Moda je hibrid biznisa, kulture, znanja, vještina i kreativnosti, koja se temelji se na tradicijskim tehnikama, naročito kad gledamo velike kompanije koje zapravo diktiraju trendove diljem svijeta. Tradicija i zanat osnove su na kojima postoje brendovi kao što su Dior, Chanel, Bottega Veneta, Prada, Valentino, Louis Vuitton...
Brendovi surađuju s umjetnicima tijekom cijele godine, čime stalno naglašavaju kulturni karakter sektora. No, da bi svi oni imali modne predmete dodatne vrijednosti, treba im kulturni okvir, odnosno zanatska izrada, kojom se kompanije često ponose. I to garantira luksuz, a u skladu s time je i cijena.
POGLEDAJTE VIDEO:
Dakle, bez te izvrsnosti samog proizvoda, sama premisa luksuza se raspada, jer ako obrtnik nije uložio na desetke sati da bi napravio neki predmet, po čemu je on poseban. Dakle, bez tehničkog znanja o materijalima, luksuz ostaje samo ideja.
Zato veliki brendovi danas ističu ono što ne možete kupiti, a to je tradicijska izrada i majstorstvo, to je ono što treba čuvati.
Stoga bi velike kompanije trebale raditi upravo na tome - održavanju kulture te se brinuti da se vještine izrade prenose na nove generacije. Time bi modni brendovi postali zapravo institucije za nova radna mjesta i očuvanje kulture. To su shvatili u kompaniji Bottega Veneta, talijanskoj modnoj kući koja je posljednjih desetak godina postigla veliki uspjeh u svijetu trendova, upravo zahvaljujući tim tradicijskim modnim procesima.
Baš kao i u mnogim drugim sektorima, potražnja za radnim mjestima u obrtništvu u modnoj industriji iznimno je velika i postoji rizik da cijela generacija kreativaca izgubi vrijedne tehničke vještine.
U Francuskoj je, na primjer, do kraja 2022. bilo 20.000 nepopunjenih radnih mjesta za obrtnike, objavio je Comité Colbert, konzorcij luksuznih marki. Predsjednica i izvršna direktorica organizacije, Bénédicte Épinay, smatra da je stvarni broj čak i nešto veći. U Italiji su izgledi jednako zabrinjavajući, a Zaklada Altagamma procjenjuje kritični nedostatak od 94.000 tehničkih radnih mjesta u talijanskoj modnoj industriji u sljedeće tri godine, piše nss.
Ovaj nedostatak je pogoršan značajnom ekspanzijom luksuznog sektora u posljednja dva desetljeća, što je dovelo do neviđene potražnje ljudi koji poznaju zanatske tehnike.
Hans de Foer, direktor savoir-faire na Institut Français de la Mode u Parizu, opisao je ozbiljnost situacije za BoF, rekavši: - Modne tvrtke suočavaju se s ozbiljnim problemom jer nitko nije obraćao pozornost na ono što se događa na ovim područjima. Idu prema masovnom umirovljenju, što znači da bi tvrtke mogle izgubiti svoje znanje - .
Prepoznajući ozbiljnost situacije, luksuzni brendovi pojačavaju svoje napore da privuku i njeguju mlade talente u obrtništvu.
Potaknuta željom da osposobi novu generaciju obrtnika, Bottega Veneta je otvorila Labor et Ingenium Academy, školu posvećenu prenošenju bogatog nasljeđa, tehnika i znanja, s ciljem osposobljavanja 50 učenika godišnje, kojima je posao nakon programa zagarantiran.
Glavni izvršni direktor Bottega Veneta, Leo Rongone, s pravom je nazvao ovu inicijativu 'ključnim strateškim stupom' za očuvanje tradicijskih vještina.
Uz kompaniju Bottega Veneta, LVMH je nedavno pokrenuo program Métiers d'Excellence, inicijativu praktične obuke čiji je cilj pripremiti sljedeću generaciju za različite vještine potrebne u njegovih 280 specijaliziranih područja, dok je Chanel već 2021. uveo novi kampus posvećen obrtničkim i obrazovnim programima.
Drugi renomirani brendovi kao što su Hermès, Prada i Brunello Cucinelli osnovali su vlastite obrazovne ustanove, dok Fendi, Ferragamo i Loro Piana surađuju s talijanskim školama kroz inicijativu 'Usvoji školu' Zaklade Altagamma i talijanskog Ministarstva za Obrazovanje.
Ipak, najjednostavniji i najučinkovitiji program od svih program modne kuće Bottega Veneta, budući da je studiranje na njihovoj akademiji, nakon završetka studija, jednako zapošljavanju: izravan kanal između obrazovanja i zaposlenja koji eliminira često dugotrajnu i frustrirajuću fazu traženja posla. Naročito onog u sektoru luksuza.