U svakom supermarketu u Čileu pronaći ćete razne vrste hrane s osmerokutnim crnim naljepnicama. To su upozorenja da se radi o nezdravoj hrani punoj šećera, soli i zasićenih masnoća.
- Od tih etiketa imam grižnju savjesti - kaže Camila Gajardo.
Kada ide u kupovinu, ta 24-godišnjakinja traži proizvode bez 'nezdravih' oznaka. Ali nisu svi Čileanci impresionirani tom kampanjom.
- Nije me briga za upozorenja - tvrdi Miguel Toledo.
Njemu je 31 godina i već je prekomjerne težine. Debeljko je bio još kao dječak, kao i njegovi roditelji i braća.
U Latinskoj Americi i na Karibima gotovo 60 posto stanovnika je pretilo. Razlozi su, među ostalim, ekonomski rast, sve veća urbanizacija i bolje plaće. U regiji po pretilosti prednjače Bahami (69 posto populacije), Meksiko (64 posto) i Čile (63 posto).
Trend zahvaća i mlađu populaciju. Po Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj, 44,5 posto čileanske djece pretilo je. Po tome su lošiji čak i od dugogodišnjeg negativnog lidera, Sjedinjenih Država (39,9 posto). U Meksiku ta brojka iznosi 35 posto.
Takvi podaci vode u ozbiljan problem. Pretilost, osim što nosi rizik od razvoja dijabetesa i kardiovaskularnih bolesti, u djetinjstvu može uzrokovati fizičke i psihosocijalne posljedice poput poremećaja u prehrani, do depresije i manjka samopoštovanja.
Reakcije na alarmantne podatke variraju, ali nitko nije bio tako radikalan kao Čile. Prije dvije godine ministarstvo zdravstva proglasilo je ovo pitanje izvanrednom zdravstvenom situacijom i pokrenulo dalekosežne reforme.
Crna upozorenja na proizvodima s nezdravom hranom samo su dio toga. Ona djeluju kao znakovi zaustavljanja u prometu, kaže bivša ministrica zdravstva Carmen Castillo.
Brojni proizvođači morali su se tome prilagoditi. Kellogg's je primjerice uklonio crtane likove s kutija svojih žitarica, a čokoladna jaja Kinder Surprise potpuno su zabranjena.
McDonald's je morao prilagoditi slavni Happy Meal u svojim čileanskim prodavaonicama. Tvrtka Ferrero, proizvođač Nutelle, pokušala je sudskim putem ublažiti mjere čileanske vlade, ali bez uspjeha.
- Mjere su imale učinka. Čak i prije nego što je zakon stupio na snagu, petina proizvođača znatno je smanjila količinu soli, šećera, masnoća i kalorija u svojim proizvodima. 'Fantastična reakcija' - kaže Castillo.
Ipak, Čileanci još ne gube na težini. Teško je promijeniti zdravstvene navike - dodaje bivša ministrica.
Iako je prerano za donošenje zaključaka o kampanji, Čile bi svejedno mogao postati uzor drugim zemljama u borbi protiv pošasti pretilosti.