju, odnosno ADHD-a. Naime, ovdje možemo postaviti pitanje je li izloženost igricama utjecala na pojavu ADHD-a kod djece ili se kod djece koja su već imala sklonost ADHD-u bilježi veći interes za igrice.
Ako pretpostavimo da neke igrice koje su agresivne ili prikazuju neku vrstu razaranja mogu imati negativan utjecaj, to koliko će on biti negativan ovisi i o okolini - kaže i dodaje:
- Ako je djetetova okolina takva da ga podržava i stimulira te ako dijete ima i druge interese, tad igrice neće imati značajan utjecaj. One mogu stvoriti problem ako je to jedini interes, odnosno ako ne radi ništa drugo nego igra igrice kad god može i govori samo o njima.
U takvoj situaciji dijete se može poistovjećivati s virtualnim svijetom, pa ako je igrica agresivna, poistovjetiti s nekim junakom i probati se ponašati kao on, što može stvoriti probleme.
- U toj situaciji presudna je uloga roditelja, koji djetetu mora pomoći da razumije da junaci iz virtualnog svijeta često nisu poželjni u stvarnom svijetu - kaže sugovornik.
- Problem nije samo u igricama ili računalu, nego u činjenici da roditelji u pokušaju da mirnije obave neke poslove djeci dopuštaju igru s mobitelom ili im puštaju crtiće, što s vremenom izaziva ozbiljne promjene. Naime, fokus djeteta je tad usmjeren na snažne audiovizualne podražaje koji su im zanimljivi pa ih oni sve češće počinju tražiti - kaže Natalija Vuk, predsjednica Udruge Barbiel, koja se bavi obiteljskim savjetovanjem.
Dodaje kako je često slučaj da majka koja hrani bebu, kako bi mu skrenula pozornost i lakše ga nahranila, djetetu da mobitel pa tako fokus više nije na hrani, odijevanju, pripremama za izlazak i slično, nego na podražajima koje mu mobitel omogućuje.
- Djeci dajem mobitele ili tablete na 15 do 20 minuta na dan. Oni moraju biti vani, družiti se, čitati, igrati društvene igre - rekla nam je Silvija Ferara, profesorica iz Zagreba, majka Patrika (8) i Laure (6).
Savjeti kako što više smanjiti negativan utjecaj elektroničkih uređaja na dijete
- Potičite dijete na druge aktivnosti: sport, druženje s vršnjacima, na to da pomažu u kući, čitaju...
- Razgovarajte s djetetom o igricama i sadržajima koje gledaju, nastojte izbjeći one koje su prepune agresije, razaranja i slično.
- Ponudite mu igrice koje potiču na razmišljanje (različite slagalice, igre u kojima se vježbaju brzina reakcije i neke druge vještine).
- Uklonite elektroničke uređaje iz sobe u kojoj dijete spava i barem sat do dva prije spavanja te nakon buđenja skrenite pažnju s njih te nemojte dopustiti igranje igrica tijekom jela.
- Pokažite djetetu primjerom - tijekom vremena koje obitelj provodi zajedno ugasite ili odložite sve elektroničke uređaje i posvetite se druženju, bez odgovaranja na elektroničku poštu ili SMS-ove.
UVIJEK ĆE BITI SAMI: Ovi horoskopski znakovi uopće nemaju sreće u ljubavi