Iako ih je tek 15 posto, hrvatske tvrtke izvoznice zapošljavaju više od polovine zaposlenih u svim poduzećima, ostvaruju oko 65 posto ukupnih prihoda od prodaje i zaslužne su za čak 80 posto sredstava koja se u Hrvatskoj ulažu u istraživanje i razvoj. Izvoz nije rezerviran samo za velika poduzeća, sve je više malih i srednjih koji su svoj proizvod odlučili plasirati na tržište i to ponajprije u susjedne zemlje.Hrvatska se nametnula kao jedan od jačih izvoznika robe široke potrošnje u regiji. Među najzastupljenijim proizvodima su konditorska i vino industrija, no tu je i čitav niz drugih proizvoda s velikim potencijalom poput ribe, mesa i krumpira.
Izvoz je isplativ i donosi benefit
Pristup globalnom tržištu danas je lakši nego ikada prije pa već u startu hrvatskom poduzetniku implicira iskorak na strano tržište kao primamljiv pothvat. No vječna stigma 'straha' od izvoza mnoge poslovnjake veže isključivo za domaću potražnju. Istina je da postupak izvoza, posebice u samom početku, može biti kompliciran i neizvjestan te da takav poslovni rizik zahtjeva povećan trud i posvećenost, ali i spremnost na izlaganje dodatnoj konkurenciji. No, ne bi li se svaki novi korak u poslovanju na neki način mogao poistovjetiti s istim karakteristikama? Brojke pokazuju da se izvoz najčešće u konačnici višestruko isplati, a najvažnije je predvidjeti sve zamke koje vas na tom putu čekaju. U konačnici, izvoz je danas za mnoge proizvode moguć kroz online platforme koje otvaraju nove mogućnosti, proces je jeftiniji i nosi brojne prednosti za plasiranje na stranom tržištu.
Detaljnim planiranjem do uspjeha
Kao i u svakom poslu, za pozitivan ishod ključni su odlučnost i dobra organizacija. Kad jednom odlučite da ćete izaći na inozemno tržište, važno je dobro se savjetovati oko svih koraka koji su vamg nužni. U tome vam prvenstveno mogu pomoći državne institucije koje imaju veliko iskustvo s izvoznim poslovanjem kao što su Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, HGK, ili HBOR. Također, dobra i detaljna organizacija cijelog procesa biti će glavni uvjet za uspjeh. Posebno je važno da prije komunikacije sa stranim kupcima utvrdite vlastite kapacitete da imate na umu da izvoz ne donosi brzu zaradu. Iskustva hrvatskih izvoznika potvrđuju kako najveće izglede za uspjeh imaju oni projekti koji uključuju pažljivo planiranje, razumijevanje tržišta, temeljitu provjeru partnera te razvoj mreže kvalitetnih domaćih i međunarodnih kontakata. Tim koji će raditi ne pripremi proizvoda za inozemno tržište mora provesti niz analiza – počevši od vlastitog proizvoda do konkurencije. Svoju spremnost na izvoz možete jednostavno provjeriti i putem upitnika. Često se tek prilikom odluke za izvoz proizvoda uvide i mane, pa zato mnogi proizvođači dorade etiketu, sadržaj ili pakiranje prije plasiranja na inozemno tržište. Veća konkurencija daje i jasniji pogled na vlastiti proizvod.
Predvidite detaljno sve troškove
Izvoz svakako zahtjeva dodatne financije koje možete odvojiti iz redovitog poslovanja ili tražiti vanjska sredstva. Važno je imati na umu da izvoz uključuje mnoge kratkoročne troškove, kao što su putovanja, izrada novih promidžbenih materijala i angažiranje više prodajnog osoblja. Sukladno tome čeka vas i više administracije, a trebat ćete ishoditi i posebne izvozne dokumente, koji također koštaju. Prije plasiranja proizvoda, važno je dobro upoznati lokaciju, prije svega s razlikama u jeziku, kulturi i poslovnoj praksi. Neminovno je da ćete morati uskladiti proizvod i estetskim zahtjevima tržišta, usvojiti nove marketinške strategije i razviti ciljane promotivne materijale. U kalkulaciju cijene treba uračunati i troškove međunarodne transakcije, ali i u edukaciju zaposlenika. Razvijanje njihovog znanja o izvozu te angažiranjem osobe koja ima iskustva u međunarodnom poslovanju biti će veliki benefit u vašem poslovanju. Trošak koji nećete moći izbjeći je plaćanje dodatne savjetodavne usluge u području otpremništva, međunarodnog trgovačkog prava, poreza, carina i financija.
Priprema za izvoz
Praksa pokazuje da se dvije trećine aktivnosti vezanih uz izvoz odradi u vlastitoj zemlji. Važno je da prije početka komunikacije sa stranim kupcima procijenite izvozni potencijal. Za izlazak na međunarodno tržište važno je imati dovoljne količine i pogon koji može odgovoriti potražnji i brzo opskrbljivati prodajna mjesta. Kod otpreme proizvoda trebate unaprijed isplanirati najbolji način prijevoza koji uključuje optimalnu kombinaciju pristupačnosti, vremena i troška otpreme. Troškove kao što su lučke manipulativne pristojbe, porezi i carine mogu biti visoki, zato ih je važno dobro izračunati i procijeniti njihov učinak na konačnu cijenu. Većina novih, ali i iskusnih izvoznika pritom se oslanja na pomoć otpremnika. Roba je u izvozu tijekom prijevoza podložna većim fizičkim rizicima nego na domaćem tržištu jer se često šalje na daleke udaljenosti, prenosi s jednog oblika prijevoza na drugi, a teško je kontrolirati i rukovanje zbog loše prijevozne infrastrukture. Zato je robu kod izvoza važno osigurati jer nikada ne možete predvidjeti baš sve poteškoće koje se mogu dogoditi tijekom putovanja poput gubitka tereta, nezgode, krađe, prirodne katastrofe, nasilja ili zapljena. Rizik naplate možete smanjiti kroz osiguranje potraživanja koje nude HBOR i Hrvatsko kreditno osiguranje. HBOR primjerice osigurava potraživanja do 95% uz vrlo povoljne premije, što znači da u slučaju da vam kupac ne plati, HBOR isplaćuje 95% osiguranog iznosa potraživanja.
Budite pozitivni i ugledajte se na uspješne primjere
Lepeza proizvoda i usluga koje se izvoze iz Hrvatske je široka. Mala hrvatska poduzeća uspješno izvoze od sladoleda i kišobrana do metalnih opruga i softverskih rješenja. Štoviše, ako imate proizvode specifične niše možda ćete upravo lakše identificirati potencijalna tržišta i kupce koji trebaju baš vaš proizvod. Zemlje veličine Hrvatske u globalnoj ekonomiji često se oslanjaju na specijaliziranije proizvode, kvalitetu i pouzdanost proizvoda, stoga ne odustajte od svojih snova da vaš proizvod izađe na međunarodno tržište jer izvoz donosi brojne prednosti za vašu kompaniju.