Romantične veze izazov su za sve. Bez obzira na to kako sjajno parovi izgledaju na Facebooku, bez obzira koliko ljubavnih i idiličnih fotografija dijele, nijedna intimna veza nije bez problema.
To je zbog dviju činjenica koje su u potpunoj međusobnoj suprotnosti, objašnjava ljubavna terapeutkinja Hilary Jacobs Hendel za Psychology Today.
POGLEDAJTE VIDEO: Najluđi prekidi
Prva je ta da svi mi imamo urođene potrebe za ljubavlju, brigom i pažnjom, koje kad nisu zadovoljene, pokreću osnovne emocije bijesa i tuge u mozgu. Vremenom se možemo obraniti od tih potreba na razne načine. Ali to ne znači da se emocije ne događaju; već smo ih samo svjesno blokirali. Druga je činjenica da ljudi u vezama ne mogu realno zadovoljiti sve potrebe svog partnera.
S obzirom na ove dvije činjenice, neizbježno će biti trenutaka kada se osjećamo nevoljeno, nesretno, necijenjeno, povrijeđeno i bijesno. To nije loše, kao što nije ni dobro, već je naprosto ljudska priroda.
Istraživanje Instituta Gottman pokazalo je da je način na koji rješavamo naše neizbježne sukobe glavni pokazatelj dugovječnosti odnosa. Možemo postati profesionalci u rješavanju sukoba. Ali, kako se kaže, za ples je potrebno dvoje, pa moramo odabrati partnera koji će raditi s nama kako bismo izgradili dugu i zadovoljavajuću vezu.
Top pet kvaliteta koje treba tražiti kod partnera su osobine koje pomažu u osiguranju da ćete moći prebroditi teška vremena, a kao rezultat toga se čak i zbližavati.
1. Sposobnost empatije
Empatija je sposobnost i volja staviti se u kožu druge osobe i zamisliti kako se ona osjeća (što se može potpuno razlikovati od onoga kako stvari sami vidite i osjećate). Bez empatije, kako se razumijemo? Bez sposobnosti empatije, suosjećajan, ljubazan i pažljiv odnos prema vama vjerojatno neće biti prioritet za vašeg partnera.
2. Humor
Kad su stvari napete, humor je taj koji može smiriti borbu i loš trenutak pretvoriti u nešto bolji. Iako nije rješenje za svaku svađu i problem, humor definitivno zbližava ljude, a i pomaže nam staviti stvari u pravu perspektivu - jer ako se nečemu možemo smijati, onda to nije tako strašno, zar ne?
3. Spremnost komuniciranja
Ovo se prvenstveno odnosi na spremnost da se razgovor nastavi - kad dođe do one teške točke. Dvoje ljudi koji se vole i motivirani su da ostanu zajedno imaju moć razriješiti gotovo sve sukobe. Međutim, za rješavanje sukoba potrebno je vrijeme, strpljenje i vješta komunikacija. Partneri moraju pronaći zajednički jezik ili smireno prihvatiti da se ne slažu oko nečega.
Potrebno je neko vrijeme za rješavanje sukoba, jer postoji mnogo koraka koje treba pokriti sve dok se obje osobe ne osjete saslušanima. Razgovor uključuje razjašnjavanje problema, razumijevanje dubljeg značenja i važnosti problema, osiguravanje da svaki partner razumije stav drugoga, dopuštanje pokazivanja emocija koje tema izaziva, prenošenje empatije i mozganje do rješenja koje djeluje ispravno za oboje.
4. Razumijevanje emocija i kako funkcioniraju
Tijekom svađe emocije vode razgovor i situaciju. Emocije su čvrsto ukorijenjene u našim mozgovima na isti način. Bez obzira koliko smo pametni, nitko ne može spriječiti da se emocije jave, posebno u vrijeme sukoba.
Tek nakon što se one smire, imamo neki izbor o tome kako odgovoriti na njih. Neki ljudi odmah reagiraju, prepuštajući se svojim impulsima. Drugi pak zastanu kako bi razmislili prije nego što djeluju. Razmišljati prije nego što progovorimo ili postupimo najbolje je jer nam daje puno veću kontrolu nad ishodom naših interakcija.
Bez razumijevanja osjećaja, vaš partner vas neće razumjeti i možda će vas kritizirati zbog toga ili loše reagirati. Želimo nekoga tko neće shvaćati naša raspoloženja i sugestije previše osobno; netko tko će umjesto reagiranja postati znatiželjan i pitati što nas je uznemirilo. Želimo nekoga tko će slušati bez obrane - ili barem tome težiti. Želimo nekoga tko zna da se ponekad nema što popraviti i da je strpljivo slušanje moćan alat za parove.
5. Razumije važnost postavljanja glavnih pravila
Na početku veze stvari obično idu glatko. Ali kad završi razdoblje udvaranja, počinju se pojavljivati razlike i nesuglasice. Prije pojave sukoba, dobra je ideja razgovarati o uspostavljanju niza osnovnih pravila za argumente.
Osnovna pravila su pravila kako se konstruktivno svađati. Cilj je naučiti određene načine na koje možemo pomoći jedno drugome u raspravi, primjerice ako se složite da ćete razgovarati mirnim glasom umjesto vikanja. U postavljanju osnovnih pravila, ideja je predvidjeti sukobe i svađe i uvježbati kako napraviti kontrolu štete. To radite prije rasprave, jer u njoj to nema smisla - budući da niste racionalni i smireni.
Budući da je svatko od nas stručnjak za sebe, učimo jedni druge onome što nam treba kad se osjećamo loše, tužno, bijesno i slično.